useless useless skrev:
Den där reklamen från Distansia ljuger väl en del? Det står:

" Efter genomförd och godkänd kurs ansöker man direkt hos Elsäkerhetsverket som utfärdar din Auktorisation AL"

Låter enkelt, men läser man på Elsäkerhetsverkets sida så står det:

"För att få en auktorisation lågspänning, AL, ställs ett utbildningskrav och ett krav på praktisk erfarenhet.
...
...
För att uppfylla kravet på praktisk erfarenhet för en AL-auktorisation ska du ha arbetat med el i minst fyra år.



Så den där distansutbildningen verkar bara vara en genväg genom elteleprogrammet på gymnasiet.
Ja, var väl inte helt allvarlig med mitt inlägg.
Misstänker att de medvetet utelämnar det om fyra år och frågar man dem menar de säkert att utbildningen i första hand inriktar sig till elektriker som jobbar ett tag och som vill bli auktoriserade, eller nåt sånt. De länkar ju också till elverket, för allting står, men håller med om att det är lite falsk marknadsföring.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?[/QUOTE
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
Det där är ett ganska vanligt förfarande hos hantverkare. Råkade ut för en grävare som gjorde på liknande sätt, fakturerade mig markduk med 300% påslag, platonmatta med 250% påslag, fakturerade för person som inte varit på plats, fakturerade sin egen arbetstid dubbelt etc. Gjorde det verklige på fulast möjliga sätt. Klippte sönder platonmattan så att den inte skulle gå returnera. Monterade den delvis (avslutade ej) och ytterst slarvigt så att det skulle vara svårare att klaga. Jag kämpade och bestred och fick tillslut igenom en faktura med 30% lägre belopp. Hantverkaren har mycket lite att förlora (utom kunden), och allt att vinna. Det är inte straffbart att skicka bluffaktura på detta vis, så uppsidan är stor och nersidan nära noll....
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Pastor Zakilowskij och 4 till
  • Laddar…
Jag fattar inte att hantverkarna inte skäms. Det här är en så återkommande story. Samma visa varje gång. Varför ska du betala 250% av priset på en vara som han dessutom har köpt för kanske 70% av utpriset?

Bestrid och gå med på att betala handelspriser och inte en spänn mer. Nåt annat har ni inte kommit överens om. Det är hans skyldighet att visa vad ni kommit överens om. Och om han väljer att göra två resor, men det är helt onödigt så bör han stå för den resan också.

Vi som beställare måste sluta betala såna här överpriser, det är enda sättet att komma till rätta med det här, så att oseriösa hantverkare lär sig att det inte går. Tyvärr så gäller ju det här inte bara oseriösa hantverkare, utan det här ingår i hela betalningsmodellen. De tjänar extra marginaler på timpriset, på påslag, på bilkostnad och på totalpriset. Det är sorgligt att det fortfarande går. En elcentral till ett förråd kan ju orimligt kosta 20 000 att sätta upp, det borde alla förstå.
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Varför ska man åka med något sämre när de finns alternativ.
Själv får jag ny service bil senast vart 3e år

Sen så tror jag att man skulle få ösa på påslaget på ahlsells pruttopris för att dra runt en hunken häck.
Bilarna slits nå otroligt och 15000 mil i service är fasen inte samma sak som i en vanlig personbil.
Kostnaderna skenar när garantier mm går ut. Så enkelt är de
Nu verkar ju du köra väldigt mycket, men jag är rätt säker på att bara en liten del av alla elektriker kör >=5000 mil om året på arbetstid. Det motsvarar ca 21 mil om dagen och de flesta elektriker lär vara stationerade i tätbebyggda områden där de flesta kunder finns inom själva tätorten eller en radie på max några mil. Sen verkar de ju om man ska tro detta forum sky kortjobb hos privatpersoner som pesten utan föredra större uppdrag typ nybyggen och liknande vilket gör att det nog ofta inte är särskilt många olika kunder per dag.
 
  • Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad är det för primadonnor du pratar om? Är de för fina för att åka i en bil äldre än 3 år?
Att man åker runt i relativt nya bilar beror väl på att firman leasar dom och har serviceavtal för att slippa eventuella problem och ha en förutsägbar kostnad. En elfirma vill inte hålla på med krånglande bilar...

Visst, som egenföretagare kan man väl göra som man vill och ta de risker man tycker är rimliga. Men större företag jobbar inte så iallafall.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
C cajolug skrev:
Varför ska du betala 250% av priset på en vara som han dessutom har köpt för kanske 70% av utpriset?
Nja, riktigt så är det inte. De så kallade grossisterna är inga grossister. Det är rena fackdetaljister. Prisbilden där ligger i nivå med normala konsumentpriser, inte klart under konsumentpris. Så räkna med att elektrikerns inköpspris ligger i nivå med vad du kan hitta på annat håll.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S sve84 skrev:
Kunde ju haft halva utbildningen betald hos Distansia och sen gjort jobbet själv, har blivit ungefär samma kostnad
Det finns ju även ett krav på praktiktid, det står ju även i ESV föreskrift som jag länkade till.
Att distansia utelämnade den "detaljen" är kanske lite fult, eller kanske att man är ganska säker på att alla som är intresserade redan vet det.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att man åker runt i relativt nya bilar beror väl på att firman leasar dom och har serviceavtal för att slippa eventuella problem och ha en förutsägbar kostnad. En elfirma vill inte hålla på med krånglande bilar...

Visst, som egenföretagare kan man väl göra som man vill och ta de risker man tycker är rimliga. Men större företag jobbar inte så iallafall.
Om det är lönsamt för en egenföretagare så är det antagligen ännu mer lönsamt för ett större bolag, Ju fler bilar du har desto mindre känsligt är det ifall någon behöver repareras. På ett större företag är det nog inte ovanligt att det saknas någon anställd p.g.a. VAB eller sjukdom så då finns ofta en annan bil som är ledig.

Ett stort företag borde också ha större kompetens när det gäller ekonomi så de borde fatta att leasing generellt sett är olönsamt för den som leasar. Leasingföretaget är den som tjänar p affären, att tro att även den som leasar tjänar på det är orealistiskt. I undantagsfall kan leasing vara lönsamt, men det är även lönsamt att spela på Lotto i undantagsfall.
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Så den där distansutbildningen verkar bara vara en genväg genom elteleprogrammet på gymnasiet.
Nej.
Det är egentligen en kompletterande utbildning, ty gymnasiets räcker inte i sig. Även de som gick elprogrammet måste ta en sådan här utbildning innan de kan få auktorisation.
 
  • Gilla
christoff9 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Det är egentligen en kompletterande utbildning, ty gymnasiets räcker inte i sig. Även de som gick elprogrammet måste ta en sådan här utbildning innan de kan få auktorisation.
Bra förtydligande!
 
L lbgu skrev:
Om det är lönsamt för en egenföretagare så är det antagligen ännu mer lönsamt för ett större bolag, Ju fler bilar du har desto mindre känsligt är det ifall någon behöver repareras. På ett större företag är det nog inte ovanligt att det saknas någon anställd p.g.a. VAB eller sjukdom så då finns ofta en annan bil som är ledig.

Ett stort företag borde också ha större kompetens när det gäller ekonomi så de borde fatta att leasing generellt sett är olönsamt för den som leasar. Leasingföretaget är den som tjänar p affären, att tro att även den som leasar tjänar på det är orealistiskt. I undantagsfall kan leasing vara lönsamt, men det är även lönsamt att spela på Lotto i undantagsfall.
Företagen vill ha en förutsägbar kostnad och obefintlig administration. Vill man hålla på med egna bilpooler så är det ok för mig, men det är inte så man brukar jobba.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
useless useless skrev:
Företagen vill ha en förutsägbar kostnad och obefintlig administration. Vill man hålla på med egna bilpooler så är det ok för mig, men det är inte så man brukar jobba.
En del företagare verkar inkompetenta. Det merarbete det handlar om att äga bilen ska jämföras med den marginal leasingföretaget räknar med att ha på affären. Tjänar man på merarbetet (vilket man kan räkna med att man gör) så är det givetvis fördelaktigt för företaget att inte leasa. Företagare som leasar fattar inte detta och har väl gått på reklamen från leasingföretagen.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En del företagare verkar inkompetenta. Det merarbete det handlar om att äga bilen ska jämföras med den marginal leasingföretaget räknar med att ha på affären. Tjänar man på merarbetet (vilket man kan räkna med att man gör) så är det givetvis fördelaktigt för företaget att inte leasa. Företagare som leasar fattar inte detta och har väl gått på reklamen från leasingföretagen.
Jag tror inte det per automatik är inkompetenta företagare som gör att man leasar en bil. Hela vårt näringsliv bygger på specialisering och genom denna specialisering kunna sänka produktionskostnad för vara eller tjänst.

Jag tror inte heller att företagare som leasar sin fordonsflotta är inkomptenta. De har förmodligen analyserat sina kostnader för egenadministrerad fordonsflotta och kommit fram till att det är fördelaktigt att leasa. Om inte så finns det ju en klar affärsmöjlighet/konkurrensfördel för elfirmor som äger och administrerar sina egna fordon...
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M mephisto73 skrev:
Jag tror inte det per automatik är inkompetenta företagare som gör att man leasar en bil. Hela vårt näringsliv bygger på specialisering och genom denna specialisering kunna sänka produktionskostnad för vara eller tjänst.

Jag tror inte heller att företagare som leasar sin fordonsflotta är inkomptenta. De har förmodligen analyserat sina kostnader för egenadministrerad fordonsflotta och kommit fram till att det är fördelaktigt att leasa. Om inte så finns det ju en klar affärsmöjlighet/konkurrensfördel för elfirmor som äger och administrerar sina egna fordon...
Det är ju även väldigt vanligt att privatpersoner leasar bilar. Så det är snarare väldigt spritt i samhället att det är bra att leasa. Förr i tiden var det till och med vanligt med leasing av TV-apparater. Om nu alla i leasingledet tjänar på det så har de ju kommit på någon sorts pengamaskin. Själv tror jag att det är som vanligt, den som är sist i ledet betalar för de övrigas vinst.

Apropå konkurrensfördel så är väl tyvärr hantverkarbranschen inget ställe där det verkar behövas. Tack vare statligt stöd är det ju sådan brist på dem att de kan ta i princip vilka priser de vill och ändå vara fullbokade.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är ju även väldigt vanligt att privatpersoner leasar bilar. Så det är snarare väldigt spritt i samhället att det är bra att leasa. Förr i tiden var det till och med vanligt med leasing av TV-apparater. Om nu alla i leasingledet tjänar på det så har de ju kommit på någon sorts pengamaskin. Själv tror jag att det är som vanligt, den som är sist i ledet betalar för de övrigas vinst.

Apropå konkurrensfördel så är väl tyvärr hantverkarbranschen inget ställe där det verkar behövas. Tack vare statligt stöd är det ju sådan brist på dem att de kan ta i princip vilka priser de vill och ändå vara fullbokade.
Beror bland annat på att det saknas pristransparens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.