121 539 läst · 291 svar
122k läst
291 svar
Oväntad altankonstruktion?
Jag hade tagit en större slägga och bankat på sidorna av trät.. förhoppningsvis släpper det från betongen.G Grävling15 skrev:Nu har jag pratat med entreprenören. Det var ett efter omständigheterna trevligt samtal där vi var ungefär lika förvånade och frustrerade över situationen. Någonstans längs vägen har en medarbetare blivit övertalad av en säljare på brädgårn att det går lika bra att gjuta in NTR-A i betong, och därefter har säljaren plockat fram NTR-AB… Vi var dock överens om att det inte var den konstruktion vi avtalat oavsett, så de ska rätta till felet kostnadsfritt.
Däremot vill såklart ingen av oss gräva upp allting. Hans plan är därför att borra ur virket en bit ner, stoppa ner justerbara stolpskor och gjuta in med expanderbar betong, med reglarna inkapslade nedanför.
Vad tror ni? Håller det?
Hellre försöka få bort allt än att "kapsla" in det som snickaren föreslagit.
.
Snälla TS, se till att allt trä försvinner ur plintarna!
Har man sönder plinten på ett kontrollerat sätt så ska det nog gå att lösa att gjuta på en ny halv plint.
Ett annat alternativ är ju att nya hål (för att gjuta nya plintar) grävs bredvid de befintliga och så slår man av en bit på nuvarande plint så de inte längre sticker upp.
Men det är en kass idé att gjuta in en trästump i betongen!
Har man sönder plinten på ett kontrollerat sätt så ska det nog gå att lösa att gjuta på en ny halv plint.
Ett annat alternativ är ju att nya hål (för att gjuta nya plintar) grävs bredvid de befintliga och så slår man av en bit på nuvarande plint så de inte längre sticker upp.
Men det är en kass idé att gjuta in en trästump i betongen!
Ja, jag behöver nog tänka lite. Var ute och kände på plintarna och flera var helt lösa. (!?) Fattar ingenting. Har pratat med entreprenören igen och han verkar inställd på att ”lappa och laga”. Jag blir bara mer irriterad desto mer jag stirrar på eländet. Alldeles oavsett så är detta inte vad vi avtalat. Vet inte riktigt vad nästa steg blir… Maken är närmast redo att be grannen med grävmaskin dra plintarna rätt upp ur jorden.K Klass0n skrev:
Att dra upp dom är dock ingen dum idé eftersom man då enkelt kan börja om från början och göra rätt då med att gjuta in plintjärn, skippa justerbara stolpskorna.G Grävling15 skrev:Ja, jag behöver nog tänka lite. Var ute och kände på plintarna och flera var helt lösa. (!?) Fattar ingenting. Har pratat med entreprenören igen och han verkar inställd på att ”lappa och laga”. Jag blir bara mer irriterad desto mer jag stirrar på eländet. Alldeles oavsett så är detta inte vad vi avtalat. Vet inte riktigt vad nästa steg blir… Maken är närmast redo att be grannen med grävmaskin dra plintarna rätt upp ur jorden.
Jag kan kan förstå om ni är frustrerande och besvikna.G Grävling15 skrev:Ja, jag behöver nog tänka lite. Var ute och kände på plintarna och flera var helt lösa. (!?) Fattar ingenting. Har pratat med entreprenören igen och han verkar inställd på att ”lappa och laga”. Jag blir bara mer irriterad desto mer jag stirrar på eländet. Alldeles oavsett så är detta inte vad vi avtalat. Vet inte riktigt vad nästa steg blir… Maken är närmast redo att be grannen med grävmaskin dra plintarna rätt upp ur jorden.
Jag hade i detta läge antagligen brutit arbetet med firman och inte betalat en krona.
Därefter hade jag tjurat ett tag och funderat på om jag vill ha den där altanen...
Om ja, det måste bli en altan hade jag tagit in en annan firma och därefter försökt dra upp plintarna och gjuta i hålen
Men jag är inte säker på om du juridiskt kan häva avtalet utan att betala något. Det kanske andra skribenter vågar svara på?
Jag skulle inte lita på dem även om de skulle ge 500 år i garanti. Går de inte konkurs är garantin värd 0.Farstatjej90 skrev:
Min rekommendation är att du tar in en besiktningsman innan de arbetar vidare. Det där är långt ifrån fackmannamässigt utfört. Jag har aldrig sett en liknande konstruktion och jag hade inte godkänt det där.
Varför gjuter man inte en platta ifall man vill göra det ordentligt?
Såga av stolparna borra bort trät.G Grävling15 skrev:Hej!
Vi har nyligen tagit in en entreprenör för att bygga ny altan. Den gamla altanen var både sliten och byggd med svajig konstruktion. Därför passade vi nu på att göra ett ordentligt förarbete där vi själva grävde ner till underliggande berg för att entreprenören sedan skulle gjuta de nya plintarna mot berget. Eftersom vi pratat med entreprenören flera gånger om vikten av en hållbar och långsiktig konstruktion blev jag något förvånad när jag kom hem och upptäckte att de gjutit trästolpar rakt ner i betongen. Jag hade väntat mig en stolpsko i metall och sedan trästolpen ovanpå det. Min man har också för sig att det var så entreprenören beskrev det. Det väcker några frågor…
1. Tänker jag fel som väntade mig att det var standard att gjuta in en stolpsko i plintarna?
2. Nu antar jag att den dagen stolparna ruttnar så behöver man ta bort hela betongplintarna ner till berget och göra om allting igen, eller?
3. Är det en vanlig lösning att gjuta in trästolpar i betongplintar?
4. Väntad livslängd på konstruktionen?
Om det behövs borra försiktigt lagom djupa hål i plintarna för stolpskorna. Välj justerbara stolpskor fyll med cemet och fin sand/ murbruk skall vara klart flytande fyll i lagom mängd i hålet knacka ned stolpskor och tänk på att vrida dom rätt INNAN dom fastnar om dom inte är justerbara!
Lycka till!
Frustrerade och besvikna är inte ens förnamnet.K Klass0n skrev:
Förra året konkade firman som skulle bygga om vårt hus. Efter ett halvårs förseningar stod vi plötsligt hemlösa med små barn och kommunen godkände inte att vi flyttade hem pga att byggaren rivit ut stora delar av byggnaden i strid med avtal och projektplan. Byggaren hade gjort massor av omfattande fel och trots ett 11-sidor långt avtal, skrivit enligt konstens alla regler, var vi helt skyddslösa när han väl satte bolaget i konkurs. Han hade dessutom förfalskat och ljugit om sina försäkringar.
Entreprenören som ska bygga altanen var en av de som steppade upp och hjälpte oss då. Han vet precis hur brända vi är i förtroendet gentemot hantverkare. Att han sköter detta så dåligt när vi precis kommit på fötter igen … det är under all jävla kritik.
Så även om jag håller med dig om att det vore skönt att bara backa ur det - så tycker jag att det är fel att jag ska behöva stå och pröjsa för att demontera och bortforsla plintarna som de tabbat sig med (som du skrev).
Altanen måste byggas i något utförande oavsett. Vi har fyra dörrar som just nu svävar i luften.
Jag tänker att man borde kunna kapa stolparna ovanför betongen och sedan borra ur allt trä ner till ca 25 cm. Stolpskor för ingjutning är ca 20 cm och då borde man kunna gjuta fast dessa ordentligt i det hål som trästolpen har gjort. Om det är 70x70 eller 90x90 stolpar som har stått där så blir det nog fullt ok hållbarhet i plintarna för stolpskorna.G Grävling15 skrev:Hej!
Vi har nyligen tagit in en entreprenör för att bygga ny altan. Den gamla altanen var både sliten och byggd med svajig konstruktion. Därför passade vi nu på att göra ett ordentligt förarbete där vi själva grävde ner till underliggande berg för att entreprenören sedan skulle gjuta de nya plintarna mot berget. Eftersom vi pratat med entreprenören flera gånger om vikten av en hållbar och långsiktig konstruktion blev jag något förvånad när jag kom hem och upptäckte att de gjutit trästolpar rakt ner i betongen. Jag hade väntat mig en stolpsko i metall och sedan trästolpen ovanpå det. Min man har också för sig att det var så entreprenören beskrev det. Det väcker några frågor…
1. Tänker jag fel som väntade mig att det var standard att gjuta in en stolpsko i plintarna?
2. Nu antar jag att den dagen stolparna ruttnar så behöver man ta bort hela betongplintarna ner till berget och göra om allting igen, eller?
3. Är det en vanlig lösning att gjuta in trästolpar i betongplintar?
4. Väntad livslängd på konstruktionen?
Ni har väl inte betalat för detta än? Avbryt arbetet omgående. Bättre att stoppa nu innan det går längre, då blir det bara jobbigare att göra om. Ni och byggaren bör tyvärr bita i det sura äpplet och demontera det där. Om möjligt så försök behålla plintarna men få bort trävirket. Armera och peta i ordentliga plintjärn istället. Både ni och byggaren kommer vara nöjda i slutändan när det blir ordentligt gjort.G Grävling15 skrev:Frustrerade och besvikna är inte ens förnamnet.
Förra året konkade firman som skulle bygga om vårt hus. Efter ett halvårs förseningar stod vi plötsligt hemlösa med små barn och kommunen godkände inte att vi flyttade hem pga att byggaren rivit ut stora delar av byggnaden i strid med avtal och projektplan. Byggaren hade gjort massor av omfattande fel och trots ett 11-sidor långt avtal, skrivit enligt konstens alla regler, var vi helt skyddslösa när han väl satte bolaget i konkurs. Han hade dessutom förfalskat och ljugit om sina försäkringar.
Entreprenören som ska bygga altanen var en av de som steppade upp och hjälpte oss då. Han vet precis hur brända vi är i förtroendet gentemot hantverkare. Att han sköter detta så dåligt när vi precis kommit på fötter igen … det är under all jävla kritik.
Så även om jag håller med dig om att det vore skönt att bara backa ur det - så tycker jag att det är fel att jag ska behöva stå och pröjsa för att demontera och bortforsla plintarna som de tabbat sig med (som du skrev).
Altanen måste byggas i något utförande oavsett. Vi har fyra dörrar som just nu svävar i luften.