V
Skumpe Skumpe skrev:
Gymnasieutbildad arbetskraft 120 kr/h
Arbetsgivaravgift mm 100kr/h
Moms 25%
Vinstmarginal 15-20% på det
Runt 300-350 kr/h för kunden.
Har du 120 i timmen på ditt jobb.

Nej trodde väl inte de. Jag är hantverkare har mer än de dubbla på service. Den nivån har vi idag. Gilla läget.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Du, så länge ditt fack blockerar företag som tar in billigare arbetskraft så föreslår jag att du spar dina lustigheter. Det är kartellfasoner.

Låt mig ta hit vem jag vill och betala vad jag vill så kan vi snacka. Eller va det inte "tillgång och efterfrågan" ni sa?
Vad menar du exakt med "billigare arbetskraft"?
 
  • Gilla
boohoo
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Att utbildningen som krävs för att göra jobbet är gymnasienivå.
Vvs-firman jag samarbetar med skriker efter utbildade duktiga rörmokare pga vattenskadorna här i Gävle, men det är omöjligt att få tag i. Jag ska tala om för dom på måndag att det bara är att gå in på första bästa gymnasium:ok: Tack för tipset:giggle:
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Skumpe
B Berntpeter skrev:
Vvs-firman jag samarbetar med skriker efter utbildade duktiga rörmokare pga vattenskadorna här i Gävle, men det är omöjligt att få tag i. Jag ska tala om för dom på måndag att det bara är att gå in på första bästa gymnasium:ok: Tack för tipset:giggle:
Varsågod hoppas du läser resten av tråden också så att du inte gör bort dig på måndag igen.
 
Skumpe
V Villaägarenr1 skrev:
Har du 120 i timmen på ditt jobb.

Nej trodde väl inte de. Jag är hantverkare har mer än de dubbla på service. Den nivån har vi idag. Gilla läget.
Ingen är förvånad över att du är nöjd i din bubbla.
 
Skumpe
B Berntpeter skrev:
Vad menar du exakt med "billigare arbetskraft"?
Personer som arbetar för lägre lön än vad ditt fack vill.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Varsågod hoppas du läser resten av tråden också så att du inte gör bort dig på måndag igen.
!!
 
Skumpe Skumpe skrev:
Personer som arbetar för lägre lön än vad ditt fack vill.
Vad har du för profession resp lön själv?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Personer som arbetar för lägre lön än vad ditt fack vill.
Ok, då förstår jag att du är emot fackföreningar, och även där tycker vi olika.
 
V
Skumpe Skumpe skrev:
Ingen är förvånad över att du är nöjd i din bubbla.
Nöjd ska man aldrig vara

Men ditt resonemang är inte mänskligt. Ingen ska jobba för slavlöner. Definitivt inte för att en akademiker inte vill skite ner sig eller för att man föddes med tummen mitt i handen
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
I det svenska girighetssamhället är en fungerande ockerlag nödvändig om man vill ha ett någorlunda etiskt reglerat samhälle. Politikerna är dessvärre lika kriminellt sinnade och befriade från etiska principer som företagarna, varför de inte förstår detta behov. Ockerlagen används inte, det är i princip en ickelag och när den använts vid någotr enstaka tillfälle har det handlat om räntor. Frågan har lyfts politiskt av enskilda politiker men tack vare en obefintlig journalistkår har aldrig frågan lyfts upp i offentlighetens ljus och lagstiftarna satts under press att åtgärda bedrägerisämhället.
Vad har allt ditt dravel med frågan att göra ?
 
  • Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
19 000 kr i månaden? Ganska många. Undersköterskor, städare, servicearbetare. Det är nog fler än du tror som tjänar det.
Det är isf ingångslöner när du är 19-20 år. De jag känner till i de kategorier du nämner har iaf 27-29 000 i månadslön.


Tillägg: Du har fö fortfarande inte svarat på vad du gör själv för brödfödan, och vilken inkomst det ger.
 
Skumpe
Fotografen Fotografen skrev:
Det är isf ingångslöner när du är 19-20 år. De jag känner till i de kategorier du nämner har iaf 27-29 000 i månadslön.


Tillägg: Du har fö fortfarande inte svarat på vad du gör själv för brödfödan, och vilken inkomst det ger.
Vad spelar det roll vad jag gör? Tråden handlar om rörmokare. Om du gör en tråd om mig lovar jag att svara.
 
Skumpe
V Villaägarenr1 skrev:
Nöjd ska man aldrig vara

Men ditt resonemang är inte mänskligt. Ingen ska jobba för slavlöner. Definitivt inte för att en akademiker inte vill skite ner sig eller för att man föddes med tummen mitt i handen
Nej jag håller med. Hantverkares löner är verkligen på gränsen i Sverige. Skulle de bli lägre kan man faktiskt använda ordet "slaveri". Det är min uppfattning att det är helt proportionerligt och är en korrekt beskrivning av verkligheten.
 
Skumpe
B Berntpeter skrev:
Ok, då förstår jag att du är emot fackföreningar, och även där tycker vi olika.
Var fick du det ifrån? Är det att medvetet feltolka för att vinna poänger på ett internetforum du vill spendera livet med? Låter givande, önskar dig allt gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.