K karlmb skrev:
Det är sorgligt att se folk tänka gammel E27-230V (och tom dimmer på det) 2018 när vi kommit så mkt längre.
Vad menar du är alternativet, det är väl enbart i fast installerade armaturer som det kan vara ett alternativ.
I lampor som ansluts med stickpropp ser jag inte riktigt var den externa trafon skulle sitta eller tillföra.

Jag bygger om armaturer och bygger egna armaturer så att de drivs av USB och 5V. Inte för att LED är så mycket bättre, för det är det inte, utan för att kunna bygga in elektronik för att styra dem via hemautomatiseringen. Detta gäller naturligtvis "mysbelysning" då den övriga belysningen är svår att automatisera och övriga familjen inte är intresserad av att använda något annat än väggknapparna.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
En sak till också, tänk på att ni någon gång i framtiden skall flytta ut ur huset. Den dagen så kan man inte lämna en massa hemautomatisering eller konstiga ellösningar till nästkommande ägare, utan hemautomatiseringen måste tas ut och lösningarna måste återställas till hyfsat normal status. Även om man själv kanske skulle välja ett hus med inbyggd hemautomatisering (om den var kompatibel med mina önskemål) så är det många som absolut inte vill ha det.

Av den orsaken så kan man inte heller börja bygga om elanläggningen i huset för att lättare kunna ansluta eller styra LED-armaturer som inte går på 230V. Jag hade dock gärna haft ett parallellt 12V-nät i huset då det skulle minska behovet av nätadaptrar rejält i mitt hus. Men det skall ju till rördragning för det också, jag har redan idag svårt att få ut Ethernet i hela huset trots TV- och tele-rören (dessa kablar kan man dock slita ut idag). Jag har dock börjat köra Power-over-Ethernet till viss utrustning, men det räcker inte till för belysning då kopparledningarna är för klena för högre effekter, särksilt om de har lite längd.

Det verkar dock som om USB-kontakter (och 5V) börjar bli standard för strömmatning till belysningar och annat (se bara på IKEA) och det möjliggör ju att man använder eluttag med USB-adaptrar. Men än en gång, det räcker inte långt när det gäller belysning (10W per lampa bör man ju ha installerat åtminstone). Några exempel på produkter som man kan använda sig av inom detta området:
- https://www.kjell.com/se/sortiment/...addare/2-1-a-usb-laddare-med-vagguttag-p67260
- https://www.kjell.com/se/sortiment/...-usb-laddstation-4-portar-och-el-uttag-p96559
- https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/strombrytare/usb-uttag-2000034745
- https://www.biltema.se/kontor---tek...b-laddare/8-x-usb-laddningsstation-2000040530
- https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/ovriga-uttag/hornbox-med-usb-eluttag

Tänk dock på att välja USB-omvandlare av bra kvalitet. De jag visade ovan skall ses som några exempelillustrationer av vad som finns om man vill bygga med lågspänning med USB, det är inga rekommendationer på vad som är bra produkter.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En sak till också, tänk på att ni någon gång i framtiden skall flytta ut ur huset. Den dagen så kan man inte lämna en massa hemautomatisering eller konstiga ellösningar till nästkommande ägare, utan hemautomatiseringen måste tas ut och lösningarna måste återställas till hyfsat normal status.
"Kan inte", "måste" och "normal status". Så länge vi inte pratar om "farliga" lösningar kan man väl sälja ett hus med precis vilka onormala och konstiga lösningar som helst. Finns rätt många exempel här på BH... De flesta köpare kanske föredrar en "normal" lösning men vissa kanske väljer huset mest för de uppskattade onormala speciallösningarna.

B b8q skrev:
Det beror på om vi tycker att klimatet och luftmiljön är värt nåt för oss personligen eller ej.
Nej, det skulle jag inte säga, och många med mig. (IPCC också faktiskt). Kolproblematiken för elförsörjning löses bättre på andra sätt, än att vi i Sverige behöver bli av med våra arbeten samt klä oss i säck och aska. (Vårt låga elpris är en av våra konkurrensfördelar).

Om tyskland hade behållit sin kärnkraft så hade man idag haft (i stort sett) CO2-fri elproduktion iaf sett på årsbasis. Istället så valde man kol... (Och inte ens antracit, utan skitig otäck lignit...) IPCC håller fö med...

• Gilla
Troberg och 4 till
  • Laddar…
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så går det ju inte att resonera. Om vi gör av med en kWh extra så måste ju den produceras någonstans. Det kommer varken blåsa eller regna mer så det kommer eldas mer kol eller olja.
Så resonerar jag och det går så bra så.
Vi har tagit tag i vårt problem redan och förväntar oss att andra gör sitt.

Vi skaffade värmepump för snart 20 år sedan och det enda vi fick till tack var ökad fastighetsskatt. (ökat taxeringsvärde för att vi brydde oss om miljön)
Sug på den du.

optimum rolri skrev:
Vi skaffade värmepump för snart 20 år sedan och det enda vi fick till tack var ökad fastighetsskatt. (ökat taxeringsvärde för att vi brydde oss om miljön)
Sug på den du.
Nej, ni fick lägre energiskatt också.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, ni fick lägre energiskatt också.
Visst vi sänkte elförbrukningen men varför i hela friden sopa till folk som försöker göra rätt?

Numera med dagens höga fasta kostnader är besparingar i att byta till led knappast något man ser som jätteviktigt.
Största anledningen till att våra gamla halogenlampor byts ut är deras höga värmeutveckling vilket påverkar omgivningen. Annars är de betydligt bättre att kunna dimma än motsvarande led.

BirgitS
optimum rolri skrev:
Var det inte bra att värdet på huset steg när ni bytte värmepump?

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Var det inte bra att värdet på huset steg när ni bytte värmepump?
Jo det hade varje dag nytta av när vi gick och handlade på ICA.
Bara att berätta att man har fått höjt taxeringsvärde och mer skatt så får man 10% rabatt.

Nej jag skojar bara.
Värdet av fastighetens ökning har man bara när man säljer den vilket vi inte tänker gör på många år än.

Destruktiva skattesystem som inte gagnar till att man ska välja bättre alternativ.

Bättre hade varit att skattemyndigheten tagit bort sådant och skickat ett grattiskort om att man gjort något bra.

Jämför med hur man uppfostrar sina bar.
Inte ger man dem skäll när de fått full pott på provet.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bygger om armaturer och bygger egna armaturer så att de drivs av USB och 5V. Inte för att LED är så mycket bättre, för det är det inte, utan för att kunna bygga in elektronik för att styra dem via hemautomatiseringen. Detta gäller naturligtvis "mysbelysning" då den övriga belysningen är svår att automatisera och övriga familjen inte är intresserad av att använda något annat än väggknapparna.
Nu har tonårsdottern också ett eget projekt där hon bygger om en lampa från IKEA (SOLBO) till att innehålla lysdioder i flera färger för mys/natt-belysning som hon kan styra via webbläsaren i telefonen. Jag kanske hjälper henne med att göra en Android-app till telefonen också... :D

IKEAs lampa har 24V in , så en vanlig buck-converter kan användas för att mata en NodeMCU/ESP8266 med rätt spänning (NodeMCU behöver 5V). Sedan kommer dottern att bygga en trådställning för att kunna lägga ut lysdioderna på rätt platser inne i ugglan. Slutligen så kommer huvudlampan på 3W att styras med ett relä.

Ett rätt roligt och lagom svårt teknikprojekt för en tjej i nionde klass och något som hon kommer att ha nytta av på många olika sätt. Hon gör en lampa som bättre passar hennes behov, hon lär sig lite programmering, lödning och elektronik. Men framförallt så lär hon sig att saker och ting inte behöver vara så särskilt svåra att göra om man bara vågar prova sig fram. När jag var i samma ålder (ett par år yngre tror jag) så byggde jag om min klockradio till att styra stereon så att jag kunde vakna av min egenhändigt valda musik på tillräckligt hög volym för att verkligen kunna väcka mig...

IKEA Solbo lampa:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60347847/?query=solbo

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.