2 493 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Optimera värmepumpssystem
Vad gäller kölbärartemperaturen så tippar jag på att du har hålrum runt den nergrävda slangen.
Detta påverkar värmeöverföringen mellan marken och brinet i slangen och gör i sin tur att tillskott behövs lite längre upp på termometern.
Gräv fram en bit av slangen och syna påståendet.
För övrigt så är det väl ingen kris att behöva tillskott vi -2 grader i Skåne, detta motsvarar kanske tillskott vid -20 i Luleå eller dylikt.
Detta påverkar värmeöverföringen mellan marken och brinet i slangen och gör i sin tur att tillskott behövs lite längre upp på termometern.
Gräv fram en bit av slangen och syna påståendet.
För övrigt så är det väl ingen kris att behöva tillskott vi -2 grader i Skåne, detta motsvarar kanske tillskott vid -20 i Luleå eller dylikt.
Om tillskottet kickar in utan att pumpen går 24/7 så kan det vara så att reglerkurvan är så brant att radiatorerna behöver högre temp än vad pumpen klarar utan tillskott. I så fall kan man prova att ställa ned kurvan så pumpen går 24/7 till att börja med.
Sedan anser jag också att C-pumpen skall gå kontinuerligt så pumpen kan ha koll på radiatortemperaturen så den vet när den ska gå igång igen.
Sedan anser jag också att C-pumpen skall gå kontinuerligt så pumpen kan ha koll på radiatortemperaturen så den vet när den ska gå igång igen.
Redigerat:
pefo skrev:
Problemet är väl inte att det är för varmt inne??
C-pumpen går kontinuerligt. Det är inte för varmt inne. Kurvan har jag omsogsfult ställt in. Diffen på varma sidan ligger på 10 grader eller något mer. Nu är det 2 grader ute och komperssorn går i princip hela tiden 60-70 kW per dygn. Tycker den kunde unna sig en paus emellanåt.
10 grader är för mycket, sikta på 7.
Om du redan har justerat in radiatorsystemet (så lite strypt som möjligt) så öka hastigheten på cirkulationspumpen ett snäpp.
Om du redan har justerat in radiatorsystemet (så lite strypt som möjligt) så öka hastigheten på cirkulationspumpen ett snäpp.