Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad betyder det förresten att betong är vattentät? Det snackas ju hela tiden om hur vatten vandrar genom betong i sammanhanget källare och annat...
Jag sa samma. Han menade att källare = murbruk. Inte samma som c32/40.
 
Det jag fått lära mig är att "vanlig betong" inte är vattentät, men det finns vattentät betong.
Lite research ger vid handen att det finns många varianter och kvalitéer på betong, och ungefär där slutar mina betongkunskaper.
 
  • Gilla
Djupatanken och 2 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Jag sa samma. Han menade att källare = murbruk. Inte samma som c32/40.
Om man googlar den där standarden kommer man till något som heter Svenska institutet för standarder som verkar skattefinansierat men ändå vill ha 600 kr (Sexhundra. Kronor.) för att få en PDF (!!!!!) med standarden att läsa. Letade länge efter Ahlsells logga på sidan för det måste vara listpris.

Men hur som helst, om det finns vattentät och inte vattentät betong, varför skulle man välja inte vattentät till källare där just det är ett stort problem?

Jag är skeptisk, om betong är vattentät hade man väl använt det där det behövs? Eller är det väldigt mycket dyrare? 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om man googlar den där standarden kommer man till något som heter Svenska institutet för standarder som verkar skattefinansierat men ändå vill ha 600 kr (Sexhundra. Kronor.) för att få en PDF (!!!!!) med standarden att läsa. Letade länge efter Ahlsells logga på sidan för det måste vara listpris.

Men hur som helst, om det finns vattentät och inte vattentät betong, varför skulle man välja inte vattentät till källare där just det är ett stort problem?

Jag är skeptisk, om betong är vattentät hade man väl använt det där det behövs? Eller är det väldigt mycket dyrare? 🤔
Precis som du säger så suger betong lite vatten. Viss betong benämns som vattentät i sin specifikation ändå.
Men, sen finns det också rktig vattentät betong, som används i stora simhallar, bropelare och liknande. Men orsaken till att den inte används i källare, och absolut inte i verandaplintar, är att priset är hiskerligt högt.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
K
Sen när är ”vanlig” grovbetong vattentätt? Betong är i allra högsta grad väldigt sugande och har en stark kapillärkraft. Han har nog en liten annan mening med vad han menar med vattentätt.
 
K
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om man googlar den där standarden kommer man till något som heter Svenska institutet för standarder som verkar skattefinansierat men ändå vill ha 600 kr (Sexhundra. Kronor.) för att få en PDF (!!!!!) med standarden att läsa. Letade länge efter Ahlsells logga på sidan för det måste vara listpris.

Men hur som helst, om det finns vattentät och inte vattentät betong, varför skulle man välja inte vattentät till källare där just det är ett stort problem?

Jag är skeptisk, om betong är vattentät hade man väl använt det där det behövs? Eller är det väldigt mycket dyrare? 🤔
Tyvärr är det svindyrt att få tag i standarder.
Verkar ju dock onekligen som att c32/40 är tätare än exempelvis c20/25, och därför ska tåla frysgrader bättre.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Pooler brukar man gjuta med vattentät betong, den är nog dyrare och man måste gjuta i ett svep.
Skulle du gjuta en källare för att få den vattentäta så måste du även gjuta väggarna, murar du så kommer ju förmodligen vatten in den vägen
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad betyder det förresten att betong är vattentät? Det snackas ju hela tiden om hur vatten vandrar genom betong i sammanhanget källare och annat...
finns ingen betong som är vattentät
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
finns ingen betong som är vattentät
Man blir ju skeptisk som du säger för hur skulle vattentät betong torka?....... Det krävs ju ändå vatten när man blandar den.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man blir ju skeptisk som du säger för hur skulle vattentät betong torka?....... Det krävs ju ändå vatten när man blandar den.
finns ingen vattentät betong däremot vattentäta betongkonstruktioner.

men det är en kombination av betong, armering, membran, fogband, injekteringsslangar etcetera

så att något skulle köpa en säck betong och hävda att det är vattentät btg stämmer ej.
 
  • Gilla
pve och 2 till
  • Laddar…
Man hade ändå velat veta standarden. Den kanske är i praktiken vattentät när den härdat. Att vatten vandrar så långsamt att det inte har någon betydelse.

Tråkigt att man inte kan få läsa sånt utan att betala.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
O oliven1 skrev:
finns ingen vattentät betong däremot vattentäta betongkonstruktioner.

men det är en kombination av betong, armering, membran, fogband, injekteringsslangar etcetera

så att något skulle köpa en säck betong och hävda att det är vattentät btg stämmer ej.
Men SS 137214 avser väl den härdade betongens vattentäthet?

"I denna standard beskrivs en metod för bedömning av betongens vattentäthet genom bestämning av vatteninträngningen i provkroppar utsatta för vattentryck. Antalet provkroppar och vid vilken ålder de skall provas berör ej i denna standard."
https://www.sis.se/en/produkter/con...ials/concrete-and-concrete-products/ss137214/

Jag trodde att det var andra standarder som gällde för betongkonstruktioner?

Kan ha fel...

https://www.diva-portal.org/smash/g...CCQQAQ&sqi=2&usg=AOvVaw2mauIBmHkORFsJVs2buIts

https://odr.chalmers.se/bitstreams/...CCYQAQ&sqi=2&usg=AOvVaw00nRD3SNxO6kNN6yZCEmQn
 
K Kardan79 skrev:
Men SS 137214 avser väl den härdade betongens vattentäthet?

"I denna standard beskrivs en metod för bedömning av betongens vattentäthet genom bestämning av vatteninträngningen i provkroppar utsatta för vattentryck. Antalet provkroppar och vid vilken ålder de skall provas berör ej i denna standard."

Jag trodde att det var andra standarder som gällde för betongkonstruktioner?

Kan ha fel...
jo men det är en standard för att mäta vattentäthet för betong.
enligt den standarden är vanlig grovbetong vattentät.

men för att du i praktiken ska göra en vattentätt konstruktion kan man självklart inte gjuta tex en hissgropp i grovbetong enbart och hävda att den är vattentätt för det står på brukets tekniska beskrivning.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
O oliven1 skrev:
jo men det är en standard för att mäta vattentäthet för betong.
enligt den standarden är vanlig grovbetong vattentät.

men för att du i praktiken ska göra en vattentätt konstruktion kan man självklart inte gjuta tex en hissgropp i grovbetong enbart och hävda att den är vattentätt för det står på brukets tekniska beskrivning.
Ungefär tvärtemot vad byggaren försöker få TS att tro.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Den plinten som är på bilden kan aldrig godkännas kommer suga vatten o spränga plinten bara knacka ner med en slägga o börja om. Ntr Ab ruttnar på 5 år om det ligger mot jord jag vet har gjort pallkragar av sånt trä tror inte det är mycket bättre än obehandlat trä
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.