D Daniel 109 skrev:
Jo, det kan de. Efter som det inte finns ett avtal som kopplar inköpspris till debiteringen. Då behöver de inte redovisa inköpspris.
Håller med. Känns osannolikt att det ska finnas nåt i lagen som säger att elektrikern måste visa sina fakturor för mig.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E
S sve84 skrev:
Håller med. Känns osannolikt att det ska finnas nåt i lagen som säger att elektrikern måste visa sina fakturor för mig.
Detta ska framgå i ert avtal, antingen faktura med påslag eller en fastställd prislista.
 
Var finns krav på att det ska finnas ett sådant avtal? Om du säger ”bör” så kan jag hålla med.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Var finns krav på att det ska finnas ett sådant avtal? Om du säger ”bör” så kan jag hålla med.
Det är alltid att rekommendera med ett avtal.
Och i dessa fall med en privatperson som beställer små jobb så blir detta garanterat svårt i dagens marknad.

Men något om prissättning bör ju kunna gå att få med, optimalt vore något i stil med exempelvis elbutik + max 15%, problemet är bara att grossisten allt som oftast blåser sin hantverkare som kan få betala överpris för vissa varor.

Och ska hantverkare hålla på att jämföra priser i detalj inför varje jobb kan vinsten snabbt ätas upp.

Så här får man säga att elbutik lyckats bra med att pressa priser generellt.

Man kunde även tillämpat en generell prislista, exempelvis ett tvåvägsutttag ska kosta 100 spänn, varken mer eller mindre. Men då kommer hanterverkaren inhandla den lille Praktikerns värstingmodell för 35 kronor för att maximera vinsten vilket kan leda till sura miner hos den som får det installerat. Dels blir påslaget lika högt i procent och dels får hen skräpet installerat.

Så i en marknad som skriver efter elektriker visar det tyvärr sig att det är enkelt för denne att att ta hutlöst betalt.

Står kunden på sig så var det "hon" som gjorde fel och lite rabatt ges.

Fortsätter kunden stå på sig kommer kampen troligen tas.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E El-Löken66 skrev:
Det är alltid att rekommendera med ett avtal.
Och i dessa fall med en privatperson som beställer små jobb så blir detta garanterat svårt i dagens marknad.

Men något om prissättning bör ju kunna gå att få med, optimalt vore något i stil med exempelvis elbutik + max 15%, problemet är bara att grossisten allt som oftast blåser sin hantverkare som kan få betala överpris för vissa varor.

Och ska hantverkare hålla på att jämföra priser i detalj inför varje jobb kan vinsten snabbt ätas upp.

Så här får man säga att elbutik lyckats bra med att pressa priser generellt.

Man kunde även tillämpat en generell prislista, exempelvis ett tvåvägsutttag ska kosta 100 spänn, varken mer eller mindre. Men då kommer hanterverkaren inhandla den lille Praktikerns värstingmodell för 35 kronor för att maximera vinsten vilket kan leda till sura miner hos den som får det installerat. Dels blir påslaget lika högt i procent och dels får hen skräpet installerat.

Så i en marknad som skriver efter elektriker visar det tyvärr sig att det är enkelt för denne att att ta hutlöst betalt.

Står kunden på sig så var det "hon" som gjorde fel och lite rabatt ges.

Fortsätter kunden stå på sig kommer kampen troligen tas.
Kul att se att du är tillbaka, det var ett lååångt uppehåll du gjorde!
 
  • Älska
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men något om prissättning bör ju kunna gå att få med, optimalt vore något i stil med exempelvis elbutik + max 15%, problemet är bara att grossisten allt som oftast blåser sin hantverkare som kan få betala överpris för vissa varor.
Men, om grossisten "blåser" elektrikern, så handlar det väl ändå om måttligt högre pris än elbutik?

Problemet på marknaden är ju de elfirmor som debiterar 500 - 1000% över priset hos ex. elbutik.se.

Och problemet finns ju huvudsakligen inom el o VVS. När det gäller ex. snickare och rent byggnadsmaterial, så är det ovanligt med extrema påslag. Där verkar det fungera bra att sälja med ett påslag på 10 - 20% på faktiskt inköpspris (alltså pris efter rabatt). Även där tjänar troligen byggaren ändå en del extra på årsbonus som inte syns på fakturorna som reodvisas. Men min erfarenhet är att material via snickare, kostar i paritet med byggmax priset, även efter 10% påslag från snickaren, trots att det kommer från Beijer och liknande "högprisbutiker". Och då bryr jag mig inte om snickaren råkar få ett par procent till som julklapp från bygghandeln.

Påslag på rimlig nivå är absolut motiverat, det går åt tid för beställning, fakturahantering, retur av överflödigt material osv. Ligga ute med kapital, och en garantirisk.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Tack!
Jo det förstår jag att det måste ta betalt för resan, i min värld var det dock nåt som ingick i pengen från Evify, även om jag skulle ha extra jobb när de väl var på plats.
Är det inte Evify som du ska tjura på då som har lurat dig på dina 19000:-?

Varför hade du inte köpt hem alla el-grejerna som du skulle ha innan elektrikern kom så hade han ju sluppit åkt in en gång till för att hämta det åt dig?

Hur mycket kostar det för dig att åka samma resa som han gjorde för att lösa ditt problem och hur många gånger hade du fått åkt in igen för att du hade glömt något?
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Att se inköpspriset lär du inte kunna begära. Men fråga går ju alltid.
Hade en hantverkare där vi kom överens om inköpspris + 20 %.
När jag sen efterfrågade inköpsfakturan tyckte han inte jag hade rätt till denna. I det och liknande fall är det klart man ska få fakturan för inköp.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Att se inköpspriset lär du inte kunna begära. Men fråga går ju alltid.
Hade en hantverkare där vi kom överens om inköpspris + 20 %.
När jag sen efterfrågade inköpsfakturan tyckte han inte jag hade rätt till denna. I det och liknande fall är det klart man ska få fakturan för inköp.
Det brukar inte vara något problem om det gäller byggnadsarbeten, jag har alltid fått kopior på fakturorna.
 
H hempularen skrev:
Det brukar inte vara något problem om det gäller byggnadsarbeten, jag har alltid fått kopior på fakturorna.
Från en vettig firma där det varit avtalat. Absolut.
Från en firma där det inte var avtalat och som uppenbart försöker lägga på fullständigt orimligt. Högst tveksamt.

Firman jag använt mest har alltid skickat med fakturor och lagt på 10%
Men det är en vettig firma och varit bestämt från början.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Från en vettig firma där det varit avtalat. Absolut.
Från en firma där det inte var avtalat och som uppenbart försöker lägga på fullständigt orimligt. Högst tveksamt.

Firman jag använt mest har alltid skickat med fakturor och lagt på 10%
Men det är en vettig firma och varit bestämt från början.
Precis. Vilket motiv skulle hantverkaren ha att vägra visa sin materialfaktura för kunden om den frågar om den.
Enda vettiga motivet kan ju bara vara att det beror på att hantverkaren lurat kunden. Finns inget annat bra skäl. Visst det kan vara lite bök att ta fram fakturan, men alternativet är ju att man framstår som en prisbluffare och vem vill göra det?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Precis. Vilket motiv skulle hantverkaren ha att vägra visa sin materialfaktura för kunden om den frågar om den.
Enda vettiga motivet kan ju bara vara att det beror på att hantverkaren lurat kunden. Finns inget annat bra skäl. Visst det kan vara lite bök att ta fram fakturan, men alternativet är ju att man framstår som en prisbluffare och vem vill göra det?
Njaa, jag kan iofs. tänka mig att företag (med viss rätta) ser det som affärshemlighet, hur bra de varit på att förhandla pris med sina leverantörer. De vill inte att konkurrenterna ser hur mycket det går att pressa priset. Det går att argumentera åt båda håll.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa, jag kan iofs. tänka mig att företag (med viss rätta) ser det som affärshemlighet, hur bra de varit på att förhandla pris med sina leverantörer. De vill inte att konkurrenterna ser hur mycket det går att pressa priset. Det går att argumentera åt båda håll.
Ytterst svårt att tro att en hantverkarfirma skulle se sin rabattnivå hos t.ex. Ahlsell som en värdefull företagshemlighet. Låter som ett dåligt svepskäl ifall de skulle dra det argumentet, särskilt som att det är rätt dåligt för deras konkurrenskraft ifall de framstår som prisbluffare genom att vägra visa sitt inköpspris.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Fairlane
Vad firman har för inköpspris är inte något som jag som kund har att göra med, undantaget förstås att man har ett avtal som säger att jag ska betala deras inköpspris plus X%, med ett sådant avtal är det givet att de måste visa inköpspriset.

Som kund kan jag alltså inte kräva att de företags inköpspris, men det behövs inte heller. Om en vara kostar 1000 kronor i listpris hos en grossist, men 250 kronor överallt på stan så behöver jag som kund inte veta om firman köper den för 100 kr, 200 kr, 300 kr eller 1000 kr, jag ska få ett skäligt pris oavsett. När företaget vill ge mig 15% på listpris så visar det att de inte betalar listpris, för då skulle de gå back. Det händer att vissa varor faktiskt går att köpa billigare på stan än hos grossisten, men det kan hanteras dels av att andra är billigare, dels genom en man lägger på en rimlig procent och framförallt kan man ju som leverantör säga det till kunden. "Jag kan köpa material, men köper du in själv så kommer du hitta det billigare". Jag har haft hantverkare som sagt så. Är det enkla varor att köpa för mig, exempelvis ett parkettgolv så kan jag välja att köpa själv. Är det mer komplicerade som stora VVS-jobb eller eljobb så är det kanske bättre att hantverkaren köper för att allt ska bli rätt, men då med rimligt påslag.
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad firman har för inköpspris är inte något som jag som kund har att göra med, undantaget förstås att man har ett avtal som säger att jag ska betala deras inköpspris plus X%, med ett sådant avtal är det givet att de måste visa inköpspriset.
Om det är uppenbart överprissatta saker så är det givetvis något som kunden har rätt att veta. Eller menar du att om hantverkaren tar 7500 för en vara som normalt kostar 2500 så har jag ingen rätt att som kund kontrollera rimligheten i priset?
Enbart fifflande hantverkare kan ha något intresse att dölja deras eget inköpspris.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.