17 043 läst · 175 svar
17k läst
175 svar
"Omställningen till LED-lampor måste gå fortare"
Blir ännu roligare , nu ska vi också betala belastningsavgift.
Nu ska man bli mer flexibel när man använder el. Så hur ska man bli mer flexibel när man har fast jobb?
Inte så man ska säga till arbetsgivaren jag ska ha 10 till 18 jobb (inte alla ställen det ens går att ändra arbetstiden).
Sen hur ska man gissa när man ska använda el?? För det lär ju bli ända röra ändå, jag kan ändra rutiner men bli ju svårt om jag inte ska börja med svält diet eller kör med lägereld i stället sömn är tydligen överskattat med,, om mn ska slippa betala dyrt (är bara diskmaskin som går tyst nog på natten).
Nu ska man bli mer flexibel när man använder el. Så hur ska man bli mer flexibel när man har fast jobb?
Inte så man ska säga till arbetsgivaren jag ska ha 10 till 18 jobb (inte alla ställen det ens går att ändra arbetstiden).
Sen hur ska man gissa när man ska använda el?? För det lär ju bli ända röra ändå, jag kan ändra rutiner men bli ju svårt om jag inte ska börja med svält diet eller kör med lägereld i stället sömn är tydligen överskattat med,, om mn ska slippa betala dyrt (är bara diskmaskin som går tyst nog på natten).
Det är väl främst om man har elvärme det kan vara värt att se till att den inte går fullt på höglast tid. Annars blir det ingen märkbar skillnad. Men det blir sannolikt mer eller mindre standard med rörligt elpris i framtiden. Nu är det ju väldigt få som använder det, även om möjligheten finns.
Tja vad det lät på artikeln kunde ens frukost märkas (om man tillaga den under tid med hög belastning) , men kan ha varit lite överdrivet för locka läsare.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 506 inlägg
Det är inte mycket man kan välja själv idag. Vad jag vet råder det även försäljningsförbud mot cannabis och kärnkraftverk samt sprit på offentliga platser. Det var visst tråkigt?Alfredo skrev:
Håller absolut inte med. Jag tycker man kan välja rätt fritt mellan vilka produkter man köper så länge som vi pratar om prylar liknande ljuskällor.T Thomas_Blekinge skrev:
Stämmer säkert. Har aldrig haft behov av att köpa något av dessa så det har inte påverkat mig. Tråkigt om det ställer till det för dig. Ser dock kanske inte riktigt relevansen i att jämföra regelverket kring kärnkraft med regelverket kring ljuskällor.T Thomas_Blekinge skrev:
Nej det är inte generellt korrekt. "Varje kommun bestämmer själv i vilka områden, och eventuellt under vilka tider, det är förbud mot alkoholförtäring på offentlig plats." från https://polisen.se/lagar-och-regler/alkohol-offentlig-plats/T Thomas_Blekinge skrev:
Så ge inte upp om du har tråkigt. Det kanske är OK för dig att supa till där du inte tror.
Låt folk i Sverige få välja vad de vill förutom lampor med kvicksilver då det är ett miljögift.
Jag bytte lampor i en taklampa (sovrum) för några dagar sedan och plockade ur 3st. GU10 halogenlampor och satte dit led.
Ljusvariator som väggströmbrytare och gått bra att dimma ned bra förut men nu kommer jag bara ned till 50% av max.
Skit och ändå köpte jag dyra kvalitetslampor.från Osram så nej inte Biltema eller andra lågpris skräp.
Jävla masshysteri i ett land som Sverige där el till största del produceras mycket bra med väldigt lite fossila bränslen till skillnad från Tyskland och Storbritannien med över 50% av el kommer från fossila bränslen.
Länk till hur set ser ut bland EU länder
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/E...nationellt/Elproduktion-med-fossila-branslen/
Tänd en lampa och var stolt över ditt land som ligger bäst till i EU med låga andel fossila bränslen till el
Jag bytte lampor i en taklampa (sovrum) för några dagar sedan och plockade ur 3st. GU10 halogenlampor och satte dit led.
Ljusvariator som väggströmbrytare och gått bra att dimma ned bra förut men nu kommer jag bara ned till 50% av max.
Skit och ändå köpte jag dyra kvalitetslampor.från Osram så nej inte Biltema eller andra lågpris skräp.
Jävla masshysteri i ett land som Sverige där el till största del produceras mycket bra med väldigt lite fossila bränslen till skillnad från Tyskland och Storbritannien med över 50% av el kommer från fossila bränslen.
Länk till hur set ser ut bland EU länder
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/E...nationellt/Elproduktion-med-fossila-branslen/
Tänd en lampa och var stolt över ditt land som ligger bäst till i EU med låga andel fossila bränslen till el
Så går det ju inte att resonera. Om vi gör av med en kWh extra så måste ju den produceras någonstans. Det kommer varken blåsa eller regna mer så det kommer eldas mer kol eller olja.rolri skrev:
Och inte att förglömma - om vi gör av med en kWh mindre så kan vi exportera den outnyttjade till exempelvis Tyskland, som då behöver bränna lite mindre kol. Det tjänar både elbolaget och miljön på!Nyfniken skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
I en traditionell lampa så går ju ljuskällan att skruva ut och byta vid behov, det går inte med sådana LED-baserade.
Dock har ju både LED-chip och drivkretsar möjlighet att kylas bättre i en anpassad armatur jämför med när allt ska klämmas in i en sockel.
Vilket borde förlänga livslängden en del.
Dock har ju både LED-chip och drivkretsar möjlighet att kylas bättre i en anpassad armatur jämför med när allt ska klämmas in i en sockel.
Vilket borde förlänga livslängden en del.