A AG A skrev:
Alltså, det måste vara du som är rikspuckot som har gjort denba katastrofala fuskkonstruktion.
Vad har du för belägg för ditt skitprat? Du har ju som sagt ingen som helst kunskap/erfarenhet av byggnad eller konstruktion. Så varför försöker du intala oss om att det skulle vara en okej konstruktion?
okej, låter konstigt att följande har fel:

Svensk träskyddsförening:
"Vetenskapliga försök visar att NTR-klassat trä håller i 20 – 40 år i kontakt med mark"

Nissens Nissens skrev:
Men du skrev om det i mess #83…
för diskussionen har fortgått och folk inte förstår att ntr a är godkänt att gjuta in och vara i direkt kontakt med både mark och vatten om man så vill.

har en teknisk livslängd på 30 år och långt mycket längre i praktiken.

K
Längst ner till höger på olivens inlägg finns tre prickar. Tryck där sen ignorera. Då slipper man allt skit som bara sölar ner tråden

• Gilla
  • Arg
Ichimoku64 och 10 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Amen ge dig nu!
Det ser ut som att man anlitat kommunens dagverksamhet för att gjuta det här och du pratar fortfarande om det är godkänt att gjuta in trä... Ser du inte hur det ser ut?🤔
Men det är ju godkänt om det det vore NTR A (som nu senare i tråden TS sett att det inte är). Har själv en veranda som står på NTR A stolpar rätt ned i jorden, funkar fint…

Att kasta ut en hantverkare för att man som amatör tror saker kan bli kostsamt.

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Men det är ju godkänt om det det vore NTR A (som nu senare i tråden TS sett att det inte är). Har själv en veranda som står på NTR A stolpar rätt ned i jorden, funkar fint…

Snälla glöm NTR och titta på bilderna... Jag orkar inte diskutera det här mer. Ni som tycker det här är bra arbete - lycka till! 👋

• Gilla
Djupatanken och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Snälla glöm NTR och titta på bilderna... Jag orkar inte diskutera det här mer. Ni som tycker det här är bra arbete - lycka till! 👋
Förstår inte problemet med bilden. Att linjera gjutrör 100% är ju i princip omöjligt när man återfyller. Att plintarna inte sitter helt centrerat är inget problem, så länge stolparna ligger i linje. Så förklara gärna vad som är fel i bilden.

Jag tycker att ni är onödigt hårda mot oliven1.

Troligtvis jobbar han på att få upp antalet inlägg. Fick till ett hyggligt antal här😂

Kan inte vara så kul att tampas med eliten vad gäller antal inlägg här.

Kan det möjligen vara så att han tror att han är i en annan tråd?
”Parodier på typiska Byggahus-trådar”

Nu förstår jag! @Farstatjej90 tror att pinnarna som som håller stolparna i plats då betongen torkar är en del av konstruktionen! 😂

• Arg
  • Ledsen
ulfben och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Nu förstår jag! @Farstatjej90 tror att pinnarna som som håller stolparna i plats då betongen torkar är en del av konstruktionen! 😂
Hahaha! Haha! Ha! .....

• Gilla
Djupatanken och 3 till
  • Laddar…
K
Larsa Larsa skrev:
Tror inte att internet behöver dig mer idag.

• Gilla
  • Haha
Ichimoku64 och 11 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:

Vi kommer inte kasta ut hantverkaren oavsett. Han är en sympatisk och trevlig person som jag gärna fortsätter samarbeta med. Känner mig helt övertygad om att detta felet beror på att han satt fel medarbetare på fel projekt och att det brustit någonstans i kommunikationen dem emellan. Jag vill tro att när jag väl får tag på honom så kommer han bli lika förvånad som jag blev… hoppas jag. 😅

Och i vårt fall hade det antagligen inte alls funkat med stolpar ner i jorden. Eller, de skulle i så fall behöva förankras rejält. Vilka lösningar som funkar beror på ju förutsättningarna på platsen och kravspecen. Altanen vi hade tidigare stod också på betongfundament, på samma plats, samt med stolpskor och såg ut att vara gjort enligt konstens alla regler. MEN plintarna var inte gjutna tillräckligt långt ner och flyttade på sig vid tjäle. Altanen var som en studsmatta att gå på. Därför var jag jättetydlig med entreprenören om att denna gången skulle altanen förankras ner i berget. Det var kravet för alla som lämnade offert. Vi diskuterade för-/nackdelar med att dränera huset inför altanbygget så att jag ALDRIG under min tid i huset skulle behöva göra om altangrunden igen, utifrån vår dialog. Så det har varit glasklart. Han sa då ”det kommer hålla tills du går i pension, minst”.

Så även om det är flera här i tråden som menar att plintar i mark kan hålla länge, så tror jag knappast någon kan garantera att det håller så länge som jag och entreprenören var överens om att det skulle hålla. Flera har sagt 20år och att det är godkänt. Måhända, men jag vill inte gräva upp och göra om altanen igen om 20år.

• Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
K
G Grävling15 skrev:
Vi kommer inte kasta ut hantverkaren oavsett. Han är en sympatisk och trevlig person som jag gärna fortsätter samarbeta med. Känner mig helt övertygad om att detta felet beror på att han satt fel medarbetare på fel projekt och att det brustit någonstans i kommunikationen dem emellan. Jag vill tro att när jag väl får tag på honom så kommer han bli lika förvånad som jag blev… hoppas jag. 😅

Och i vårt fall hade det antagligen inte alls funkat med stolpar ner i jorden. Eller, de skulle i så fall behöva förankras rejält. Vilka lösningar som funkar beror på ju förutsättningarna på platsen och kravspecen. Altanen vi hade tidigare stod också på betongfundament, på samma plats, samt med stolpskor och såg ut att vara gjort enligt konstens alla regler. MEN plintarna var inte gjutna tillräckligt långt ner och flyttade på sig vid tjäle. Altanen var som en studsmatta att gå på. Därför var jag jättetydlig med entreprenören om att denna gången skulle altanen förankras ner i berget. Det var kravet för alla som lämnade offert. Vi diskuterade för-/nackdelar med att dränera huset inför altanbygget så att jag ALDRIG under min tid i huset skulle behöva göra om altangrunden igen, utifrån vår dialog. Så det har varit glasklart. Han sa då ”det kommer hålla tills du går i pension, minst”.

Så även om det är flera här i tråden som menar att plintar i mark kan hålla länge, så tror jag knappast någon kan garantera att det håller så länge som jag och entreprenören var överens om att det skulle hålla. Flera har sagt 20år och att det är godkänt. Måhända, men jag vill inte gräva upp och göra om altanen igen om 20år.
Glöm inte att nämna valet av virke. Den omständigheten är, som denna tråd visar, tämligen relevant givet konstruktionen.

Lycka till!

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Glöm inte att nämna valet av virke. Den omständigheten är, som denna tråd visar, tämligen relevant givet konstruktionen.

Lycka till!
Yes. Jag återkopplar 👍🏻
Som sagt inte jättesugen på att gräva upp allt men beroende på hur långt ner stolparna går i betongen kanske man kan kapa av den biten och gjuta nytt ovanpå ? Får bolla med entreprenören hur vi går vidare härifrån…

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Träskyddsklass NTR/AAvsedd för virke i permanent kontakt med mark eller sötvatten, samt i konstruktioner, även ovan mark, där personsäkerheten kräver att de inte försvagas eller som kan vara svåra att inspektera och byta ut.
Frågan är vad de har använt för virke som bygge.

• Gilla
Reallo
  • Laddar…
D dulle85 skrev:
Träskyddsklass NTR/AAvsedd för virke i permanent kontakt med mark eller sötvatten, samt i konstruktioner, även ovan mark, där personsäkerheten kräver att de inte försvagas eller som kan vara svåra att inspektera och byta ut.
Frågan är vad de har använt för virke som bygge.
Se Inlägg 77 från TS

• Gilla
Ichimoku64 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.