Mikael_L Mikael_L skrev:
Så har man inga omkostnader alls och 480:- exkl moms i timpenning så blir det i plånboken 240:-/timme.
En månad 167 timmar = 240*167 = 40.000SEK efter skatt.
Rätt schysst lön, men här passerades väl gränsen för statlig inkomstskatt en del?
Nej, inte ens nära.
Brytpunkten för att betala statlig skatt 2023 ligger på 49.875 kr/månad.

Edit.
Nu såg jag att du skrev EFTER skatt, och då har du såklart rätt. My bad.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
T Totteboss skrev:
Självklart ska man inte ta oskäligt betalt men även internet beställningar kräver att man beställer, hämtar ut mm.
Sen ÄR det löjligt med dessa grossistpriser med rabattbrev. Även jag tycker att detta system är gjort för att föra kunden bakom ljuset och bör göras om i grunden.
Sen tar ju alla mellanhänder betalt för hantering oavsett vad du köper. Köper du en TV så har generalagenten påslag, säljaren har påslag etc. så jag tycker inte det är konstigt att även hantverkare har det. Sen skall det givetvis vara skäligt och arbetet skall bedrivas effektivt och inte drällas med timmar för att hämta material 4 gånger. Tyvärr så finns det lallare överallt som vill jobba så lite som möjligt och fakturera så mycket som möjligt...
Men vänta nu. Generalagenter, butiker har ett påslag för att de måste tjäna pengar på något, och de har också omkostnader med lokaler, lager, personal etc.
En elektriker som knallar iväg till den lokala grossisten/handlaren och köper material tjänar pengar på sitt arbete som elektriker. Han fakturerar sina omkostnader + marginal för förtjänst. Han kan ta betalt för arbetstiden när han åker och handlar, samt för bilkostnaden. Men han har inga fler kostnader för materialet han köper. Han lagerhåller inte, har inga lokalkostnader, ingen personal och det är inte hans kärnverksamhet. Att lägga påslag på inköpt material SAMTIDIGT som man tar betalt för arbetstid, körsträcka etc är bedrägligt. Det är antingen ett försök att smyga in extra debitering för att man inte kan stå för sitt timpris och omkostnader, eller bara en rövarchansning att kunden inte kan/vill/orkar kolla och ta konflikten när fakturan kommer.
Det är ett sjukt system som verkligen borde göras om från grunden.
 
  • Gilla
  • Älska
LimaPer och 4 till
  • Laddar…
T Totteboss skrev:
Sen tar ju alla mellanhänder betalt för hantering oavsett vad du köper. Köper du en TV så har generalagenten påslag, säljaren har påslag etc. så jag tycker inte det är konstigt att även hantverkare har det. Sen skall det givetvis vara skäligt och arbetet skall bedrivas effektivt och inte drällas med timmar för att hämta material 4 gånger.

Om det nu är så mycket besvär med att hantera material så borde väl hantverkaren vara glad ifall kunden köpte material. Hantverkaren kunde ju meddela kunden vad som behövs (den tiden det tar kan de givetvis fakturera) och sen fick kunden fixa grejerna.
Men nej, så vill inga hantverkare göra då många vägrar ta jobb ifall de inte får köpa material själva, Sen hittar de på dåliga svepskäl om garantier, det enda de ska lämna garanti på är sitt eget arbete, garanti på olika apparater kan kunden hantera själv. Det är uppenbart att de ser materielinköpet som en guldgruva.
 
  • Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
F FiveRatz skrev:
Normalt annars är 3 år gymnasium, 4 år som lärling (med skitlön), sen om begränsad behörighet önskas (som krävs för allmän) krävs att man arbetar 3-4 månader som anställd först! När du fått ut den kan man ta kursen du pratar om!
Du inser väl att din jämförelse med läkare blir lite skev när du själv ställt upp det så här?

Tre år på gymnasium, ja det gäller både elektrikern och läkaren, fast egentligen inte ett krav för elektrikern.
4 år som lärling med skitlön, nåja, riktigt så lång är ju inte lärlingstiden vilket Mikael redan visat. Under den tiden med skitlön så lånar alltså läkaren pengar för sitt uppehälle och sin utbildning (kurslitteratur som köps etc).

Sen 3-4 månader som anställd... Läkaren sitter fortfarande i skolan och lånar pengar

Sen kan man ta ut en kurs som man kanske tvingas betala själv. Under samma tid som läkarstudenten fortfarande lånar pengar ...

Som synes är det inte särskilt synd om elektrikern under utbildningstiden, jämfört med läkaren.

Dock tycker jag egentligen hela den diskussionen är ointressant. Det som är intressant är varför man döljer kostnader för kunden tills dess att fakturan kommer.

Om jag behöver ha hem en elektriker och hen säger att det där kommer nog ta 40 timmar och jag vill ha 1000 kronor timmen, så förväntar jag mig en räkning på 40' ungefär, plus material. Om jag vet att materialet kostar omkring 10' så förväntar jag mig en räkning på i runda slängar 50'-55'. Det kan givetvis bli lite mer eller lite mindre, men ungefär så. I verkligheten riskerar jag en räkning på 90'-100' eftersom elektrikern såklart vill tjäna 30' på materialet och 5-6' på bilen (tjäna, alltså, inte få kostnadstäckning för). Istället för att tjäna 30' på materialet så hade elektrikern kunnat säga att hen ville ha 1250 i timmen, men det vill de som använder dessa metoder inte göra för då får de ju inga jobb...

Det finns också väldigt många bra elektriker som sköter sig utmärkt och är tydliga med sin prissättning. Jag har hjälpt en bekant nyligen att upphandla jobb av elektriker vi hittade en vettig och tydlig firma, men oj så många stolpskott på vägen.
 
  • Gilla
LimaPer och 5 till
  • Laddar…
M mephisto73 skrev:
Men vänta nu. Generalagenter, butiker har ett påslag för att de måste tjäna pengar på något, och de har också omkostnader med lokaler, lager, personal etc.
En elektriker som knallar iväg till den lokala grossisten/handlaren och köper material tjänar pengar på sitt arbete som elektriker. Han fakturerar sina omkostnader + marginal för förtjänst. Han kan ta betalt för arbetstiden när han åker och handlar, samt för bilkostnaden. Men han har inga fler kostnader för materialet han köper. Han lagerhåller inte, har inga lokalkostnader, ingen personal och det är inte hans kärnverksamhet. Att lägga påslag på inköpt material SAMTIDIGT som man tar betalt för arbetstid, körsträcka etc är bedrägligt. Det är antingen ett försök att smyga in extra debitering för att man inte kan stå för sitt timpris och omkostnader, eller bara en rövarchansning att kunden inte kan/vill/orkar kolla och ta konflikten när fakturan kommer.
Det är ett sjukt system som verkligen borde göras om från grunden.
Du har en del att lära om företagande. :)
Självklart skall installatören ha påslag. Han finansierar materialet och ligger ute med pengar. Vilket kräver att bolaget behöver kapital och likviditet. Han står risk avseende garantier mot kunden med sitt levererade material. Utöver det har han en kunskap att förhoppningsvis välja rätt material, som fungerar på plats. Ditt resonemanget installatören inte skall ah något här utöver tid, kan jag köpa i de fall Kunden skickar en inköpslista till installatören, och dessutom säger till honom, sätt det på mitt konto. Och förresten, om något blir fel, så tar jag hand om det själv, och köper nytt. För att inte tala om något material går sönder, så tar jags om kund själv med det till butiken och får det bytt, alt betalar fullt pris till installatören för sin tid...

Problemet är inte att det finns påslag. Problemet är när påslagen är oskäligt höga...
 
  • Gilla
  • Haha
magnu och 4 till
  • Laddar…
Är det inte så att kostnaderna för bilen är helt avdragsgilla för företaget?

Behöver du bil i din näringsverksamhet får du göra avdrag för samtliga driftskostnader om bilen är bokförd som en tillgång i näringsverksamheten eller om den är leasad (hyrd). Driftskostnader kan vara till exempel reparationer, underhåll, vinterdäck och drivmedel.

Avdrag för inköp av bil görs normalt genom årliga värdeminskningsavdrag. Om du leasar en bil som du använder i din näringsverksamhet får du avdrag för leasingavgiften som du betalar, istället för värdeminskningsavdrag.


Du får dra av momsen på alla driftskostnader om bilen är en anläggningstillgång (tillhör inventarierna i verksamheten) eller har hyrts för användning i företaget. Det räcker med att bilen används delvis i företagets momspliktiga verksamhet. Du får därför dra av momsen på driftskostnader även när bilen används privat. Som driftskostnad räknas kostnad för bland annat bensin, service, reparation, underhåll och besiktning eller test.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Jo, naturligtvis man skattar bara på vinsten. Men vad har det med saken att göra?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Om det nu är så mycket besvär med att hantera material så borde väl hantverkaren vara glad ifall kunden köpte material. Hantverkaren kunde ju meddela kunden vad som behövs (den tiden det tar kan de givetvis fakturera) och sen fick kunden fixa grejerna.
Men nej, så vill inga hantverkare göra då många vägrar ta jobb ifall de inte får köpa material själva, Sen hittar de på dåliga svepskäl om garantier, det enda de ska lämna garanti på är sitt eget arbete, garanti på olika apparater kan kunden hantera själv. Det är uppenbart att de ser materielinköpet som en guldgruva.
Jag skulle älska konceptet att slippa hantera material.
Tänk att bara åka omkring med verktyg, jag skulle kunna köra en lite Toyota Aygo.
Aldrig komma någonstans och sakna en impulsfjäder, ett doslock, en passkontakt, en dragavlastning osv.

Jag tvivlar dock på att kunder, särskilt privatkunder, är intresserade av konceptet.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle älska konceptet att slippa hantera material.
Tänk att bara åka omkring med verktyg, jag skulle kunna köra en lite Toyota Aygo.
Aldrig komma någonstans och sakna en impulsfjäder, ett doslock, en passkontakt, en dragavlastning osv.

Jag tvivlar dock på att kunder, särskilt privatkunder, är intresserade av konceptet.
Några få, som tex jag själv, skulle älska det konceptet. Att göra klart 80% av det tidsödande arbetet, göra håltagning, spåra i väggar, dra rör, dra kabel... Men att tex kopplingen i elcentralen gjordes av nån med vana...

Lika med rörjobb. Jag skulle tex gärna flytta min BVP 1m för att den står så tokigt placerad i källaren. Vore toppen om en röris kunde komma och frysa och sätta kulventiler på lämpliga ställen, sen kunde jag flytta allt, koppla nya rör, så fick han komma tillbaka och lufta och driftsätta. Tror få vill ta ett sånt jobb... (Nu är min BVP >15 år gammal, så jag härdar ut tills den rasar).
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Några få, som tex jag själv, skulle älska det konceptet. Att göra klart 80% av det tidsödande arbetet, göra håltagning, spåra i väggar, dra rör, dra kabel... Men att tex kopplingen i elcentralen gjordes av nån med vana...

Lika med rörjobb. Jag skulle tex gärna flytta min BVP 1m för att den står så tokigt placerad i källaren. Vore toppen om en röris kunde komma och frysa och sätta kulventiler på lämpliga ställen, sen kunde jag flytta allt, koppla nya rör, så fick han komma tillbaka och lufta och driftsätta. Tror få vill ta ett sånt jobb... (Nu är min BVP >15 år gammal, så jag härdar ut tills den rasar).
Samma här.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det inte så att kostnaderna för bilen är helt avdragsgilla för företaget?

Behöver du bil i din näringsverksamhet får du göra avdrag för samtliga driftskostnader om bilen är bokförd som en tillgång i näringsverksamheten eller om den är leasad (hyrd). Driftskostnader kan vara till exempel reparationer, underhåll, vinterdäck och drivmedel.

Avdrag för inköp av bil görs normalt genom årliga värdeminskningsavdrag. Om du leasar en bil som du använder i din näringsverksamhet får du avdrag för leasingavgiften som du betalar, istället för värdeminskningsavdrag.


Du får dra av momsen på alla driftskostnader om bilen är en anläggningstillgång (tillhör inventarierna i verksamheten) eller har hyrts för användning i företaget. Det räcker med att bilen används delvis i företagets momspliktiga verksamhet. Du får därför dra av momsen på driftskostnader även när bilen används privat. Som driftskostnad räknas kostnad för bland annat bensin, service, reparation, underhåll och besiktning eller test.
Avdrag innebär att man får dra det som en kostnad innan bolagsskatt. I praktiken så kan man mao räkna hem ca 21% av värdet i ”avdrag”. Under förutsättning att bolaget gör vinst. Precis som med rotavdrag då kan man inte göra avdrag utan att ha någon skatt att dra sv med.

Detta innebär nästan alla kostnader man har.Till och med kaffe och toapapper. För att inte tala om lönerna.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tänk att bara åka omkring med verktyg, jag skulle kunna köra en lite Toyota Aygo.
Nä försök inte! Du måste ju ha en jättestor dyr bil så du får med dig alla tusentals extremt dyra specialverktyg som man behöver som en elektriker! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Några få, som tex jag själv, skulle älska det konceptet. Att göra klart 80% av det tidsödande arbetet, göra håltagning, spåra i väggar, dra rör, dra kabel... Men att tex kopplingen i elcentralen gjordes av nån med vana...

Lika med rörjobb. Jag skulle tex gärna flytta min BVP 1m för att den står så tokigt placerad i källaren. Vore toppen om en röris kunde komma och frysa och sätta kulventiler på lämpliga ställen, sen kunde jag flytta allt, koppla nya rör, så fick han komma tillbaka och lufta och driftsätta. Tror få vill ta ett sånt jobb... (Nu är min BVP >15 år gammal, så jag härdar ut tills den rasar).
Varför ska du anlita någon för att släppa ut luft?
 
Nu har jag äntligen tagit mig för att maila angående fakturan, får se vad svaret blir.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
E
S sve84 skrev:
Nu har jag äntligen tagit mig för att maila angående fakturan, får se vad svaret blir.
Du har blivit lurad, priserna för materiel är alldeles för höga.
Du skriver att det var ditt fel för att du inte frågat.

Det stämmer inte. Det är el firmans skyldighet att tydligt informera ifall man har priser långt utöver det normala.

Ring dem och säg att de får hälften och du vill inte höra mer om saken.
 
  • Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.