121 562 läst · 291 svar
122k läst
291 svar
Oväntad altankonstruktion?
Moderator
· Stockholm
· 52 531 inlägg
Det enda rimliga här bör ju vara att rycka upp plintarna, och gjuta nya. Se till att det blir ett eller två armeringsjärn också. Känns inte uppenbart att de har armerat.
Om träet går ned 1m i betongen så är det knappast möjligt att borra/fräsa bort allt trä. Möjligt att man skulle kunna få till en med tvekan OK fusklösning om man får bort allt trä 20 - 30 cm ned, och låter resten vara kvar. Jag skulle inte gilla en sådan lösning.
Det där med att låta plintarna vila på berg, utan att fästa dem i berget, undrar jag om det är bra. Du kan knappast veta hur plant berget är där du borrat ned. Det kanske lutar ex. 70 grader. Då finns nog risk att plinten driver i sidled. Men det är en amatörmässig gissning från mig.
Som flera varit inne på i tråden. Att gjuta ned stolpar i betong så här, gör man inte idag. Men det behöver inte vara formellt fel, om det vore rätt kvalitet på stolparna. Som det är gjort nu är det rätt solklart fel, även formellt.
Om träet går ned 1m i betongen så är det knappast möjligt att borra/fräsa bort allt trä. Möjligt att man skulle kunna få till en med tvekan OK fusklösning om man får bort allt trä 20 - 30 cm ned, och låter resten vara kvar. Jag skulle inte gilla en sådan lösning.
Det där med att låta plintarna vila på berg, utan att fästa dem i berget, undrar jag om det är bra. Du kan knappast veta hur plant berget är där du borrat ned. Det kanske lutar ex. 70 grader. Då finns nog risk att plinten driver i sidled. Men det är en amatörmässig gissning från mig.
Som flera varit inne på i tråden. Att gjuta ned stolpar i betong så här, gör man inte idag. Men det behöver inte vara formellt fel, om det vore rätt kvalitet på stolparna. Som det är gjort nu är det rätt solklart fel, även formellt.
Ska den stå där i 10år, då är det i princip skitsamma, men ska den finnas i 50år blir det mycket större krav (och pris).G Grävling15 skrev:
Det är alltid fel att gjuta in trä.H hempularen skrev:Det enda rimliga här bör ju vara att rycka upp plintarna, och gjuta nya. Se till att det blir ett eller två armeringsjärn också. Känns inte uppenbart att de har armerat.
När fukt och den alkaliska betongen ligger an mot trä så kommer trät att börja lukta riktigt illa och bli svart.
Du kanske har sett svarta fläckar på parkettgolv vid fuktskada, där har man lagt parketten direkt på betonggolvet eller annat alkaliskt bruk.
Man brukar av den anledningen spackla betonggolv med avjämningsmassa som är lågalkalisk innan man lägger parkett eller limmar en matta.
Varför visar du inte en bild på dina stålstånger som du återkommande rekommenderar? Ser ut som en betongplint på bilden....A AxelAxa skrev:Det ligger en äldre och mindre terrass under den nya som byggdes år 2018. Den äldre är stöttad som bilen visar, också till berget, byggdes år 2000. Berget ligger rätt så nära, vi tog bort jorden då stålstängerna borrades in en liten bit i berget. Jag tyckte också att lösningen var litet märklig men den äldre konstruktionen ligger kvar mitt under den nya terrassen och stöttar den nya förstorade terrassen mycket väl.
[bild]
Stål i klena dimensioner är klent.. Och i grövre dimensioner dyrt, är min erfarenhet.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Och eftersom ett tydligt fokus verkar vara att vara kompis med byggaren och TS har en granne med grävmaskin så rycker hen med fördel upp skiten "själv" med grannens hjälp och så får byggaren göra om och göra rätt. Enda merkostnaden för ts blir en platta finöl och en grillafton till grannen.H hempularen skrev:Det enda rimliga här bör ju vara att rycka upp plintarna, och gjuta nya. Se till att det blir ett eller två armeringsjärn också. Känns inte uppenbart att de har armerat.
Betydligt billigare och problemfriare än alternativen.
Några punkter på detta.
OM det finns vattentät betong så kommer stolpen att suga till sig fukten men aldrig bli av med den. Den kommer ruttna fort.
Om det är ”vanlig” betong så kommer ännu mer fukt att samlas runt stolpen och rutna.
Lika illa men vet ej var förfallet är störst.
VARFÖR gjuter man in trä när man inte måste?
Ta bort alltihopa och gör om.
Av bilderna att döma så är detta en klåpare. Han borde inte ens få en chans att göra rätt.
OM det finns vattentät betong så kommer stolpen att suga till sig fukten men aldrig bli av med den. Den kommer ruttna fort.
Om det är ”vanlig” betong så kommer ännu mer fukt att samlas runt stolpen och rutna.
Lika illa men vet ej var förfallet är störst.
VARFÖR gjuter man in trä när man inte måste?
Ta bort alltihopa och gör om.
Av bilderna att döma så är detta en klåpare. Han borde inte ens få en chans att göra rätt.
Bilder har jag lagt in här tidigare, om än otydliga (gamla betongplintar ligger mitt under den nya terrassen, tidigare bild var ett exempel på hur de ser ut, det jag skriver om är stålstänger som syns i den första bilden som jag skickat och, hoppas jag, tydligare i bilden här). Jag rekommenderar inte, snarare ifrågasätter min egen konstruktion. Eller inte min, det är samma husyggare som gjort huset som förstorat terrassen, alltså senast med stålpinnar i berget. Terrassen är bultad mot väggen i stenfoten, eller snarare lättbetongfoten och den kan inte rörs sig i sidled. Förstoringen av terrassen är stöttad med gängade järnstänger, 20 mm. Visst ser det klent ut! De stöttar dessutom terrasstaket som kan vara tungt speciellt då det är blötsnö. Men trots allt anser jag att man skulle få en fungerande konstruktion som den som jag har genom att borra genom de ingjutna trästolparna ner till berget och lägga in järn, gärna då grövre än 20 mm. Stolparna, fyra st, som går upp till taket på min terrass är 140 x 140 mm och under dem ligger en stålplatta som kan skönjas på bilden här. Terrassen förstorades år 2018 och är nu försedd med plåttak, tidigare var det genomskinlig plast.B BSOD skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men ge dig med din stånglösning på TS problem. Trät går ju ner 1 m ner i gjutningen. Det är ju en helt orimlig lösning det du föreslår.A AxelAxa skrev:Bilder har jag lagt in här tidigare, om än otydliga (gamla betongplintar ligger mitt under den nya terrassen, tidigare bild var ett exempel på hur de ser ut, det jag skriver om är stålstänger som syns i den första bilden som jag skickat och, hoppas jag, tydligare i bilden här). Jag rekommenderar inte, snarare ifrågasätter min egen konstruktion. Eller inte min, det är samma husyggare som gjort huset som förstorat terrassen, alltså senast med stålpinnar i berget. Terrassen är bultad mot väggen i stenfoten, eller snarare lättbetongfoten och den kan inte rörs sig i sidled. Förstoringen av terrassen är stöttad med gängade järnstänger, 20 mm. Visst ser det klent ut! De stöttar dessutom terrasstaket som kan vara tungt speciellt då det är blötsnö. Men trots allt anser jag att man skulle få en fungerande konstruktion som den som jag har genom att borra genom de ingjutna trästolparna ner till berget och lägga in järn, gärna då grövre än 20 mm. Stolparna, fyra st, som går upp till taket på min terrass är 140 x 140 mm och under dem ligger en stålplatta som kan skönjas på bilden här. Terrassen förstorades år 2018 och är nu försedd med plåttak, tidigare var det genomskinlig plast.
[bild]
Ok, jag förstår inte. Det går att borra hundratals meter i berg men inte en meter i trä? Och varför måste man få bort allt trä? Kommer det att ligga vatten på betongen? Kommer trästolparna att ligga inne i terrassen (och snabbt ruttna där)?Tack för respons trots allt, ärligt!M MasMats skrev:
Om du sätter en stång, belastar den med en altan blir det rätt många kilo vikt på ca 2cm2. Det blir väldigt höga krafter mot träet. Jämför med en nål på huden. Trä deformeras av höga tryck. Och ruttnar det så stöttar inte längre, med följd av att altanen riskerar att säcka ihop.A AxelAxa skrev:
Jag tycker NTR AB som är blöt kontinerligt riskerar att ruttna rätt snabbt, så jag är väldigt tveksam till att behålla det.
Framförallt om man är överens om priset så förstår jag inte varför man som kund ska acceptera det.
Köper jag en ny bil, och betalar för det, vill inte jag ha den med bucklor och rost vid leveransen.
Här är det nog inte jag som inte förstår. Träkonstruktionen ligger, då det gäller min altan, mot en stålplatta, ingen stor punktbelastning där. Däremot kan man fråga sig om stålstången, i det här fallet med diameter 20 mm är tillräckligt grov. Mitt förstärkningsförslag, som inte varit särskilt seriöst, gäller trots allt ett altanbygge, det är nog mer långsökt att tala om buckliga bilar. Det är tråkigt med inlägg då de inte grundar sig på föreliggande fakta.B BSOD skrev:Om du sätter en stång, belastar den med en altan blir det rätt många kilo vikt på ca 2cm2. Det blir väldigt höga krafter mot träet. Jämför med en nål på huden. Trä deformeras av höga tryck. Och ruttnar det så stöttar inte längre, med följd av att altanen riskerar att säcka ihop.
Jag tycker NTR AB som är blöt kontinerligt riskerar att ruttna rätt snabbt, så jag är väldigt tveksam till att behålla det.
Framförallt om man är överens om priset så förstår jag inte varför man som kund ska acceptera det.
Köper jag en ny bil, och betalar för det, vill inte jag ha den med bucklor och rost vid leveransen.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Det står ju ovan att borra ner metallstänger i trät inte hjälper då när trät blir fuktigt riskerar att ge vika, det kunde ha fungerat med betong runt men din lösning är en ovanlig och inte vanlig lösning, en betongplint ända upp till altanen skulle vara stabilare och billigare eftersom detta material redan finns att tillgå, sök på plint, plintjärn.A AxelAxa skrev:Här är det nog inte jag som inte förstår. Träkonstruktionen ligger, då det gäller min altan, mot en stålplatta, ingen stor punktbelastning där. Däremot kan man fråga sig om stålstången, i det här fallet med diameter 20 mm är tillräckligt grov. Mitt förstärkningsförslag, som inte varit särskilt seriöst, gäller trots allt ett altanbygge, det är nog mer långsökt att tala om buckliga bilar. Det är tråkigt med inlägg då de inte grundar sig på föreliggande fakta.
Ska man ha bort allt trä, vilket nu krävs, eftersom vi insett att man inte kan fästa gärnen i trä, utan det ska vara betong, tar längre tid än att göra nya plintar, är min uppfattning. Tid är pengar både för TS och byggaren.
TS ska alltså inte hitta på nå klåparlösning med gängstänger nerborrade i trä som grund för sin altan.
Är något oklart?
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer