E
D Daniel 109 skrev:
Det är inte tillåtet. Löken har inte sällan fel.

Skyddet är främst för att folk dödar hasselsnok, som faktiskt är hotad. Huggormar är inte ovanliga.
Nu är hen igång igen.

Personen som vet mer än myndigheterna.

Var kommer du vara när en tvist uppstår, kan du lägga upp ditt telefonnummer så folk som lyssnar på dig på forumet kan hänvisa till dig kanske?

Antar att du menade att skriva Löken har sällan fel annars får du gärna peka på något jag skrivit som är felaktigt?

Vi behöver ju inte inte göra detta för din användare, där består svårigheten i att hitta något du skriver som faktiskt stämmer.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det kan jag inte svara på tyvärr, kanske någon annan kan svara på det historiska?

Detta är i alla fall vad en myndighet skriver:
Undantag för orm på tomten
Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt, och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen.
Just det " om ingen annan lösning finns " och det finns i stort sett alltid en annan lösning.

• Gilla
GreenYoda och 10 till
  • Laddar…
E
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Just det " om ingen annan lösning finns " och det finns i stort sett alltid en annan lösning.
Så får du gärna backa upp ditt påstående med något rättsfall eller liknande.

Vem avgör detta.

För dig kanske det gör det men för någon annan kanske inte.

Men inget att tjafsa om nu det korrekta citatet finns nu i tråden så kan vi utgå från detta. Annars kommer folk som Daniel 109 och hugger direkt.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Du lär inte hitta rättsfall. Men det betyder inte att det är tillåtet. Det finns mycket otillåtet som det inte finns domar om. Huggorm är inte hotad, så det är liten nytta med skyddet.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
A
Om du är osäker på hur man handskas med ormar kan du fråga kommunens miljö- och hälsoskyddskontor om de känner till personer som kan hjälpa till med att flytta ormar.

Gör tomten orm-ovänlig
Det säkraste sättet att göra tomten ormfri är att se till att den inte är attraktiv för ormarna.

Du kan till exempel:

• ta bort rishögar
  • sätta finmaskigt nät för hål i husgrunder
  • kontrollera näten för källarventiler
  • hålla gräset kortklippt
  • se till att komposter och lövhögar inte ligger intill husen.

• Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Du lär inte hitta rättsfall. Men det betyder inte att det är tillåtet. Det finns mycket otillåtet som det inte finns domar om. Huggorm är inte hotad, så det är liten nytta med skyddet.
Men varför ska folk här på forumet tro på någon Daniel 109 när jag lagt upp berörd myndighets åsikt i tråden redan?

Detta är inte första gången.

Producera en trovärdig källa eller sluta hitta på saker.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
A
Flytta ormen
Om du fångar en huggorm bör du flytta den till något lämpligt ställe minst ett par kilometer bort. Ett sätt att fånga ormen är att med hjälp av en lövräfsa lyfta ner ormen i en hink och sedan lägga något över hinken.

Om du är osäker på hur man handskas med ormar kan du fråga kommunens miljö- och hälsoskyddskontor om de känner till personer som kan hjälpa till med att flytta ormar.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Flytta ormen
Om du fångar en huggorm bör du flytta den till något lämpligt ställe minst ett par kilometer bort. Ett sätt att fånga ormen är att med hjälp av en lövräfsa lyfta ner ormen i en hink och sedan lägga något över hinken.

vore ju inte fel med en ormvråk...

• Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
En av vära justitieministrar frågade förundrat vem som fridlyst huggormen 3 år efter hon tillträtt posten.

E El-Löken66 skrev:
Men varför ska folk här på forumet tro på någon Daniel 109 när jag lagt upp berörd myndighets åsikt i tråden redan?

Detta är inte första gången.

Producera en trovärdig källa eller sluta hitta på saker.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, det finns en uppsjö av domar om djurplågeri, jaktbrott och artskydd. Du lär inte hitta någon dömd för att ha slagit ihjäl en Ekoxe heller.

• Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
E
Maskintok skrev:
Flytta ormen

Det bästa är kanske att de lär sina barn om ormar, i annat fall flytta till civilisationen.

Natur - supertrevligt - men har alltid sina baksidor.

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
@
F Fisken12 skrev:
Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Den är verkligen fotad på säkert avstånd ;)

• Gilla
Fisken12 och 3 till
  • Laddar…
E
H Huzzbutt skrev:
En av vära justitieministrar frågade förundrat vem som fridlyst huggormen 3 år efter hon tillträtt posten.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, det finns en uppsjö av domar om djurplågeri, jaktbrott och artskydd. Du lär inte hitta någon dömd för att ha slagit ihjäl en Ekoxe heller.
Jag säger som du, jag förstår inte riktigt vad du är ute efter?

Allt finns väl redan sammanfattat i tråden och vimsigheterna är utredda, finns inget mer att lösa nu utan fortsätt diskutera TS problem.

• Gilla
P skum
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Det bästa är kanske att de lär sina barn om ormar, i annat fall flytta till civilisationen.

Natur - supertrevligt - men har alltid sina baksidor.
Jag gör episoden kort med dessa men lär ungarna om djur och natur ändå..
Men även att man inte vill ha vissa saker nära sig som ormar mm...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Om det rör sig om ofarliga snokar ( bett kan dock i extremfall förorsaka stelkramp och bakterieinfektioner ) , så är det bättre att låta dem vara och sedan lära barnen att inte störa dem.
Vi har en stor en, som bor vid vår brygga på tomten till fritidshuset, och den bits inte om den inte provoceras.
Idolporträtt taget denna vecka :
Snok på gräsmatta vid fritidshusets brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
saltis99 och 28 till
  • Laddar…
E
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det rör sig om ofarliga ( bett kan dock i extremfall förorsaka stelkramp och bakterieinfektioner ) snokar, så är det bättre att låta dem vara och sedan lära barnen att inte störa dem.
Vi har en stor en, som bor vid vår brygga på tomten till fritidshuset, och den bits inte om den inte provoceras.
Idolporträtt taget denna vecka :
[bild]
Black Mamba? :oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.