Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Avtal ? Det är ju gratis med timpris..Och om man inte har det så spelar det ju ingen roll om man sitter och tittar på elpris just nu då det debiteras på månadsbasis.

N Niclas81 skrev:
Jag tycker också det verkar en smula konstigt…

Jag kan bara utläsa från Greenely-appen och där tycker jag det generellt ser rätt bra ut med förbrukning till stor del på natten.
Bifogar ett par bilder på några slumpvist utvalda dagar under september.

Grå staplar är vår förbrukning, kurvan visar spotpris.
Du ligger en del dagar rätt högt på morgnar och mitt på dagen
Ävdn om du då betalar tex 30 öre på natten kwh, och det vid 08 kostar 500 öre kwh dras ju snittet upp rejält.
Skaffa en kontinuerlig mätning så ser du exakt
Det slår oerhört på någon/några timmar

M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Det låter som att du utgår från ditt egna beteende. Själv har jag timavtal med Tibber och är nöjd samtidigt som jag optimerar min elanvändning till billigare timmar och använder utrustning som jag minimerar min elanvändning sedan flera år tillbaka.

• Gilla
MiTi och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
bättre och planera 3 min. om dagen än trippla elräkningar...

• Gilla
ajonss32 och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:

Har kört med timspotpris i 15 år och styrt mitt värmesystem efter det och har alltid Sveriges lägsta elpris

• Gilla
MiTi
  • Laddar…
A admn skrev:
Om man har vanligt rörligt månadspris - hade alla med detta avtal fått billigare elräkning om fler använde elen på natten när det är som billigast?
Ja. När klubbmedlem X flyttar sin billaddning till billigare timmar så blir dennes timbaserade faktura mindre och klubben får lite mindre gemensam kostnad att fördela ut på medlemmarna.

Vi privatpersoner styr inte spotmarknaden i så stor del som man vi tror. Däremot så hjälper vi till att marginellt kapa lite effektoppar på dagtid om man laddar sina elbilar, kör VVB etc. på natten till en lägre kostnad (dvs vi fördelar om effektuttagen till övrig tid).
Vi som går över på timpriser bidrar till något bättre dagspris på kort sikt. När priserna stabiliseras (energimarknaden återhämtar sig) så kommer våra insatser att minimeras och även de ekonomiska vinsterna (besparingen) kommer att minimeras. Det kommer dock att ta ett par år tills dess.

Förr 60-70-talet var det fördelaktigt att tänka likadant som vi gör nu då hette det effekttariff om jag inte minns fel. Det tog död på sig självt då energikrisen gick över och det nget att spara.

M Matte Bygg skrev:
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…

Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.

Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.

uffeulander uffeulander skrev:
Avtal ? Det är ju gratis med timpris..Och om man inte har det så spelar det ju ingen roll om man sitter och tittar på elpris just nu då det debiteras på månadsbasis.
visst är avtalsformen gratis men har du inte begärt timpris så får du rörligt dvs lika över dygnet och får ett månadssnitt på räkningen. Om du nu inte tecknat ett fastprisavtal men nyteckning av ett sådant ställer ytterst få bolag upp med. Timpris kräver mer planering och då får man kanske ändra vissa vanor.

• Gilla
uffeulander
  • Laddar…
Nej, timprisavtal kräver ingenting. Du skippar helt enkelt ”elprisklubben” det betyder inte att du behöver lägga om dina vanor. Men du slipper betala för andras vanor.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Om prisskillnaden mellan natt/dag blir mindre av någon anledning så finns det mindre möjligheter att spara pengar med timpris kontra månadspris. Och precis lika mycket mindre möjligheter att förlora på att ha timpris. I extremfallet - om priskurvan blir helt flat - så betalar timprisarna precis lika mycket som månadsprisarna. Så jag tror inte så många byter från tim- till månadspris med anledning av eventuell minskad prisskillnad över dygnet.

T Thomas N1 skrev:
Vi privatpersoner styr inte spotmarknaden i så stor del som man vi tror. Däremot så hjälper vi till att marginellt kapa lite effektoppar på dagtid om man laddar sina elbilar, kör VVB etc. på natten till en lägre kostnad (dvs vi fördelar om effektuttagen till övrig tid).
Vi som går över på timpriser bidrar till något bättre dagspris på kort sikt. När priserna stabiliseras (energimarknaden återhämtar sig) så kommer våra insatser att minimeras och även de ekonomiska vinsterna (besparingen) kommer att minimeras. Det kommer dock att ta ett par år tills dess.

Förr 60-70-talet var det fördelaktigt att tänka likadant som vi gör nu då hette det effekttariff om jag inte minns fel. Det tog död på sig självt då energikrisen gick över och det nget att spara.
Forskningen visar dock att en minskning av effekten under de kritiska timmarna på några få procent kan sänka elpriset med uppåt 50%. Så vi kan visst påverka elpriserna rejält trots liten andel.

Edit: https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/energieffektivisering-basta-sattet-att-snabbt-sanka-elpriserna/

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
brandfaran är väl lika oavsett tid på dygnet,eller?

Problemet är att det är mindre chans att upptäcka elden i tid om man inte är vaken. Myndigheter har gått ut och varnat för att köra hushållsmaskiner när man sover. Skulle inte förvåna mig om vissa försäkringsbolag inte betalar ut, kan säkert säkert stå något finstilt om det. Tänk på att de t.ex. kan vägra ersättning för frysskador i hus om man haft under 15 grader i huset.

• Gilla
DucklingC
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En annan person här i forumet hade ju en vattenpump som tomdrog 1kW kontinuerligt för att trycksensorn satt igen...

De flesta som har fått fin överföring av elförbrukningen till natten har dock elbilar och/eller solceller. Min familj har tre elfordon och det märks tydligt. Vi fick en sänkning av elpriset med 800kr i september pga detta och en stor överflyttning av varmvattenproduktion till natten. Ytterligare 1400kr pga att vi inte slog igång värmen (elpatronen) i pannan (då vi skaffat en LLVP sedan förra året, men den slog vi igång den första oktober).
B Borgen2021 skrev:
Du ligger en del dagar rätt högt på morgnar och mitt på dagen
Ävdn om du då betalar tex 30 öre på natten kwh, och det vid 08 kostar 500 öre kwh dras ju snittet upp rejält.
Skaffa en kontinuerlig mätning så ser du exakt
Det slår oerhört på någon/några timmar
Jag tror jag hittade mitt fel…
Greenely-appen var inställd på att inkludera moms. Jag tolkade felaktigt texten (exkl. månads- och statliga avgifter) som att det var exklusive moms. Moms räknades visst enligt Greenely inte som en statlig avgift. ☺️

Med momsvisning avslagen i appen hamnade jag på 195 öre/kWh viket ju är en halvkrona under månadsmedel.

• Skärmavbild av Greenely-appens energiprisdiagram och genomsnittliga kWh-pris utan moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Greenely-appen som visar inställningar för att inkludera moms på elpriser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Ok, så du jämförde äpplen med päron. Inte ovanligt att det blir så...

M Markarbetaren skrev:
Nackdelen är väl om det är högt pris när man måste använda el, t.ex. när man kommer hem från jobbet och ska laga mat. Eller om man måste ha värmen igång (ingen alternativ uppvärmning, typ kamin). Sånt är ju svårt att förlägga enbart nattetid. Har man elbil så är det säkert en nobrainer, men för egen del så hade jag nog upplevt det som en stor stressfaktor att hela tiden behöva vara uppdaterad på elpriset för att använda tvättmaskin och sånt. En längre period av kallt/vindstilla med växande tvättkorg så kanske man till sist måste köra 5 maskiner tvätt på raken till hög timpriskostnad.
Har man timpris måste man skaffa ett litet gasol- eller spritkök för att lösa de här situationerna. Det bygger ju på att man kan styra om sin konsumtion.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.