30 916 läst · 98 svar
31k läst
98 svar
Orimlig offert från rörmokare vid badrumsrenovering?
Det är alltid synd om villaägare och brf-ägare.B Berntpeter skrev:
Vi måste nog höja rot/ränteavdraget så de kan fortsätta renovera nu när räntorna stiger.
/ATW
A arasmus skrev:
Nu har du bett om ett pris,
Varför går du inte på löpande ist,
Ett fastpris ska alltid, och kommer alltid behöva läggas på ganska kraftiga marginaler,
Skulle wc ingå i det priset,? Billigt isf,G Gjutjärn skrev:Dom flesta priser är väl orimliga i Sverige. Men vi har väl för mycket pengar, därav den höga inflationen?
Hörde med en som arbetare i England och han förstod inte våra priser här i Sverige. Han jämförde att installera ett takfönster i Sverige där en här hade fått offert på 75.000. Han sa att i Engeland kostade det ungefär 10.000 sek.
Samma är väl med rörisar. Tänkte lyxa till det med att ta in en röris och installera en ny toalett.. det skulle dom ha 6000 för. Vad svarar man ens på en sådan offert? Ren ocker ju! Man får börja lära sig allt själv helt enkelt
Och om den tillkom , rätt ok pris ändå
Jag demonterade min gamla toa satte ny på samma plats med silikon och anslöt med flexslangar,(behövs inget rörbockande) tog 2 timmar.Kostnad 1 tub silikon 49krF Fredrik Christensen skrev:Herregud vad folk betalar för hantverkare, hur har folk ens råd? En vanlig ”knegare” får ju jobba 3-4h för att ha råd med 1h hantverkare… jag gör allt själv pga denna anledningen. Motsvarande din toalett kan man ju ta obetald semester ett par dagar, jobba en dag och va ledig o njua av toastolen 2 dagar
Många jobb är alldeles för lätta för att kalla in hantverkare,går ju utmärkt många gånger se info på Youtube
Nej jag vet inte hur folk har råd, man lånar väl på huset då för varje renovering? Det måste väl vara den Svenska modellen här?F Fredrik Christensen skrev:Herregud vad folk betalar för hantverkare, hur har folk ens råd? En vanlig ”knegare” får ju jobba 3-4h för att ha råd med 1h hantverkare… jag gör allt själv pga denna anledningen. Motsvarande din toalett kan man ju ta obetald semester ett par dagar, jobba en dag och va ledig o njua av toastolen 2 dagar
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Att du tar det på löpande, tror jag iofs. är rätt. Men du tar en stor risk genom att anlita DEN firman. Låter som en rätt oseriös firma.A arasmus skrev:
Eller, jag skulle kanske inte anlita en firma som i praktiken säger ”vi är så inkompetenta, att vi måste ta höjd för att rätta allt 3 ggr”. För arbetet kan aldrig i livet motivera det priset, däremot finns det firmor som väldigt ofta måste ”göra om, gör rätt”, Debehöver ta de här höga priserna för att överleva.
Jo, men problemet här är att firman som skall göra resten verkar bra. Detta rör bara rörmokaren. Om jag tar en egen rörmokare så blir det inte helentreprenad och jag har inte tid eller lust att koordinera och mecka med detta mer än absolut nödvändigt.H hempularen skrev:Att du tar det på löpande, tror jag iofs. är rätt. Men du tar en stor risk genom att anlita DEN firman. Låter som en rätt oseriös firma.
Eller, jag skulle kanske inte anlita en firma som i praktiken säger ”vi är så inkompetenta, att vi måste ta höjd för att rätta allt 3 ggr”. För arbetet kan aldrig i livet motivera det priset, däremot finns det firmor som väldigt ofta måste ”göra om, gör rätt”, Debehöver ta de här höga priserna för att överleva.
Det finns en stor risk att rörmokaren nu ”måste” krångla till det och få fler timmar så han inte blir avslöjad som girig med ett klart lägre pris på löpande jobb än på offertpriset.A arasmus skrev:
Största problemet med ”fast pris” är att entreprenören måste lägga på 30-50% för att täcka eventuella kostnader som kan uppstå vid oklarheter (normalt)
Om du begär arbete per timme så måste du vara hemma och övervaka arbetet. Inte ovanligt att rörmokaren (och övriga hantverkare) jobbar 4-6 timmar effektivt per dag men debiterar 8 eller mera per dagsverke.
Om du begär arbete per timme så måste du vara hemma och övervaka arbetet. Inte ovanligt att rörmokaren (och övriga hantverkare) jobbar 4-6 timmar effektivt per dag men debiterar 8 eller mera per dagsverke.
Glömde en sak angående material.B Baboobas skrev:Största problemet med ”fast pris” är att entreprenören måste lägga på 30-50% för att täcka eventuella kostnader som kan uppstå vid oklarheter (normalt)
Rörmokaren (firman) har 30-70% rabatt hos grossisten men fakturerar 100% på inköpspriset.
Många rörmokare tar inte jobbet om de inte för sälja materialen då det genererad god vinst.
Har ett gammalt exempel: betalade 195kr för en ballofix 15x15 för 12 år sedan. Idag kostar den 32kr + moms på Dahl undrar vad den kostade då?