148 681 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vi har två elbilar sen ett drygt år och dum som jag var så bytte jag inte till timpris förrän i juli.
Om jag jämför vad mitt gamla elbolag skulle tagit i månadsmedel per kWh med vad vi betalat i snitt för vårt timpris så ser det ut så här:
juli: rörligt 123,1 öre, timpris 82,9 öre, besparing 40,2 öre
augusti: rörligt 305,8 öre, timpris 194,1 öre, besparing 111,7 öre
september: rörligt 305,7 öre, timpris 204,9 öre, besparing 100,8 öre
Då har vi ändå ett hus med hög grundlast (aldrig under 700W) pga många servrar och annat skoj.
Nu väntar jag på 39 kWh batterier och sen ska det sparas ännu mer.
Frågan är nu hur ett eventuellt elprisstöd kommer att utformas. Blir det pengar per betald kWh så är hela kalkylen med batterier åt skogen. Om det blir en ersättning per hushåll oavsett förbrukning så uppmuntrar det till fortsatt besparing och optimering.
Om jag jämför vad mitt gamla elbolag skulle tagit i månadsmedel per kWh med vad vi betalat i snitt för vårt timpris så ser det ut så här:
juli: rörligt 123,1 öre, timpris 82,9 öre, besparing 40,2 öre
augusti: rörligt 305,8 öre, timpris 194,1 öre, besparing 111,7 öre
september: rörligt 305,7 öre, timpris 204,9 öre, besparing 100,8 öre
Då har vi ändå ett hus med hög grundlast (aldrig under 700W) pga många servrar och annat skoj.
Nu väntar jag på 39 kWh batterier och sen ska det sparas ännu mer.
Frågan är nu hur ett eventuellt elprisstöd kommer att utformas. Blir det pengar per betald kWh så är hela kalkylen med batterier åt skogen. Om det blir en ersättning per hushåll oavsett förbrukning så uppmuntrar det till fortsatt besparing och optimering.
Det beror ju på hur din förbrukningsprofil ser ut jämfört med kundkollektivets snittprofil.A Andhi skrev:
Allt annat lika skulle vissa tjäna och andra förlora på ett byte. Må vara en spottstyver.
Hur får du ihop den logiken?V ValterP skrev:Nu pekar rörligt pris (månadens snittpris) mot ett pris som är ca 1/3 av vad det blev för september. Det talar emot att välja timpris.
Orsaker till lugnare priser verkar vara att det blåser, Tysklands gasflrråd är nu 95%, Finlands kärnreaktor går för fullt, norsk gas öppnad till Polen. Och att svenska myndigheter anstränger sig att jämna ut priserna mellan svenska regioner (pekar mot samma rörliga pris i hela Sverige för oktober.
Rörligt pris : troligen bäst. Timpris: kostar avgift, jobbiga tider.
Tror du att rörligt avtal har lägre avgifter?
Självbyggare
· 242 inlägg
Det är klart att det är lite jobbigt att ha koll men om priserna blir galna tror jag mödan att ha koll och flytta det som går att flytta till billigare timmar är värt besväret. Någon eller två galet dyra elräkningar sen är man desto mera motiveradM Markarbetaren skrev:Nackdelen är väl om det är högt pris när man måste använda el, t.ex. när man kommer hem från jobbet och ska laga mat. Eller om man måste ha värmen igång (ingen alternativ uppvärmning, typ kamin). Sånt är ju svårt att förlägga enbart nattetid. Har man elbil så är det säkert en nobrainer, men för egen del så hade jag nog upplevt det som en stor stressfaktor att hela tiden behöva vara uppdaterad på elpriset för att använda tvättmaskin och sånt. En längre period av kallt/vindstilla med växande tvättkorg så kanske man till sist måste köra 5 maskiner tvätt på raken till hög timpriskostnad.
visst är det så men upp till 50% kan vara lite väl naivt.pacman42 skrev:
Har man en elanläggning där du kan starta diksmaskinen kl 04,00 ladda vvb osv på natten håller du idag kostnaderna i schack och spar både pengar och bidrar i direkt solidariskt att minimera effektuttagstoppr.
Ok, det missade jag. Utan batterier, elbil och vilja/ork att bry sig så är det ju relativt billigt att betala sig fri från allt krångel och då skulle jag rekommendera de flesta månadspris. Troligen lite dyrare men enklare.L lbgu skrev:
Självbyggare
· 242 inlägg
Jag hade också Telge Energi i elområde 3 i september, men rörligt månadspris. Mitt pris låg på 253,36-15,19 öre/kWh. Så i ditt fall förlorade du på att ha timdebitering. Kan man inte styra om tillräckligt stor del av förbrukningen till de billigare timmarna så är det mer ekonomiskt med rörligt månadspris.R Rooney skrev:Jag har rörligt elavtal hos Telge energi och fick idag min första faktura. Jag har timavläst elmätare och vad jag förstått så tjänar jag då på att försöka styra min elförbrukning mot de timmar då spotpriset är lågt.
Eftersom jag inte har någon elbil som jag behöver ladda så är jag tveksam till om det blir billigare för mig att använda timpris jämfört med traditionellt rörligt elpris.
På min faktura idag så står det:
[bild]
[bild]
Vad kommer 259,15 öre/kWh ifrån?
Går det att se vad jag skulle fått betala för september om jag haft ett vanligt rörligt elavtal istället som baseras på medelpriset (osäker på hur det beräknas)?
Jag bor i elområde 3.
M Matte Bygg skrev:Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.
Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.
När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.
Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont
Magnus E K skrev:
L lat skrev:
M Matte Bygg skrev:”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”
De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…
Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.
Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Det är sant att om alla flyttar sin förbrukning till billigaste timmarna, så blir dessa timmar dyrare, men om vi skulle lyckas med det, så skulle medelpriset gå ner och alla skulle bli vinnare och höglasttimmar skulle försvinna. Det är rätt långt kvar dit. Och för att det ska löna sig med timpris behöver man som många påpekat ändra sin förbrukning. Ett tips är att använda en styrning till värmen som styr efter pris. Då behöver du inte själv fundera över när det är högt eller lågt pris. Bilden visar hur det fungerar.J JockeHX skrev:Jag tror du kraftigt överskattar hushållens förmåga att påverka priset på natten genom att flytta förbrukning dit. För att verkligen förflytta prisskillnaden mellan natt och dag som både idag och i framtiden är stor, så skulle inte bara alla hushåll behöva göra en stor rockad på sin förbrukning, men även alla företag och stora industrier.
Om halva folket börjar jobba nattetid så skulle du ha en poäng. Hur stor tror du sannolikheten är för det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inför prisökningen gasar pumpen och sedan stänger den ner under de dyra timmarna.
Jag tror att ni måste bo inom samma elnätsområde också för att det ska vara en rättvisande jämförelse - inte bara samma elprisområdeJ Johan.Andersson.81 skrev:Jag hade också Telge Energi i elområde 3 i september, men rörligt månadspris. Mitt pris låg på 253,36-15,19 öre/kWh. Så i ditt fall förlorade du på att ha timdebitering. Kan man inte styra om tillräckligt stor del av förbrukningen till de billigare timmarna så är det mer ekonomiskt med rörligt månadspris.
https://www.natomraden.se
Självbyggare
· 242 inlägg
Modena tvättmaskiner förbrukar ofta inte så mycket el per tvätt. Våra ligger på under 0,5 kWh per tvätt. Men som sagt, kan du inte styra om majoriteten av förbrukningen till de billigare timmarna så lönar det sig inte.M Markarbetaren skrev:Nackdelen är väl om det är högt pris när man måste använda el, t.ex. när man kommer hem från jobbet och ska laga mat. Eller om man måste ha värmen igång (ingen alternativ uppvärmning, typ kamin). Sånt är ju svårt att förlägga enbart nattetid. Har man elbil så är det säkert en nobrainer, men för egen del så hade jag nog upplevt det som en stor stressfaktor att hela tiden behöva vara uppdaterad på elpriset för att använda tvättmaskin och sånt. En längre period av kallt/vindstilla med växande tvättkorg så kanske man till sist måste köra 5 maskiner tvätt på raken till hög timpriskostnad.