Nej, de klättrar inte. De är marklevande.

Det är fullständigt onödigt att döda dem.

• Gilla
  • Älska
Sigge1960 och 29 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Man får antagligen inte ge såna här tips men du kan ta en spade och skyffla bort ormen. Tycker du det verkar svårt att få in spaden under ormen så hugg av den på mitten med spaden så ligger den stilla.
OM, om du ska avliva den så kan du drämma till med en hammare/slägga rakt över huvudet. IMO så bör man låta den vara, så kommer den låta er vara ifred

• Gilla
Hummingbird och 3 till
  • Laddar…
A
F Fisken12 skrev:
Uh!Jag hade inte heller gjort det ;)!Vet ni om den kan klättra upp genom fönstret?Jag har sommarstuga!
Nja de kan ju åla sig fram i det mesta..
Men de tycker inte om vibrationer..
Så har du något som avger dessa så är det lugnt...

• Gilla
apetterson
  • Laddar…
A
kratta, spade, bensin tändsticka...
gräsklippare.. allt duger för att döda ormen..

• Arg
  • Gilla
  • Haha
dennis svensson och 19 till
  • Laddar…
A
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
OM, om du ska avliva den så kan du drämma till med en hammare/slägga rakt över huvudet. IMO så bör man låta den vara, så kommer den låta er vara ifred
Med barn och djur så skulle jag aldrig ha en orm i trädgården..
vanlig gren från träd och smacka på rejält ca 3 gånger så är det klart.

• Gilla
  • Arg
Kickan42 och 9 till
  • Laddar…
A
Själv skrek jag som en liten flicka:)oops:),när jag nästan trampade på en huggorm som högg mot stöveln som jag tur nog hade på mig på fisketuren,hjälpte inte mot min fobi direkt:sweat: huga!...

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Handyman 1 skrev:
Själv skrek jag som en liten flicka:)oops:),när jag nästan trampade på en huggorm som högg mot stöveln som jag tur nog hade på mig på fisketuren,hjälpte inte mot min fobi direkt:sweat: huga!...
Skulle gå hem från en röjning...
såg vad jag trodde var en hundskit..
plötsligt så började den röra sig.. Och när jag kollade omkring så fanns där enormt med huggorm... förbannade odjur...
Har många döda såna på mitt samvete..
Hade en inunder skogshjälmen för många år sedan...
Tur att jag tog en pinne och lyfte hjälmen med...

• Arg
  • Wow
  • Gilla
Sigge1960 och 6 till
  • Laddar…
J
Keiller Keiller skrev:
Jag hade den här snoken i källartrappan idag.

Sorry, alla ormälskare, men det blev retroaktiv abort med en spade för den här.
De är väl ändå fridlysta. Onödigt dessutom...

• Gilla
  • Älska
Sigge1960 och 32 till
  • Laddar…
Nu tycker jag att det spårat ur! Att uppmana (= anstifta ) till brott är alldeles galet oavsett vad man tycker om ormar. Det är väl dessutom mot detta forums regler !?
Ormar är fridlysta i Sverige och får inte skadas ! De har sin plats i naturen och gör ganska stor nytta. Potentiellt farliga ormar ( = huggorm ) får flyttas på till annat ställe än bostadstomt, om man bara inte skadar den vid infångandet och under transporten.

• Gilla
  • Älska
Serafim Dahl och 82 till
  • Laddar…
J
Bilderna är rätt dåliga, men på bild nr 3 ser det definitivt ut som en snok. Låt den vara, lär barnen om djur och natur istället.

• Gilla
  • Älska
Sigge1960 och 21 till
  • Laddar…
E
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nu tycker jag att det spårat ur! Att uppmana (= anstifta ) till brott är alldeles galet oavsett vad man tycker om ormar. Det är väl dessutom mot detta forums regler !?
Ormar är fridlysta i Sverige och får inte skadas ! De har sin plats i naturen och gör ganska stor nytta. Potentiellt farliga ormar ( = huggorm ) får flyttas på till annat ställe än bostadstomt, om man bara inte skadar den vid infångandet och under transporten.
Sant att ormar är fridlysta men inget brott att flytta eller döda en huggorm på ens tomt.

Men finns det bättre rekommendationer så ge gärna dessa i första hand.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
Sigge1960 och 8 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Sant att ormar är fridlysta men inget brott att flytta eller döda en huggorm på ens tomt.

När blev det tillåtet att döda en fridlyst djurart - annat än i direkt självförsvar?

• Gilla
  • Ledsen
Sigge1960 och 17 till
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:

sant och ursäkta mig.
Men TS verka faktiskt ganska orolig och rädd för den där slangen... Så då rekommenderar jag hellre att vederbörande får korrekt information hur man skyddar sig än blir orolig eller biten.. stress, oro kan skapa ohälsa, är det detta vi ska frambringa genom att hålla på med Jonas på skansen?

lära ungarna om naturen gör man inte med orm i trädgården..
orm i trädgården har man inte. och har staten något att säga om detta så kan de hämta sitt jävla husdjur... För de ska då inte vara på min fastighet...

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Sigge1960 och 18 till
  • Laddar…
E
  • Gilla
Sigge1960 och 6 till
  • Laddar…
Det är inte tillåtet. Löken har inte sällan fel.

Skyddet är främst för att folk dödar hasselsnok, som faktiskt är hotad. Huggormar är inte ovanliga.

• Gilla
uuu och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.