En fråga som jag inte sett om den blivit ställd och besvarad: Hur gjordes hålen? Har de borrat eller grävt? Hur stora (breda) var hålen?
Det faktum att du kan rucka på plintarna antyder ju att hålen gjorts större än papprören och att papprören går hela vägen ner i hålet och att man inte packat den återfyllda jorden ordentligt runt papprören.
Hade man inte haft rör hela vägen hade murbruket fyllt upp hela hålet och plinten hade fått sidostöd av orörd jord/lera och du hade knappast kunnat rucka på en plint som går mer än en meter ner orörd mark.

Hur är detta relevant? Well, om plintarna är lösa (oavsett om det beror på dåligt återfylld jord) hade jag krävt att alla plintar ska upp, hålen rensas på all lös jord - även det som är löst återfyllt på sidorna - och sen ska hålen fyllas med bruk utan att papprör används under markytan. Och sedan ska lämpliga järn eller stolpskor gjutas i plinten.

Har du betalat för en "evighetslösning" ska du ha en sådan, inte den halvmesyr som hantverkaren föreslår.
 
V Vesh skrev:
Tycker det är lite av en rödflagg när byggaren går på brädgårdens rekommendation att gjuta in och dessutom väljer dubbla reglar av en dimension som i regel kommer med AB-impregnering.

I mitt tycke är detta saker en hantverkare som ska bygga en altan borde ha koll på, och missar man så pass grundläggande saker är frågan om snickarna som gör jobbet borde göra det överhuvudtaget.
95x95 brukar spricka, så därför används ofta 2st 45x45.
 
Hålen går hela vägen ner till berget. Min man har gjort samtliga hål med jordborr, så det vet vi. Det stämmer dock att hålen var lite större än papprören. Vi köpte en jordborr med den diameter snickaren angav, kommer inte ihåg exakt men det var väl ø25-30 ungefär. De gjöt först fast papprören i botten i en första gjutning innan de gjöt plintarna, och har sedan återfyllt med makadam, inte paddad.
 
G Grävling15 skrev:
Hålen går hela vägen ner till berget. Min man har gjort samtliga hål med jordborr, så det vet vi. Det stämmer dock att hålen var lite större än papprören. Vi köpte en jordborr med den diameter snickaren angav, kommer inte ihåg exakt men det var väl ø25-30 ungefär. De gjöt först fast papprören i botten i en första gjutning innan de gjöt plintarna, och har sedan återfyllt med makadam, inte paddad.
Då är nog enklaste lösningen nu, att få bort trät och på nytt gjuta i balkskor som nämnts ovan, om det går?
Det kommer inte bli klenare än virket förutsatt att man får upp betong så nära altanen som möjligt.
Dock gäller det att få bort allt trä så betongen fäster i varann.

Den stora fördelen med detta är att ni slipper göra om grunden på 100år även om man vill bygga om altanen.
 
S
Hur gör man rent praktiskt för att borra bort allt trä ner till 30 cm djup eller hur mycket som nu behövs? Första hålen är ju enkelt, men när hålen börjar överlappa varandra blir det nästan omöjligt att inte halka in i ett tidigare hål. Vilket borr man än väljer så är det antingen värdelöst att använda i trä eller blir slött så fort man går emot betongen. Så fort man borrat lite så begränsas sikten av spån och det kommer vara en pina att hela tiden byta till dammsugaren för att få bort det värsta. Någon som försökt får gärna rätta mig.
Om ingen står och hänger över hantverkaren och bevakar så kommer de borra bort de översta 5 cm och sedan köra ett hål i mitten där de stoppar ner balkskon. Det är omöjligt att se förrän om 10 år när trät ruttnat och balkskon lossat från de 5 cm betong.

Min gissning är att det enklaste, billigaste och bästa är att lyfta plinten i träregeln. Om regeln lossar så kan man gjuta balkskon där den satt, annars gjuter man om hela plinten. Hyr en enkel talja med stativ.

Sidostabilitet är oftast ointressant. Vill man vara på säkra sidan så går det alltid att dra några sneda reglar. Det ger garanterat större sidostabilitet än att lita på plintarnas egna sidostabilitet. Tänk på att det kan ge problem att fästa en altan i fasaden/husgrunden. Kolla konstruktionen först! En altan krymper och expanderar ganska mycket när fukthalten varierar.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Hur gör man rent praktiskt för att borra bort allt trä ner till 30 cm djup eller hur mycket som nu behövs?
Jag undrar samma...
 
Hyr in "Mekaniker", han fixar ju det på 3h enligt ovan, verkar billigt 😏👍
 
  • Gilla
  • Haha
Bumlersson och 2 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Hålen går hela vägen ner till berget. Min man har gjort samtliga hål med jordborr, så det vet vi. Det stämmer dock att hålen var lite större än papprören. Vi köpte en jordborr med den diameter snickaren angav, kommer inte ihåg exakt men det var väl ø25-30 ungefär. De gjöt först fast papprören i botten i en första gjutning innan de gjöt plintarna, och har sedan återfyllt med makadam, inte paddad.
När jag satta fast mina betongpelare för altanen i berget så borrade jag ned armeringsjärn i berget innan jag fyllde på med betong i rören, sitter som berget :)
 
G Grävling15 skrev:
Jag undrar samma...
Och vad är det för mening när plintarna ändå är lösa?
Dra upp skitet och gjut nytt i hålet som blir kvar.
 
  • Gilla
Xaktly och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja. Stolpskor ger en särskilt ranglig konstruktion p g a att de är böjliga medan ingjutning av NTR-A-regel ger en särskilt stabil konstruktion. Den tekniska lösning som ger en nästan lika stabil konstruktion som ingjuten regel är plintjärn, en på varje sida om stolpen.

Men i grund och botten är denna typ av stabilitet sällan en faktor för trädäck, det handlar med om plank, staket och stolpar. Trädäcket vilar ju på så många olika punkter.

(Ja, jag har misslyckats med stabiliteten p g a stolpskor när jag byggde ett glest plank. Jag visste inte bättre och det är vingligt som sjutton. Ångrar det fortfarande så här 10 år senare.)
Jag har fortfarande inte byggt hos mig, men jag tänkte samma sak och köpte ett lass med plintjärn att ha på utsatta ställen där det kan skjuva. Kanske jag tänkte rätt i min okunskap ändå. 😊

Gjuta in i betong hade jag personligen inte gjort även om det säkert kan fungera med rätt sorts trä.
 
MultiMan
G Grävling15 skrev:
Det ligger avlopp under som vi behöver komma åt. Och jag har aldrig hört talas om att någon gjutit platta för en altan.
Förr gjorde man det iaf. Altanen i huset där jag växte upp var armerad och helgjuten med källare under. Arkitektritat och byggt på 1950-talet och hela huset var som en betongbunker. Altanen hade också någon påkostad, polerad svart sten ovanpå. Snyggt och riktigt hållbart. Såg som nytt ut efter 40 år.
 
  • Gilla
Grävling15
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Frustrerade och besvikna är inte ens förnamnet.

Förra året konkade firman som skulle bygga om vårt hus. Efter ett halvårs förseningar stod vi plötsligt hemlösa med små barn och kommunen godkände inte att vi flyttade hem pga att byggaren rivit ut stora delar av byggnaden i strid med avtal och projektplan. Byggaren hade gjort massor av omfattande fel och trots ett 11-sidor långt avtal, skrivit enligt konstens alla regler, var vi helt skyddslösa när han väl satte bolaget i konkurs. Han hade dessutom förfalskat och ljugit om sina försäkringar.

Entreprenören som ska bygga altanen var en av de som steppade upp och hjälpte oss då. Han vet precis hur brända vi är i förtroendet gentemot hantverkare. Att han sköter detta så dåligt när vi precis kommit på fötter igen … det är under all jävla kritik.

Så även om jag håller med dig om att det vore skönt att bara backa ur det - så tycker jag att det är fel att jag ska behöva stå och pröjsa för att demontera och bortforsla plintarna som de tabbat sig med (som du skrev).

Altanen måste byggas i något utförande oavsett. Vi har fyra dörrar som just nu svävar i luften.
Du borde ha lärt dig nu att en trevlig hantverkare (en som kan snacka) inte per automatik är en kunnig hantverkare.

Det enda som är intressant som köpare av hantverkstjänster är att det blir väl utfört sen kan dom vara hur j*vla trevliga som helst.
 
B Boende45 skrev:
Du borde ha lärt dig nu att en trevlig hantverkare (en som kan snacka) inte per automatik är en kunnig hantverkare.

Det enda som är intressant som köpare av hantverkstjänster är att det blir väl utfört sen kan dom vara hur j*vla trevliga som helst.
Uppenbarligen behöver inte heller otrevliga personer vara kompetenta. Citera gärna var jag skrivit att vi valt hantverkare utifrån deras grad av trevlighet.
 
  • Haha
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Hej!

Vi har nyligen tagit in en entreprenör för att bygga ny altan. Den gamla altanen var både sliten och byggd med svajig konstruktion. Därför passade vi nu på att göra ett ordentligt förarbete där vi själva grävde ner till underliggande berg för att entreprenören sedan skulle gjuta de nya plintarna mot berget. Eftersom vi pratat med entreprenören flera gånger om vikten av en hållbar och långsiktig konstruktion blev jag något förvånad när jag kom hem och upptäckte att de gjutit trästolpar rakt ner i betongen. Jag hade väntat mig en stolpsko i metall och sedan trästolpen ovanpå det. Min man har också för sig att det var så entreprenören beskrev det. Det väcker några frågor…

1. Tänker jag fel som väntade mig att det var standard att gjuta in en stolpsko i plintarna?

2. Nu antar jag att den dagen stolparna ruttnar så behöver man ta bort hela betongplintarna ner till berget och göra om allting igen, eller?

3. Är det en vanlig lösning att gjuta in trästolpar i betongplintar?

4. Väntad livslängd på konstruktionen?
Trist att de inte följer svensk byggnorm o gjuta in metall o inte trä.
Har haft liknande problem när jag beställt jobb, att standard inte följs, alltifrån felaktiga skarvar i bärlinor på altan, för glest mellan stolpar, trappkonstrution mm, hejdlöst med allvarliga misstag.

Det enda som funkar med dessa firmor är att varje dag kontrollera Allt. Det värsta är att man inte kan alla hantverksyrken så man behöver detta forum eller bekanta som kan kvalitetskontrollera. Bla för att man som husägare är just byggherre med allt vad det innebär.

Betala inte en krona förrän du gjort kvalitetskontrollen på allt.

Många i tråden har gett många bra infallsvinklar på problemet.
Ibland kan byggnormer vara komplicerade när man hamnar i gränslandet mellan beställning, skriftligt, tolkningar av begrepp i byggbranchen och muntliga instruktioner.

Jag brukar använda mig av Villaägarnas tekniska rådgivning o ibland även deras juridiska om så krävs. Det är värt sina 500kr för ett medlemsskap per år.

Lycka till!
 
G Grävling15 skrev:
Vi kommer inte kasta ut hantverkaren oavsett. Han är en sympatisk och trevlig person som jag gärna fortsätter samarbeta med. Känner mig helt övertygad om att detta felet beror på att han satt fel medarbetare på fel projekt och att det brustit någonstans i kommunikationen dem emellan. Jag vill tro att när jag väl får tag på honom så kommer han bli lika förvånad som jag blev… hoppas jag. 😅
Varsågod!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.