Status
Tråden går ej att kommentera.
Om vi konsumenter flyttar förbrukningen till nätterna jämnar såklart ut toppar på dagtid. Men är det inte industrier/butiker etc. som bidrar mest till högre timpris dagtid?

Jag kör tibber och då lagt om uppvärmning etc till natten och ser en stor skillnad (om det är dyrt på dagen och billigt på natten). Ändrar det sig så går det ju alltid byta avtal (y)
 
  • Gilla
MiTi och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gör du minsta lilla anpassning till aktuellt elpris så slår du sannolikt rörligt. Det är inte generellt sett dyrare som många tycks tro.
Jag hade timpris med Tibber fram till september och vi hade koll på priserna dagligen, styrde tvätt/tork/diskmaskinen till nätter då det var billigt. Undvek även bad och längre duschar på extremtopparna. Men för vår del räckte det inte.

Kan dock sakna den större kollen på var fakturan kommer landa på.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Det kommer alltid gå åt ofantliga mängder energi på dagtid med alla industrier osv.
Men sitt du på din kant å vänta
 
  • Gilla
MiTi
  • Laddar…
V view99 skrev:
Kundkraft har varit tvungna att lägga ner sin verksamhet. Alla medlemmar informerades för några veckor sedan.
Är en av dom, synd för det har funkat bra.
 
Jag har kontakt med 10-tals elnätsbolag på proffesionell nivå (hård- och mjukvara till nätstationer).
Ingen har svarat positivt så länge på min fråga ang. synligheten av optimering av elanvändning beroende på timpriser hos privata konsumenter.

Själv kör ett eget system som reglerar elanvändning beroende på timpriser.
Snittpris i SE3 för september ca. 3kr/kWh
Mitt pris 1,42kr/kWh vid ca samma förbrukning som 2021 dvs 880kWh

Det är nyttigt för själva nätet att förbruka energi när elen är billigare och avstå när elen är dyrare.
Priset speglar nätets kapacitet - högt pris > låg kapacitet, lågt pris > hög kapacitet.
 
  • Gilla
Byggarn44 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast vad som står i artikeln.
Tecknade i dagarna timprisavtal med Eon. Inga problem alls..
 
  • Gilla
ajonss32
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Känner du till att elbilarna står för 0.2% av Sveriges förbrukning ?
Hur kom du fram till att denna förbrukning (som kan förläggas till den tid där priset är lägst) skulle påverka elpriset ?
 
  • Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
A
A alfista skrev:
Jag har räknat fram priser för timdebitering under innevarande år samt de två föregående och jämfört med motsvarande fakturor. Besparingen hade blivit 200-300 kr/år historiskt, men i år ser besparingen ut att bli lägre. Har på senare tid gjort lite åtgärder för att se om de påverkar resultatet, värme och varmvatten stryps under dagtid, men så här långt ser det inte ut att nämnvärt påverka kalkylen.Så länge det inte skall laddas elbil kommer det knappast bli någon större vinst för mig.

Men jag blir lite undrande över påståenden om hur fantastiska besparingar en del gjort även utan elbil. Funderar på vad de egentligen jämför med. Hittar liksom inga uppgifter som motsvarar det jag betalar med mitt rörliga månadspris så om jag byter vet jag inte hur jag skulle räkna fram en eventuell besparing.
Vi får väl se hur det gått efter ett år, men genom att låta värmepumpen jobba mer på billigare tid, köra tvätt och disk på natten, så ger det en del. Det blir ju inte magi, men om man kan tvätta till elpris 23 öre, istället för 3-9:- så blir det lite pengar.
 
  • Gilla
phovi och 2 till
  • Laddar…
M mbo2019 skrev:
Jag har kontakt med 10-tals elnätsbolag på proffesionell nivå (hård- och mjukvara till nätstationer).
Ingen har svarat positivt så länge på min fråga ang. synligheten av optimering av elanvändning beroende på timpriser hos privata konsumenter.

Själv kör ett eget system som reglerar elanvändning beroende på timpriser.
Snittpris i SE3 för september ca. 3kr/kWh
Mitt pris 1,42kr/kWh vid ca samma förbrukning som 2021 dvs 880kWh

Det är nyttigt för själva nätet att förbruka energi när elen är billigare och avstå när elen är dyrare.
Priset speglar nätets kapacitet - högt pris > låg kapacitet, lågt pris > hög kapacitet.
Jag undrar lite kring dina siffror och ännu mer över mina egna.. :oops:

Vi kör timprisavtal sen några månader. Vi har styrt om tvätt och disk till endast uteslutande natt eller lågpristid.
I slutet på augusti fixade jag så jag kunde styra bergvärmepumpen, så sedan dess har all varmvattenproduktion gått på nattetid. Även värme för huset i den mån det behövts har enbart gått lågpristid.

I övrigt inget uppseendeväckande i vår familjs förbrukning. Matlagning sker oftast på dyr-tid, och lite av barnens TV-tittande.

Jag hade med framförallt styrningen av varmvatten hoppats se bättre siffror än de jag nu tolkar.

Enligt Greenely-appen har vi i september gett 244 öre/kWh som ”mitt snittpris”.
Googlar jag snittpris spot utläser jag på elpriser24.se att septembers månadspot för SE3 låg på 228 öre/kWh. Men du skriver i ditt inlägg ”ca 3kr/kWh”. Har jag tolkat siffrorna på elpriser24 fel?

Om siffrorna är korrekta så har jag inte lyckats få ner under medelsvensson vilket jag tycker är en smula konstigt (och en besvikelse) med våra åtgärder…:p
 
  • Skärmdump från elpriser24.se som visar månatliga elpriser med fokus på september månads priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av el-förbrukningsapp visar snittpris 244 öre/kWh för september och årliga värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Nej, detta är inte klokt råd.
www.svk.se <--- läs deras startsida

Jag har tro på att kontrollrummet levererar 50hz oavsett tid hela vintern

Vet inte vilken tid framåt du pratar om men i dagsläget är en av de bästa lösningarna att hushållen, industri alla sprider ut sin elanvändning. Då skulle vi få bort de stora topparna.


Och jag lovar dig att vi kommer använda mindre energi denna vintern än förra, oavsett timpris eller temperatur.

Vi har knappt ökat var elförbrukning sen 1990talet så Varför skulle den öka för att folk byter till timpris??
 
  • Gilla
MiTi
  • Laddar…
Jag har timpris och i september betalade jag 2,0018 kr/kwh påslag 3,9 öre/kwh, sedan sålde jag el för 2,946 kr/kwh + påslag 5 öre/kwh. För mig är det mycket bättre att ha timpris och jag använder mycket el och helst under dagtid för då är den billigast, eftersom då producerar jag själv elen. När jag köper el så får jag betala ytterligare elöverföring 19,6 öre/kwh och skatt 36 öre/kwh sedan tillkommer det 25 % moms så den el man köper blir väldigt dyr jämfört med den man producerar själv. Nu har jag inte betalat någon elfaktura på 4 månader då jag har sålt mer än vad jag har köpt, hur det blir till vintern vet jag inte ännu men förmodligen behöver jag inte betala något då jag har 25' kr tillgodo hos nätbolaget. Nu under oktober produceras det mycket mindre men ändå mer än jag använder så kan nog bli ett 0 resultat denna månaden, solceller är inte någon drömvinst men dock en liten triss vinst och många triss vinster kan vara bättre än en drömvinst.
 
N Niclas81 skrev:
Jag undrar lite kring dina siffror och ännu mer över mina egna.. :oops:
Snittpris per period är inte samma som rörligt elpris per period.
 
  • Elräkning med tabeller över förbrukning i kWh per månad för 2020-2022 och kostnadsspecifikation för elhandel med timpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R Rooney skrev:
Underbart att du kunde visa detta.
Det hade iof gått halva september innan jag visste att jag hade timavläst så då tänkte jag inte så mycket när jag förbrukade elen.
Jag ser att du nästan har 2 öre mer rabatt än mig per kWh :surprised:
Hade Telge Energi fram till i maj. Har nu timpris via Tibber och försöker aktivt styra elförbrukningen till tider när priset är lägre. Förbrukade 720 kWh under september till ett genomsnittligt timpris om 159.50 öre kWh. Det går absolut att påverka både sin förbrukning och hur mycket den kostar.
 
M mbo2019 skrev:
Snittpris per period är inte samma som rörligt elpris per period.
Tack! Började misstänka att det var den siffran som inte stämde!

Finns det någonstans man kan utläsa ”rörligt elpris per period” så man kan se om man lyckas komma under i sin eloptimeringsjakt?!
 
M Matte Bygg skrev:
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…


Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.

Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Den här tråden handlar mest om ditt personliga elbilshat tycker jag.
 
  • Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.