32 321 läst · 205 svar
32k läst
205 svar
Otovo vill inte acceptera besiktningsanmärkning
Var det ett svar på min fråga? Jag förstod det inte om så var fallet.R Robert-san01 skrev:Byggs elsystemet om eller kompletteras så behöver det kontrolleras så det klarar av de nya förutsättningarna.
Det är dock alltid anläggningsägaren som ansvarar för att dess anläggning är säker och funktionell.
Tror det är många villaägare som inte vet vilka skyldigheter de har med de uppdaterade föreskrifterna.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 942 inlägg
https://elstandard.se/handbok/457Farstatjej90 skrev:
Vill du ha mer hänvisning än så får du göra en egen insats att köpa och dela med dig.
Du vill alltså att jag ska köpa en bok och läsa 53 sidor för att avgöra om du har rätt eller inte?namnbyte skrev:
Har du ens läst det här själv? Och i så fall, på vilken sida står det som du vill hänvisa till?
Tack vare denna tråd beställde jag elektrikerkontroll, vilket ledde till att leverantören skickade en annan elektriker för att åtgärda dubbelmatningen. Det var exakt samma sak som för trådstartaren: jag kunde på försök dra långt över w5A genom 6mm^2 matning mellan undercentralerna. Nu sitter det en 25A säkring där. Att kolla dubbelmatningen var ett bra tips! Det finns säkert många installationer där det förekommer.
Skrifter eller inte, det är uppenbart att det förekommer många solcellsinstallationer där man har teoretiskt möjlighet att lasta osäkrade ledningar långt över nominellt värde. Så var det för TS och så var det för mig. I mitt fall tog installatören det på sig och fixade en säkring.
Liknande trådar
-
Villaägare i strid mot Örebro kommun – vill inte ta ansvar för vatten
Juridik -
Sätt musfällan på en planka. Du vill inte bli av med fällan...
Övrigt husrelaterat -
Proppen till handfatet är trög. Vill inte gå upp/ner
Badrum -
Vill bygga en pool i trädgården, gärna en vinterbonad
Pool -
Worxen har fått fel språk över vintern - och vill inte ta emot lösenordet
Robotgräsklippare