Varför byta på sågen?
Skicka ett pm till mej så fixar jag fram det du ska ha.

Rikard Ågren skrev:
Vi har en rolig trafo på jobbet som gör 230 mellan faserna, för att testa grejer som ska till Norge. Tung som ett as
Liknande trafos användes förr i vissa el-labb o.s.v. före jordfelsbrytarna hade dykt upp.

Jag minns att det stod en gigantisk kluns framme vid "svarta tavlan" på "naturvetenskap"-lektionsalarna på gymnasieskolan jag gick vid. De hade en hel radda automatsäkringar (din-skena) om jag inte minns galet, och en huvudbrytare var det nog antagligen också, och de matade alla 220V-uttagen på labbplatserna.

Poängen är att då blev det "bara" 127V mellan fas och jord, varpå beröringsfaran åtminstone minskade rejält.

Samma utrustning är förekommande även på 90 talet då jag gick i skolan. Sågen är inte av 3*230V typ då?

Eftersom ringen på uttaget är röd och inte blå och det står 400 volt på märkskylten.........nej det är nog inte 230V.

Jag förstår inte denna uppståndelse för att det inte finns någon nolla.

Tycker detta lilla problem har blivit en storm i ett vattenglas, skaffa en 4-stifts sladdhona och gör en anslutningskabel och börja såga, Italienarna gör fina snickerimaskiner.

Protte

Hej alla! Ännu en gång tack för er hjälp och era råd... Jag hade lite tid över igår och bytte intaget mot ett std 5 poligt. Inga större problem, lät bli att koppla in nollan (som inte fanns, dooh). Funkar kalas, dock så snurrade klingan åt fel håll så det blev till att byta plats på 2 L kablar. En tanke som slog mig dock var att är det alltid gissningslek med 3Fas gällande L kablarnas placering? Vad jag menar, monterar man och kollar om saker roterar åt rätt håll och därefter ändrar vid behov?

Ha det!
/Matthias

I vissa sammanhang tex industriellt är det vanligtvis ingen gissningslek. Däremot kanske det är si och så när det gäller ett uttag i en villa. Finns egentligen ingen anledning till att man inte åtminstone skulle hålla installationen parträtt så att man endast skiftar vid inmatningen och får rätt fasföljd. Alltid bra om man är på olika ställen med sin utrustning som är korrekt kopplad och slipper ändra och fixa något som redan en kompetent installatör skulle försett med.

Ett bra exempel jag själv medverkat i gällde en större installation av motordrifter ca: 3000st, där höll vi mycket strikt kontroll på att i underlagen framgick hur montörerna skulle koppla. Dvs om man skulle lägga fasriktigt U-V-W eller W-V-U beroende på det mekaniska montaget. Efter att man gallrat ut de som tvunget inte kunde följa denna enkla instruktion fullföljdes det hela av ca:10 man och summerat gick inte mer än 12 drifter fel. Gissa om detta sparade tid och geld jämfört med den vanliga slumpmässiga inkopplingen som tyvärr är ganska vanlig.

ursäkta mig men tänkte låna tråden lite. jag har den gammla platta varianten hemma i garaget. tänkte byta ut den lilla som jag har 16A i till ett nytt. missade att det gammla va 4 polig och köppte mig en 5 polig. går det att använda denna? båda är för 16A, vad är skillnaden på 4 å 5 poliga kontakter?

Den platta finns med 3 och 4 stift dessutom har man skyddsjordanslutningen som ett bleck på sidan.
Har du 4 stift i den gamla och den är rätt kopplad MED nolla så kan du ersätta den direkt med ett CEE-don med 5 stift.

Öppna den gamla och ta en bild.

Protte

tackar, det ska jag göra så återkommer jag

såg nu att den är jordad i höljet. är det den enda skillnaden på den och min nya 5 poliga då eller?

• 20101118024.jpg
  • 20101118023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är den gul/gröna ledaren inkopplad? Ser ut som ihopkopplad med den blå nollan?
Hur som helst, du ser ut att ha 3 faser, nolla och skyddsjord i kabeln (vilket du i och för sig bör kontrollmäta), så du kan montera ditt nya uttag.

den gul/gröna sitter jordad bakom den svarta längst till höger

bakom svart/vita menade jag

Du kan rakt av byta till ett nytt modernt CEE don med 5 stift (eg hylsor) då nollan verkar finnas med.

Nollan BÖR efteråt mätas så att den verkligen är ansluten.

Protte

tack så mycket Protte. ska äta så allt blir riktigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.