148 676 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fast om man med den förbrukningsprofil man redan har (utan att aktivt ha jobbat med att förändra den) tillhör den delen av elanvändarna som har en mer fördelaktig profil än genomsnittsprofilen måste det ju löna sig? Och rimligtvis borde väl ganska stor andel ligga under medel utifrån hur medelvärden fungerar matematiskt.Andreaska skrev:
Men du menar kanske bara att besparingen är för liten för att bry sig om?
Självbyggare
· 242 inlägg
Ja de gör skillnad på områden man bor i. Det är inte bara olika per eplrisområde, utan beräkningen av månadsmedelpriset sker på ett mycket mindre område än så.U Utsliten och utdömd skrev:
Blanda inte ihop timmätning och timavräkning bara. Timmätning kan man ha utan timavräkning - men timavräkning utan timpris hänger nog på ditt elhandelsavtal. Jag tror att i alla fall Vattensfalls rörliga avtal anger att priset beräknas som månadspris eller timpris beroende på hur elnätsbolaget konfigurerat elmätaren, d.v.s. ändras om man får timavräkning. Men vad man ska ha timavräkning till om man inte vill ha timpris vet jag inte - och vet inte heller vad elnätsbolaget säger om man försöker begära det.L L.M.Olsson skrev:Det är faktiskt ännu enklare eftersom elmätaren redan klarar av detta Man begär bara att få mätaren timavräknad (det ska inte förväxlas med timpris). Att mätarna ska klara timavräkning har varit lagkrav i omkring 10 år.
Min nätägare har en app där jag kan se min förbrukning på timnivå (planeras för att bli ännu tätare framöver), om inte nätägaren har någon metod att redovisa förbrukningen på timnivå så kan man ju alltid skaffa Greenelys app som gör just detta.
Självbyggare
· 242 inlägg
Rabatten kan du få som ny kund och den gäller vanligtvis i ett år. Sen byter man till en ny leverantör för att få ny rabatt eller ringer sitt elhandelsbolag och ber om att få rabatt igen istället för att byta leverantör. Det funkar på samma sätt som för bolån.M Matte Bygg skrev:
se där. Jag har göteborg energi och deras påslag för elhandelsrelaterade kostnader är 1,9 öre den här månaden plus 2,9 öre i påslag. Fick intrycket från greenely att dom inte har sådana påslag då deras månadskostnad är högre.B BSOD skrev:
hur menar du att rörligt pris är bäst? Det rörliga priset är genomsnittet på nordpool per timme under en månad. Är det rörliga priset lågt så är även timpriset lågt. Besparingen är kanske lägre men kan man styra tvätt till tex helgen, ladda bilen på natten eller köra vvb på natten så finns det ju ändå en besparing. Det blir svårare när det är kallt ute eftersom värmen behöver vara hyfsat konstant. Men i teorin kan man spara även då genom att tex stånga av värmen nån timme då priset peakar t ex.V ValterP skrev:Nu pekar rörligt pris (månadens snittpris) mot ett pris som är ca 1/3 av vad det blev för september. Det talar emot att välja timpris.
Orsaker till lugnare priser verkar vara att det blåser, Tysklands gasflrråd är nu 95%, Finlands kärnreaktor går för fullt, norsk gas öppnad till Polen. Och att svenska myndigheter anstränger sig att jämna ut priserna mellan svenska regioner (pekar mot samma rörliga pris i hela Sverige för oktober.
Rörligt pris : troligen bäst. Timpris: kostar avgift, jobbiga tider.
Timpris kostar dessutom inte mer i avgift och påslag än rörligt.
Jag har läst deras elavtal hämtat från deras hemsida. Där nämns inget om ett fast påslag, vare sig 12,6 öre eller annat. Var kommer den suffran ifrån?B BSOD skrev:
Borde väl vara detta som står på Greenelys hemsida: "Elpriset baseras på Greenelys faktiska inköpspris som inkluderar kostnaden för el, elcertifikat, ursprungsmärkning och avgift till Svenska Kraftnät" - och som nog inte ingår i det Elpriskollen kallar för spotpris. Så det ska ju i så fall vara saker som alla elhandelsbolag lägger på, om än möjligen med marginellt olika prisnivå.TRJBerg skrev:
Ja, och till på köpet dyrare för en själv. Med rörligt elpris kostar ju bastun fortfarande egentligen lika mycket i elkostnad, men man slår bara ut kostnaden på alla andra med samma elavtal - precis som man själv får vara med och betala andras spontanbastande.A Anaii skrev:
M Matte Bygg skrev:Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.
Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.
När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.
Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont
Du har noll koll
Helt rätt. Jag var tvungen att uttryckligen begära timmätning för att få förbrukningssiffror per timme på mina sidor hos nätägaren, annars är det per dygn. Har likväl månadsrörligt elhandelsavtal. Behövdes dock inget mätarbyte i mitt fall, däremot något som behövde aktiveras i deras system. Andra nätägare har timmätning som standard. En del sedan väldigt långt tillbaka.M Mikael 81 skrev:
Redigerat:
Ja det tillkommer påslag gör elhandelsrelaterade kostnader.D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
utöver det genomsnittliga snittpriset tillkommer så kallade elhandelsrelaterade kostnader.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg