L lbgu skrev:
Om det är lönsamt för en egenföretagare så är det antagligen ännu mer lönsamt för ett större bolag, Ju fler bilar du har desto mindre känsligt är det ifall någon behöver repareras. På ett större företag är det nog inte ovanligt att det saknas någon anställd p.g.a. VAB eller sjukdom så då finns ofta en annan bil som är ledig.

Ett stort företag borde också ha större kompetens när det gäller ekonomi så de borde fatta att leasing generellt sett är olönsamt för den som leasar. Leasingföretaget är den som tjänar p affären, att tro att även den som leasar tjänar på det är orealistiskt. I undantagsfall kan leasing vara lönsamt, men det är även lönsamt att spela på Lotto i undantagsfall.
Inte ofta det finns en bil ledig om någon är sjuk eller vabbar, väldigt många hantverkare utgår från bostaden vilket betyder att de har bilen med sig hem.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Dessutom är inredning och verktyg i de flesta fall individuellt anpassat så att jobba med poolbilar inom servicejobb är inget hantverkare gillar.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Inte ofta det finns en bil ledig om någon är sjuk eller vabbar, väldigt många hantverkare utgår från bostaden vilket betyder att de har bilen med sig hem.
Om man är totalt handlingsförlamad kan det givetvis bli så. Enklaste är ju att åka och hämta bilen där den står. Går inte det att ordna på ett smidigt sätt funkar nog taxi. Taxikostnaden lär bli betydligt mindre än vad elektrikern drar in på en dag. Och många firmor är ju enormt fantasirika när det gäller faktureringen så de kan nog enkelt skjuta den kostnaden till kunden ;)
 
L lbgu skrev:
Om man är totalt handlingsförlamad kan det givetvis bli så. Enklaste är ju att åka och hämta bilen där den står. Går inte det att ordna på ett smidigt sätt funkar nog taxi. Taxikostnaden lär bli betydligt mindre än vad elektrikern drar in på en dag. Och många firmor är ju enormt fantasirika när det gäller faktureringen så de kan nog enkelt skjuta den kostnaden till kunden ;)
Ja men det är så det är. Spelar ju ingen roll vad man tycker man kan eller inte kan göra annorlunda. Jag förklarade bara att många har bilen med sig hem och det ska vara en så sjukskrivning på ett halvår om någon ska komma och hämta bilen.
 
Tjena! Läste precis ditt inlägg, men orkar inte pallra mig igenom 18 sidor för att dubbelkolla att någon redan svarat:

Antar att du redan tagit kontakt med hantverkaren, men det där är definitivt bruttopriser från grossist. Som jag hoppas att hen enbart missat/glömt lagt in rabatter på. Aldrig hört eller sett någon som tar exakta bruttopriser från grossist. Kanske inte går på automatik in faktureringsprogrammet? :)
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E engdahl_86 skrev:
Tjena! Läste precis ditt inlägg, men orkar inte pallra mig igenom 18 sidor för att dubbelkolla att någon redan svarat:

Antar att du redan tagit kontakt med hantverkaren, men det där är definitivt bruttopriser från grossist. Som jag hoppas att hen enbart missat/glömt lagt in rabatter på. Aldrig hört eller sett någon som tar exakta bruttopriser från grossist. Kanske inte går på automatik in faktureringsprogrammet? :)
Ja timpenningen var ju rätt OK, så det är kanske lite konstigt drag att vara schysst halvvägs.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen skulle jag bara ignorerat din löjliga rant från början. Sorry att jag plockade upp den.
Fakta kan ej förnekas.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att det är såhär är för att hälften av "regelverket" är en konstruktion mellan eio (numera IN) och SEF, dvs en kollektivavtalsmässig konstruktion.
Så hela den biten gäller ju endast stenhårt ifall man gör sin elektrikerkarriär i skyddet av SEF's kollektivavtal.
Har man något annat, så är det bara lag och föreskrifter som gäller.


Nu får jag be TS om ursäkt för mina långa ranter. Jag hoppas att denna rena sidodiskussion nu kan läggas åt sidan. Vi kan väl bara konstatera att elektriker har alla gånger kortare utbildning och lärlingstid än andra hantverkare, t.ex. målare, och rent teoretiskt skulle man kunna driva elfirma helt utan att ens gått gymnasium, utan endast ha arbetspraktik i bagaget.
Så någon lång utbildning finns i alla fall inte som skäl till att man måste sälja material för 2-5 ggr mer än man köpt in det för.
Och även om det skulle varit lång utbildning, så är det väl knappast något vettigt skäl än
FredrikR FredrikR skrev:
Det handlar inte så mycket om vad kunden tycker är rimligt utan vad kunden borde förvänta sig sett till vad tex denne själv kan handla materialet för.

Tiden är förbi då man som privatkund inte hade en susning om vad en viss jfb eller normcentral kostar.
Det är inte relevant att titta på priset hos den billigaste onlinehandlaren. Leveranstid är viktigt och kostar.
 
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Billiga onlinehandlare brukar ligga ungefär i samma samma nivå som Ahlsells riktiga priser. Så jo det är en rimlig referensnivå när man inte har tillgång till annat.
 
  • Gilla
Mrjayser och 6 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Det är inte relevant att titta på priset hos den billigaste onlinehandlaren. Leveranstid är viktigt och kostar.
Leveranstiden i mitt fall var helt oviktig, ville ju till och med från början att elektrikern inte skulle komma förrän elcentralen var på plats.

Och jag tvivlar för övrigt på att du skulle jubla om nån fakturerade dig 5000:- för något som kostar 1700:-
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det är lite märkligt att hantverkare ska utmärka sig när det gäller uppenbart saltade ockerfakturor.

Vad är det egentligen för skillnad på en IT-konsult och en hantverkare, mer än att jobben är olika till utförandet?

Båda utför ett jobb med timpris
Båda behöver ofta en bil för att ta sig till kunden
Timpriserna är inte speciellt olika, en jag känner som programmerare med +10 års erfarenhet fakturerar 720 kr + moms. Jag själv med +20 års erfarenhet fakturerar i skrivande stund 810 kr + moms. En elektriker kan utan problem ta 580 + moms
Elektrikern säljer material, och ska givetvis ha ett visst påslag för hanterandet av detta, något IT-konsulten slipper. Det kan vara både snabba jobb och långa uppdrag. Båda lämnar offerter på sina arbeten.
Hantverkaren har omkostnader för material som slits, absolut.

Jag har jobbat som anställd konsult men sköter administration själv för den kund jag har, och det är sällan något tjafs om faktureringen. Restid/reskostnader lägger vi ofta på timpriset, ligger kunden i stan, ett timpris, ligger kunden långt bort, ett annat timpris. Finns ju olika modeller, hantverkare gillar milkostnad och "bilavgift", fine inga problem med det.

Det som har retat upp mig nåra gånger i kontakt med elektriker och rörisar är just orimliga materialkostnader. En anledning till att jag gör enklare eljobb själv, är just för att slippa tjafsa om detta.

Låt oss ta ett vanligt 2-vägs jordat uttag från schneider. Det kostar 115 kr inklusive moms på elbutik. Vad ska då hantverkaren ta ut mot kund? Vad är ett rimligt påslag? Säg enkelt räknat 20%, då hamnar vi på 138 kr. Om jag som kund fått betala 150 kr, hade jag inte tyckt det var orimligt. Däremot om nån tjomme försöker ta 250 kr för detta, då sparkar jag bakut direkt. Varför? Det är ju fri prissättning i Sverige. Absolut är det så, men det finns även en gräns mot vad som kallas ocker.

När en person utnyttjar en annan persons lättsinne, oförstånd, trångmål eller beroendeställning för att få till stånd ett ekonomiskt avtal som står i uppenbart missförhållande till vad som är vedertaget kallas det för ocker
I detta fallet kan man ju tänka sig att en person som har noll koll på vad eluttag kostar är "oförståndiga", medans jag som har stenkoll på sånt definitivt är i en beroendeställning, då jag vill få ett jobb utfört, men får inte köpa materialet själv. Hantverkaren utför jobbet endast om denne får sälja materialet. Jag är alltså i en beroendeställning. Och lagen säger att man egentligen inte får göra jobbet själv heller (vilket antagligen många som är duktiga hempulare struntar i ändå, inklusive jag själv).

Hade man bara besinnat sig med materialpåslagen och höjt timpriset hade förmodligen inte så många klagat.

Bara mina 2 cent... finns ju hundratals trådar om samma sak, man tycker att branschen hade kunnat besinna sig. Det går att tjäna bra med pengar utan att ha orimliga materialpåslag.

/S
 
  • Gilla
  • Älska
Pastor Zakilowskij och 7 till
  • Laddar…
Nu har inte jag det bästa rabattbrevet hos gross på sånt här material, men skulle jag köpa den kapslingen så är det 2700 nto. (kan misstänka att han har mer rabatt än mig på såna prylar). Således kanske nämnda elektriker inte betalat 1700 spänn för kapslingen...Men att ta listpris utan rabatt är lite i överkant.
Sen ska man inte jämföra mot det billigaste på nätet för det är inte det vi elektriker normalt köper.
Nto + % brukar jag köra och alltid öppna kort för att slippa såna här diskussioner...så i mitt fall kanske du fått betala 3200...fast jag hade säkert ring min säljare och bett att få ett pris på hela paketet och fått ner priset ytterligare. Vad som styr är ju hans nettopris, inte vad det kostar på det absolut billigaste stället på nätet.

S sve84 skrev:
Leveranstiden i mitt fall var helt oviktig, ville ju till och med från början att elektrikern inte skulle komma förrän elcentralen var på plats.

Och jag tvivlar för övrigt på att du skulle jubla om nån fakturerade dig 5000:- för något som kostar 1700:-
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
T Totteboss skrev:
Nu har inte jag det bästa rabattbrevet hos gross på sånt här material, men skulle jag köpa den kapslingen så är det 2700 nto. (kan misstänka att han har mer rabatt än mig på såna prylar). Således kanske nämnda elektriker inte betalat 1700 spänn för kapslingen...Men att ta listpris utan rabatt är lite i överkant.
Sen ska man inte jämföra mot det billigaste på nätet för det är inte det vi elektriker normalt köper.
Nto + % brukar jag köra och alltid öppna kort för att slippa såna här diskussioner...så i mitt fall kanske du fått betala 3200...fast jag hade säkert ring min säljare och bett att få ett pris på hela paketet och fått ner priset ytterligare. Vad som styr är ju hans nettopris, inte vad det kostar på det absolut billigaste stället på nätet.
Men varför ska elektriker (och andra hantverkare) försöka tjäna pengar genom att vara mellanhand på material? Ta rejäl timpenning, ta betalt för att åka och handla, ta betalt för bilen d.v.s. faktiska kostnader + förtjänst, men ge fan i att försöka skörta upp kunden genom absurda påslag på materialinköpen. Det borde lagstiftas runt detta då det är ett otyg. Är det för att kunna ge lägre offerter på arbetet? Eller är det för att man kan? Risken är liten, uppsidan är stor: "I värsta fall justerar jag ner fakturan om kunden klagar. Om inte blir det en go´ bonus = gratis pengar."
 
  • Gilla
  • Älska
Erik Lindroos och 4 till
  • Laddar…
M mephisto73 skrev:
Men varför ska elektriker (och andra hantverkare) försöka tjäna pengar genom att vara mellanhand på material? Ta rejäl timpenning, ta betalt för att åka och handla, ta betalt för bilen d.v.s. faktiska kostnader + förtjänst, men ge fan i att försöka skörta upp kunden genom absurda påslag på materialinköpen. Det borde lagstiftas runt detta då det är ett otyg. Är det för att kunna ge lägre offerter på arbetet? Eller är det för att man kan? Risken är liten, uppsidan är stor: "I värsta fall justerar jag ner fakturan om kunden klagar. Om inte blir det en go´ bonus = gratis pengar."
Självklart ska man inte ta oskäligt betalt men även internet beställningar kräver att man beställer, hämtar ut mm.
Sen ÄR det löjligt med dessa grossistpriser med rabattbrev. Även jag tycker att detta system är gjort för att föra kunden bakom ljuset och bör göras om i grunden.
Sen tar ju alla mellanhänder betalt för hantering oavsett vad du köper. Köper du en TV så har generalagenten påslag, säljaren har påslag etc. så jag tycker inte det är konstigt att även hantverkare har det. Sen skall det givetvis vara skäligt och arbetet skall bedrivas effektivt och inte drällas med timmar för att hämta material 4 gånger. Tyvärr så finns det lallare överallt som vill jobba så lite som möjligt och fakturera så mycket som möjligt...
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
En Tv säljare har inte 150% och debiterar inte kunden tiden det tar att sälja Tvn.
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.