9 595 läst · 75 svar
10k läst
75 svar
Oredovisad mikrofon i Googles smarta hem-system
Givetvis är det så, men det är något helt annat. På den punken är det ingen skillnad mellan att söka "How do I get a bigger penis?" på Google jämfört med att fråga "Ok, Google! How do I get a bigger penis?". Det är samma information och föremål för samma analys. Det var inte det jag kommenterade på jag. Jag invände mot missförståndet att röstassistenterna spelar in allt hela tiden och skickar det till Google, Amazon eller Apple. Den enda information som skickas är den du självmant lämnar ifrån dig när du använder tjänsterna.H heimlaga skrev:
Ja, folk inbillar sig allt möjligt. Det är lätt att motbevisa de här dumheterna genom att övervaka all trafik från en röstassistent med t.ex. Wireshark samtidigt som man har en konversation i rummet. Resultatet kommer vara att ingen som helst data skickas från enheten förrän du säger "Ok Google!" och ställer en fråga.mexitegel skrev:
Edit: Ett litet förtydligande angående "Wireshark". Det är ett välkänt verktyg för att fånga och analysera (tjuvlyssna) på nätverkstrafik. Det används både för att felsöka datorprogram och nätverksapplikationer och för att stjäla information och bryta sig in i andras system. En snabbsökning på nätet visar att andra redan undersökt det här: https://labs.sogeti.com/google-home-spying/
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Nja...de inledande punkterna tänkte jag närmast på; flertalet skandaler, en "bilhandlare" som säger att bilen är felfri - lita på mig, osv.useless skrev:
Jag läste om en familj vars konversation skickades till en av deras bekanta (flera ljudfiler) närapå i realtid.
Återigen; fat chance att ett företag som kan tjäna miljarder på att sälja info som de har möjlighet att samla in INTE skulle samla in den... Ledsen, men det företaget finns inte.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Du vet om att det där med inbillning och dumhet blev verklighet för de flesta när det framkom att nsa spionerar på FLERA europeiska regeringar i deras innersta rum, va? Det var rena James Bond-fantasier och så plötsligt en dag för något eller ett par år sedan så avslöjades att det pågått ett antal år redan.O Steamboy skrev:Givetvis är det så, men det är något helt annat. På den punken är det ingen skillnad mellan att söka "How do I get a bigger penis?" på Google jämfört med att fråga "Ok, Google! How do I get a bigger penis?". Det är samma information och föremål för samma analys. Det var inte det jag kommenterade på jag. Jag invände mot missförståndet att röstassistenterna spelar in allt hela tiden och skickar det till Google, Amazon eller Apple. Den enda information som skickas är den du självmant lämnar ifrån dig när du använder tjänsterna.
Ja, folk inbillar sig allt möjligt. Det är lätt att motbevisa de här dumheterna genom att övervaka all trafik från en röstassistent med t.ex. Wireshark samtidigt som man har en konversation i rummet. Resultatet kommer vara att ingen som helst data skickas från enheten förrän du säger "Ok Google!" och ställer en fråga.
Edit: Ett litet förtydligande angående "Wireshark". Det är ett välkänt verktyg för att fånga och analysera (tjuvlyssna) på nätverkstrafik. Det används både för att felsöka datorprogram och nätverksapplikationer och för att stjäla information och bryta sig in i andras system.
Som jag förstod dig innebar det att maskinen samla klipp hela tiden som den skickar valda stycken av för behandling när den aktiveras....... Var det inte så du menade?O Steamboy skrev:Givetvis är det så, men det är något helt annat. På den punken är det ingen skillnad mellan att söka "How do I get a bigger penis?" på Google jämfört med att fråga "Ok, Google! How do I get a bigger penis?". Det är samma information och föremål för samma analys. Det var inte det jag kommenterade på jag. Jag invände mot missförståndet att röstassistenterna spelar in allt hela tiden och skickar det till Google, Amazon eller Apple. Den enda information som skickas är den du självmant lämnar ifrån dig när du använder tjänsterna.
Ja, folk inbillar sig allt möjligt. Det är lätt att motbevisa de här dumheterna genom att övervaka all trafik från en röstassistent med t.ex. Wireshark samtidigt som man har en konversation i rummet. Resultatet kommer vara att ingen som helst data skickas från enheten förrän du säger "Ok Google!" och ställer en fråga.
Edit: Ett litet förtydligande angående "Wireshark". Det är ett välkänt verktyg för att fånga och analysera (tjuvlyssna) på nätverkstrafik. Det används både för att felsöka datorprogram och nätverksapplikationer och för att stjäla information och bryta sig in i andras system.
O Steamboy skrev:Givetvis är det så, men det är något helt annat. På den punken är det ingen skillnad mellan att söka "How do I get a bigger penis?" på Google jämfört med att fråga "Ok, Google! How do I get a bigger penis?". Det är samma information och föremål för samma analys. Det var inte det jag kommenterade på jag. Jag invände mot missförståndet att röstassistenterna spelar in allt hela tiden och skickar det till Google, Amazon eller Apple. Den enda information som skickas är den du självmant lämnar ifrån dig när du använder tjänsterna.
Edit: Ett litet förtydligande angående "Wireshark". Det är ett välkänt verktyg för att fånga och analysera (tjuvlyssna) på nätverkstrafik. Det används både för att felsöka datorprogram och nätverksapplikationer och för att stjäla information och bryta sig in i andras system. En snabbsökning på nätet visar att andra redan undersökt det här: [länk]
I och med att mer och mer av analysen körs lokalt så blir det inte så mycket att skicka tillbaka. Edge Machine learning är hippt nu för att adressera "privacy concerns", dock så missar ju alla att resultatet fortfarande (kan) skickas tillbaka enkelt. Således räcker ett hundratal bytes/s för att skicka tillbaka allt du och dina vänner säger.
Angående mobiler är det värre, det finns inget enkelt sätt att köra Wireshark på mobil länken... Tyvärr. Så man kan ju undra hur mycket spionerade dom sker den vägen.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 117 inlägg
Var tvungen att testa det där igår. Pratade om jordfräsar och längdskidor framför min Google Home Mini. Vet inte om det bevisar nåt, men inget av det har dykt upp i mitt flöde. Däremot annonser om foamroller, men det sökte jag aktivt efter.
Ja jag tror inte ens Google vågar döda sig själva genom att avlyssna allt.[SKPG]Zamora skrev:
Det är lite roligt att när man ska ge exempel på avlyssnarstater så kommer vanligtvis bara Ryssland och Kina upp som varnande exempel
Har alla glömt eller förträngt att det är USA och dess hejdukar som är dom största bovarna i detta?
Dom blev tom avslöjade att dom avlyssnade sina egna allierades statschefer.
Har alla glömt eller förträngt att det är USA och dess hejdukar som är dom största bovarna i detta?
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Den har varit uppe i december, min bifogade länk.... men i denna diskussion är den relevant igen:
https://www.wimp.com/google-is-tracking-you-even-in-airplane-mode/
https://www.wimp.com/google-is-tracking-you-even-in-airplane-mode/
Skillnaden är ju bara vad man använder informationen till. Känner inte till några regimkritiker som fängslats, försvunnit eller avrättats i amerika pga telefonavlyssning.L Lazzeman skrev:Det är lite roligt att när man ska ge exempel på avlyssnarstater så kommer vanligtvis bara Ryssland och Kina upp som varnande exempel
Man kan stänga av GPS-mottagaren och bara aktivera den när man startar Google Maps/GPS-navigator appen.Tallguy196 skrev:
Dessutom fick man isf förr bättre battetitid.
Jag var lite nojig förr men har numera accepterat att google vet var jag är.
Nej det är inte den enda skillnaden...blackarrow skrev:
Dessutom har du inte en aning om det.
Du tror alltså att USA inte använder sin telefonavlyssning för sina "demokratiprocesser" i andra länder.
Där det går åt en massa människor...