V
S saltet skrev:
En rörmokare kostar ca 600-650 kr/timme i storstäder exkl RoT. Något mer i Stockholm. Vet ej Gbg.
Ditt pris är helt fel. Kan vara Max tre dagar att göra jobbet. Arbetskostnad borde vara ca 15.000 kr.
Fast pris innebär väl inte att de lämnas pris på vad de tar utan vad företaget helt enkelt vill ha.

Ta löpande.

Vilken slavmontör jobbar för 650 idag. Kom igen nu. Min firma ligger på 800 !

650 kan man gå på vad gäller stora avtal
 
  • Gilla
  • Wow
Jontha och 3 till
  • Laddar…
Jag la om hela husets tappvattensystem för 40kkr. 20h jobb för en VVSare.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för input! Vi kommer ta löpande men ändå med den firman. Pallar inte leta mer. Får se om det straffar sig :)
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
B
A arasmus skrev:
Tack alla för input! Vi kommer ta löpande men ändå med den firman. Pallar inte leta mer. Får se om det straffar sig :)
Kul om du uppdaterar tråden när du fått facit!
 
  • Gilla
hakan.stridh och 4 till
  • Laddar…
50kkr låter som ocker lång väg iaf.
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Vi hade bestämt oss för ett företag som skall renovera ett badrum i vår källare till fastpris, men skulle ha rörmokaren fakturera separat men ändå helentrepenad så att säga. Nu fick vi en offert från rörmokaren och jag tycker det låter väldigt dyrt. Det är inget speciellt alls, dra nya rör-i-rör från stammarna som går i taket i badrummet och sen byta ut brunnen (exklusive bilning) och ansluta toalett till stammen precis bredvid. För detta vill de ha 50000 inkl moms och 10% påslag. Jag tycker det låter helt orimligt. Vad tänker ni? Vet att någon nu kommer svara typ "jag bor i Torpshammar och vår grannes kompis renoverade hela vårt badrum svart för 20000 2001" :) Kul för dig förstås, men detta rör Göteborg och ett stort och ordentligt (hoppas jag) företag till dagens hemska priser.
Låter orimligt dyrt!

Nu gjorde vi liknande jobb, i Mölndal, visserligen för 11 år sedan till en kostnad av 25 000 kr vilket också inkluderade nytt kakel på golvet (ca 4,5kvm).

I ditt fall handlar det ju mest om arbetstid och förhållandevis lite material.

Nyfiken fråga: Vad avser prispåslaget om 10%? Ytterligare ökade omkostnader (mer än vad som redan tagits höjd för i priset 50 000kr) för vad?

// Niklas
 
Jobbar som vvsare. Gör en del badrum åt ett byggföretag och där har vi kommit fram till att ett budgetpris på 25000 ex inredning brukar gå ihop sig. Då ingår demontering, nydragning samt montering av inredningen.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Det enklaste e ju att ta in en annan firma som får komma med ett förslag på vad dom vill ha så du har nått att jämföra med
 
G
Dom flesta priser är väl orimliga i Sverige. Men vi har väl för mycket pengar, därav den höga inflationen? :)
Hörde med en som arbetare i England och han förstod inte våra priser här i Sverige. Han jämförde att installera ett takfönster i Sverige där en här hade fått offert på 75.000. Han sa att i Engeland kostade det ungefär 10.000 sek.
Samma är väl med rörisar. Tänkte lyxa till det med att ta in en röris och installera en ny toalett.. det skulle dom ha 6000 för. Vad svarar man ens på en sådan offert? Ren ocker ju! Man får börja lära sig allt själv helt enkelt :)
 
  • Gilla
  • Haha
Carleg och 7 till
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Dom flesta priser är väl orimliga i Sverige. Men vi har väl för mycket pengar, därav den höga inflationen? :)
Hörde med en som arbetare i England och han förstod inte våra priser här i Sverige. Han jämförde att installera ett takfönster i Sverige där en här hade fått offert på 75.000. Han sa att i Engeland kostade det ungefär 10.000 sek.
Samma är väl med rörisar. Tänkte lyxa till det med att ta in en röris och installera en ny toalett.. det skulle dom ha 6000 för. Vad svarar man ens på en sådan offert? Ren ocker ju! Man får börja lära sig allt själv helt enkelt :)

Herregud vad folk betalar för hantverkare, hur har folk ens råd? En vanlig ”knegare” får ju jobba 3-4h för att ha råd med 1h hantverkare… jag gör allt själv pga denna anledningen. Motsvarande din toalett kan man ju ta obetald semester ett par dagar, jobba en dag och va ledig o njua av toastolen 2 dagar
 
  • Gilla
  • Haha
Carleg och 14 till
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
Herregud vad folk betalar för hantverkare, hur har folk ens råd? En vanlig ”knegare” får ju jobba 3-4h för att ha råd med 1h hantverkare… jag gör allt själv pga denna anledningen. Motsvarande din toalett kan man ju ta obetald semester ett par dagar, jobba en dag och va ledig o njua av toastolen 2 dagar
Välkommen till den svenska modellen och ”skattekilen”. Det är därför läkare renoverar sina badrum själva istället för att behandla patienter.
 
  • Gilla
Peter787 och 6 till
  • Laddar…
A Avarage skrev:
Låter orimligt dyrt!

Nyfiken fråga: Vad avser prispåslaget om 10%? Ytterligare ökade omkostnader (mer än vad som redan tagits höjd för i priset 50 000kr) för vad?
Det är snickarens påslag skulle jag tro, eller den som leder/koordinerar arbetet. Vår hade 12%påslag på alla fakturor som gick via denne.
 
P
T tobiast skrev:
I det svenska girighetssamhället är en fungerande ockerlag nödvändig om man vill ha ett någorlunda etiskt reglerat samhälle. Politikerna är dessvärre lika kriminellt sinnade och befriade från etiska principer som företagarna, varför de inte förstår detta behov. Ockerlagen används inte, det är i princip en ickelag och när den använts vid någotr enstaka tillfälle har det handlat om räntor. Frågan har lyfts politiskt av enskilda politiker men tack vare en obefintlig journalistkår har aldrig frågan lyfts upp i offentlighetens ljus och lagstiftarna satts under press att åtgärda bedrägerisämhället.
Det kommer naturligtvis aldrig att införas i Sverige.
Vi har antagligen Europas dyraste husbyggen räknat per kvadratmeter.
Men höga löner, höga materialpriser och en massa regler gör byggen extremt dyra här.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
En rörmokare kostar ca 600-650 kr/timme i storstäder exkl RoT. Något mer i Stockholm. Vet ej Gbg.
Ditt pris är helt fel. Kan vara Max tre dagar att göra jobbet. Arbetskostnad borde vara ca 15.000 kr.
Här uppe i Skellefteå kostar en röris 800kr/timme exklusive rot.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Efterfrågan och tillgång kan man också kalla det
Exakt så är det, så har det alltid funkat och kommer alltid att funka. Men vid försäljning och ex antal miljoner i vinst i sin nyrenoverade bostad, då är det få som tar ord som "skamlöst" och "överpris" ur sin mun.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.