121 535 läst · 291 svar
122k läst
291 svar
Oväntad altankonstruktion?
Medlem
· Blekinge
· 10 499 inlägg
Men jag tror inte det är NTR A. Det står NTR AB på.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 845 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 845 inlägg
Jag är minst orolig för rötan och trät om det är NTR A.
Utan det är mer att trät krymper och hålrummet runt stolpen fylls med vatten, med så klent med betong runt så kommer plinten frysa sönder. Skulle behövts mycket grövre plint till det där för att få det hållbart.
Utan det är mer att trät krymper och hålrummet runt stolpen fylls med vatten, med så klent med betong runt så kommer plinten frysa sönder. Skulle behövts mycket grövre plint till det där för att få det hållbart.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
Det inträffar inte här i alla fall, träet kommer alltid att vara mättat med vatten vintertid och maximalt svällt. Har mängder av dessa stolpar i trädgården och plintarna spricker inte.U Utsliten och utdömd skrev:
Jävla skitprat!O oliven1 skrev:
Du varken jobbar, eller har minsta utbildning eller ens erfarenhet av byggnation. Då hade du inte kommit med dina helt felaktiga påståenden. Det spelar liksom ingen roll om du har sett 50-åriga byggen med den konstruktionen. Som du kanske vet, byggde man badrum utan fuktspärr förr i tiden. Men bara för att några höll, betyder det inte att det är rätt.
Att gjuta ner trä i betong är ett av de mest grundläggande felen man lär sig inom bygg. Om ett företag gör det, så saknar de all grundläggande kunskap inom ämnet. Om de gör en sådan tabbe, utan att ens förstå att det är fel. Så törs jag inte ens tänka på vilka fler fel som kommer att göras.
Till TS: Bryt omedelbart vidare arbete med denna firma. Betala inte en krona. Försöker de kräva dig på pengar så bestrider du in i det sista. Det kommer aldrig gå till en rättslig prövning med det felet.
men det är ju precis det de är, det är fackmässigt utfört.G Grävling15 skrev:Det är klart man kan. Som konsument ska man alltid kunna förvänta sig ett fackmannamässigt utförande. Om jag beställer ett badrum ska jag inte behöva förklara att jag också vill ha ett tätskikt. Här blir ju knäckfrågan vad som kan anses som fackmannamässigt vid bygge av altan, där kravet varit lång beständighet.
Sen är jag ganska säker på att vi har pratat om detta med entreprenören innan, som jag skrev i trådstarten. Men alldeles oavsett tycker jag man ska kunna ha en hög förväntansnivå på professionella hantverkare som man anlitar återkommande.
du kan aldrig hävda att något är fel som är en godkänd lösning i sverige, vilket ingjutna ntr a reglar är
tyvärr vet du inte vad du pratar om.A AG A skrev:Jävla skitprat!
Du varken jobbar, eller har minsta utbildning eller ens erfarenhet av byggnation. Då hade du inte kommit med dina helt felaktiga påståenden. Det spelar liksom ingen roll om du har sett 50-åriga byggen med den konstruktionen. Som du kanske vet, byggde man badrum utan fuktspärr förr i tiden. Men bara för att några höll, betyder det inte att det är rätt.
Att gjuta ner trä i betong är ett av de mest grundläggande felen man lär sig inom bygg. Om ett företag gör det, så saknar de all grundläggande kunskap inom ämnet. Om de gör en sådan tabbe, utan att ens förstå att det är fel. Så törs jag inte ens tänka på vilka fler fel som kommer att göras.
Till TS: Bryt omedelbart vidare arbete med denna firma. Betala inte en krona. Försöker de kräva dig på pengar så bestrider du in i det sista. Det kommer aldrig gå till en rättslig prövning med det felet.
förr i tiden gjöt man inte in trä i betong, eller man gjorde det och det var felaktigt.
nu är det fullt godkänt att göra det.
japp,G Grävling15 skrev:
det som du har är felaktigt utfört men det går att utföra det på det sättet korrekt.
så om du ber dom revidera var noga med att specificera i kontraktet att du vilken teknisk lösning du vill att dom ska använda (eller inte använda).