9 663 läst · 75 svar
10k läst
75 svar
Oredovisad mikrofon i Googles smarta hem-system
Provade med vänner att prata om saker man aldrig googlat på med Facebook på, tog bara någon minut så var det reklam på mobilen om vad man pratar om.Marlen Eskilsson skrev:
Jag förstår inte vilken säkerhet du tillför genom att med programvara avaktivera mikrofonen när du med liknande programvara kan aktivera telefonen och där telefonen är ansluten till internet samt innehåller programvara och appar du inte har full kontroll över. Men du kanske har mycket god koll. Gemene man har det definitivt inte, och kan iofs inte skapa program för att stänga av mikrofonen heller. Jag tvivlar inte på att det fungerar, men jag misstänker att det kan fungera omvänt också.Cancerman_777 skrev:
Självklart. Annars hade det ju inneburit att bricka telefonen när man mute:ade den.
Om du använder Automate och mitt program, så ja.
Jag har kontroll nog, ja.
Men jösses. Vad är det med detta forumet? Varför skall allting alltid dras till sin spets enkom för att man skall hävda att man ändå har lite rätt??? Vem här har pratat om möten i ovala rummet, på Googles HQ eller annat som är hemligt? Jag har pratat om att jag inte vill vara övervakad, har skrivit ett program som stänger av micen på mobilen (kan bevisa det), men aldrig hävda att programmet är av militär grad. Jösses. Är det inte bättre att bara backa och säga "det är ju skitbra, man kanske skall prova det" än att försöka hävda att det finns extremfall där "jag har ändå rätt"?
Jag och @largab har pratat om miljöer med sekretess, dock inte nödvändigtvis ovala rummet. Google HQ är inte belagt med sekretess, de väljer själva hur de gör. Visst handlar tråden om privat, och inte om hemligt. Min syn på saken är att vill jag skydda det privata får jag ta till samma medel som gör att skydda det hemliga. (privat: bajsa på toa , ha sex i sovrummet. Hemligt: sekretessklassad information)
Jag hävdar inte att jag har rätt eller att du har fel. Jag ställde några frågor och nu ställde jag en till (första meningen ). Du får gärna förklara så jag lär mig något nytt.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Självklart kan andra aktörer skriva program så att mikrofonen manipuleras. Det du kan göra kan såklart andra också göra, och tvärt om. Säkerhet har aldrig varit, och kan aldrig bli, vattentätt. Det handlar, enligt i alla fall en teori, om att vara som en lök (många olika lager).P Pin skrev:Jag förstår inte vilken säkerhet du tillför genom att med programvara avaktivera mikrofonen när du med liknande programvara kan aktivera telefonen och där telefonen är ansluten till internet samt innehåller programvara och appar du inte har full kontroll över. Men du kanske har mycket god koll. Gemene man har det definitivt inte, och kan iofs inte skapa program för att stänga av mikrofonen heller. Jag tvivlar inte på att det fungerar, men jag misstänker att det kan fungera omvänt också.
Jag och @largab har pratat om miljöer med sekretess, dock inte nödvändigtvis ovala rummet. Google HQ är inte belagt med sekretess, de väljer själva hur de gör. Visst handlar tråden om privat, och inte om hemligt. Min syn på saken är att vill jag skydda det privata får jag ta till samma medel som gör att skydda det hemliga. (privat: bajsa på toa , ha sex i sovrummet. Hemligt: sekretessklassad information)
Jag hävdar inte att jag har rätt eller att du har fel. Jag ställde några frågor och nu ställde jag en till (första meningen ). Du får gärna förklara så jag lär mig något nytt.
OK, det är ju minst sagt lite utanför trådstartens scope eftersom artikeln handlar om smarta högtalare, vilka absolut inte installeras i sekretessbelagda miljöer. Telefoner kan befinna sig där, men jag tror ärligt talat att i alla fall vissa av de miljöerna har mobilförbud. En annars ganska enkel lösning hade varit att inaktivera (och hålla koll på att de förblir så) platsinformationen och mikrofonen på enheten samtidigt.
Jag tror att för att hålla sitt liv så hemligt som är rimligt, utan att gå till militära specifikationer, så räcker mitt program långt.
Skitande har låg grad av sekretess jämfört med det mesta annat man gör. Alla människor (som inte är stomiopererade) skiter.
Där går det inte så enkelt att dela in människor i kategorier och knappast går det heller att manipulera människornas beteende så väldigt mycket. Därför har jag inga problem med att sitta och skita fastän folk ser mig.
Värre blir det när man till exempel sitter och diskuterar någon samhällsfråga med familjen eller med kompisar och blir avlyssnad. För att omedelbart överösas med föregiven "information" som är upplagd för att få en att byta åsikt eller upplagd för att man skall göra någonting som inte nödvändigtvis gynnar en själv.
Exempel 1:
Låt oss säga att man har problem med arbetsgivaren och lönen har uteblivit två månader i rad och bankkontot är tomt och man sitter hemma och funderar på hur man skall gå framåt i frågan. Kan man själv juridiken så vet man ju hur man skall göra.
Hur många vet exakt vilka vägar man skall gå juridiskt? Det flesta vet det inte.
Då är risken stor att man låter sig påverkas av den marknadsföring som ploppar upp i telefonen. Där kan till exempel en advokatfirma påstå att man måste anlita privat advokat för lånade pengar i stället för att ta emot hjälp av facket. Där kan någon skum arbetsgivarklubb komma med påståenden om att man inte alls har några rättigheter eller med felaktig "information" som leder till att man trasslar in sig i juridiken och gör fel så man förlorar i ett annars solklart fall.
Exempel 2:
Låt oss säga att man diskuterar politik hemma inför ett val. Försöker reda ut vilket parti och (i Finland) vilken enskild kandidat som står närmast ens egna värderingar och försvarar ens egna livsförutsättningar. Sedan överöses man plötsligt med "information" där favoritkandidaten påstås vara en lögnare och någon annan framhålls som någotsånär hederlig. Så kanske man röstar på den "hederliga" kandidaten..... som sedan visar sig stå för värderingar som är helt motsatt ens egna och kanske rentav arbetar för att förstöra ens egna möjligheter att leva.
Där går det inte så enkelt att dela in människor i kategorier och knappast går det heller att manipulera människornas beteende så väldigt mycket. Därför har jag inga problem med att sitta och skita fastän folk ser mig.
Värre blir det när man till exempel sitter och diskuterar någon samhällsfråga med familjen eller med kompisar och blir avlyssnad. För att omedelbart överösas med föregiven "information" som är upplagd för att få en att byta åsikt eller upplagd för att man skall göra någonting som inte nödvändigtvis gynnar en själv.
Exempel 1:
Låt oss säga att man har problem med arbetsgivaren och lönen har uteblivit två månader i rad och bankkontot är tomt och man sitter hemma och funderar på hur man skall gå framåt i frågan. Kan man själv juridiken så vet man ju hur man skall göra.
Hur många vet exakt vilka vägar man skall gå juridiskt? Det flesta vet det inte.
Då är risken stor att man låter sig påverkas av den marknadsföring som ploppar upp i telefonen. Där kan till exempel en advokatfirma påstå att man måste anlita privat advokat för lånade pengar i stället för att ta emot hjälp av facket. Där kan någon skum arbetsgivarklubb komma med påståenden om att man inte alls har några rättigheter eller med felaktig "information" som leder till att man trasslar in sig i juridiken och gör fel så man förlorar i ett annars solklart fall.
Exempel 2:
Låt oss säga att man diskuterar politik hemma inför ett val. Försöker reda ut vilket parti och (i Finland) vilken enskild kandidat som står närmast ens egna värderingar och försvarar ens egna livsförutsättningar. Sedan överöses man plötsligt med "information" där favoritkandidaten påstås vara en lögnare och någon annan framhålls som någotsånär hederlig. Så kanske man röstar på den "hederliga" kandidaten..... som sedan visar sig stå för värderingar som är helt motsatt ens egna och kanske rentav arbetar för att förstöra ens egna möjligheter att leva.
Redigerat:
Det går att öppna "keyless" bilar på så sätt. Nyckeln kan förvaras i ett plåtskåp för att förhindra det. Kylskåpet var nyttKnockOnWood skrev:
Nästan helt off topic men...
Tittade in hos en vän/granne igår, och han skulle just åka iväg med bilen.
Då gick han till kylskåpet i köket, öppnade det, och tog fram bilnyckeln.
Han förvarade alltså bilnycklarna i kylskåpet. Men varför?
Jo, han förklarade att de flest har bilnycklarna upphängda på en spik alldeles innanför ytterdörren.
Och då kan det komma en skummis smygande nattetid och utifrån, genom väggen, tanka ner någon kod/påverka chippet i nyckeln, och sedan är det bara för skummisen att sätta sig i bilen, som står ute vid garaget och åka iväg.
Är detta något ni hört talas om? Har det hänt? Eller är grannen paranoid?
Jobbigare när man är ute och gör ärenden då blir det plåtburk i fickan.
Precis så är vad som händer, och det är rätt skrämmande. Men dessutom finns då allt kvar, och skulle då tex de politiska vindarna vända kan gammalt ofarligt bli synder. Tex homosexualitet, regimkritik, politisk tillhörighet eller saker som plötsligt påverkar möjligheter till lån eller försäkring eller storlek på ersättning.H heimlaga skrev:Skitande har låg grad av sekretess jämfört med det mesta annat man gör. Alla människor (som inte är stomiopererade) skiter.
Exempel 1:
Exempel 2:
Hur är det......ni sm har skaffat den här apparaten och märkt att det kommer reklam för saker som ni har pratat om.
Ni borde ju kunna polisanmäla Google för olaga avlyssning. Det är väl ett brott i Sverige?
Ni borde ju kunna polisanmäla Google för olaga avlyssning. Det är väl ett brott i Sverige?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Japp, men jag tror att det blir VÄLDIGT jobbigt att bevisa någonting. Dessutom kväser troligen Google eventuella åtal effektivt med jordens främsta jurister.H heimlaga skrev:
Frågan är vad som står i EULA också. Där har de troligen friskrivit sig och i och med att du kopplar in den så har du godkänt EULA.
Innan konspirationsteorierna och de inbillade händelseförloppen blir allt för fantasifulle här i tråden så kanske vi skall slå fast hur det egentligen fungerar i verkligheten. I alla de här enheterna finns en separat krets med en liten cirkulär minnesbuffer där det samplade ljudet bearbetas. Kretsen har en enkel ljudmatchning som kontinuerligt lyssnar efter en trigger. Ingen information lagras persistent på enheten, det krävs ingen anslutning till internet och ingen information lämnar enheten. Kretsen är designad för att köra självständigt, dra lite ström och kunna vara igång när resten av enheten gått ned i strömsparläge. När triggern aktiveras vaknar huvudprocessorn och först då start en inspelning. Det korta klipp som då spelas in skickas till Apple, Google eller Amazon för analys och tillbaks kommer ett svar.H heimlaga skrev:
Det där låter som en logisk och rimlig förklaring......... men det är alltid någon människa med någon agenda som styr analysparametrarna....... och det finns väl ingen garanti för att inte klippet eller analysresultatet sparas någonstans?
Det finns en intressant bok som heter "Weapons of math destruction" skriven av Cathy O'Neil som behandlar just om hur analysparametrar påverkar samhället och människors liv.
Den finns som fritt tillgänglig ljudbok:
Det finns en intressant bok som heter "Weapons of math destruction" skriven av Cathy O'Neil som behandlar just om hur analysparametrar påverkar samhället och människors liv.
Den finns som fritt tillgänglig ljudbok:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
O Steamboy skrev:Innan konspirationsteorierna och de inbillade händelseförloppen blir allt för fantasifulle här i tråden så kanske vi skall slå fast hur det egentligen fungerar i verkligheten. I alla de här enheterna finns en separat krets med en liten cirkulär minnesbuffer där det samplade ljudet bearbetas. Kretsen har en enkel ljudmatchning som kontinuerligt lyssnar efter en trigger. Ingen information lagras persistent på enheten, det krävs ingen anslutning till internet och ingen information lämnar enheten. Kretsen är designad för att köra självständigt, dra lite ström och kunna vara igång när resten av enheten gått ned i strömsparläge. När triggern aktiveras vaknar huvudprocessorn och först då start en inspelning. Det korta klipp som då spelas in skickas till Apple, Google eller Amazon för analys och tillbaks kommer ett svar.
Jag vill gärna se en förklaring till detta.
https://www.google.com/url?sa=i&sou...zZLw&ust=1550951508845099&cshid=1550865106593
Och nej, det är inte "human error".
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Och detta.O Steamboy skrev:Innan konspirationsteorierna och de inbillade händelseförloppen blir allt för fantasifulle här i tråden så kanske vi skall slå fast hur det egentligen fungerar i verkligheten. I alla de här enheterna finns en separat krets med en liten cirkulär minnesbuffer där det samplade ljudet bearbetas. Kretsen har en enkel ljudmatchning som kontinuerligt lyssnar efter en trigger. Ingen information lagras persistent på enheten, det krävs ingen anslutning till internet och ingen information lämnar enheten. Kretsen är designad för att köra självständigt, dra lite ström och kunna vara igång när resten av enheten gått ned i strömsparläge. När triggern aktiveras vaknar huvudprocessorn och först då start en inspelning. Det korta klipp som då spelas in skickas till Apple, Google eller Amazon för analys och tillbaks kommer ett svar.
https://www.businessinsider.com/ama...l-creates-trust-problem-with-customers-2018-5
Triggern är alltså t,ex. "OK Google" ? I så fall låter det märkligt att folk får riktad reklam till sig baserat på vad man pratat om i vardagsrummet. Eller är det en tillfällighet?O Steamboy skrev:Innan konspirationsteorierna och de inbillade händelseförloppen blir allt för fantasifulle här i tråden så kanske vi skall slå fast hur det egentligen fungerar i verkligheten. I alla de här enheterna finns en separat krets med en liten cirkulär minnesbuffer där det samplade ljudet bearbetas. Kretsen har en enkel ljudmatchning som kontinuerligt lyssnar efter en trigger. Ingen information lagras persistent på enheten, det krävs ingen anslutning till internet och ingen information lämnar enheten. Kretsen är designad för att köra självständigt, dra lite ström och kunna vara igång när resten av enheten gått ned i strömsparläge. När triggern aktiveras vaknar huvudprocessorn och först då start en inspelning. Det korta klipp som då spelas in skickas till Apple, Google eller Amazon för analys och tillbaks kommer ett svar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Om företagen som tillverkar och saluför produkterna inte livnär de sig på att samla in och sälja data om sina användare så hade jag KANSKE kunnat skänka din redogörelse en gnutta trovärdighet. Nu är det precis tvärtom. Det är en snöbolles chans i helvetet att företagen INTE samlar in data genom avlyssning.O Steamboy skrev:Innan konspirationsteorierna och de inbillade händelseförloppen blir allt för fantasifulle här i tråden så kanske vi skall slå fast hur det egentligen fungerar i verkligheten. I alla de här enheterna finns en separat krets med en liten cirkulär minnesbuffer där det samplade ljudet bearbetas. Kretsen har en enkel ljudmatchning som kontinuerligt lyssnar efter en trigger. Ingen information lagras persistent på enheten, det krävs ingen anslutning till internet och ingen information lämnar enheten. Kretsen är designad för att köra självständigt, dra lite ström och kunna vara igång när resten av enheten gått ned i strömsparläge. När triggern aktiveras vaknar huvudprocessorn och först då start en inspelning. Det korta klipp som då spelas in skickas till Apple, Google eller Amazon för analys och tillbaks kommer ett svar.