12 915 läst · 63 svar
13k läst
63 svar
Okänd 3fas kontakt?!
jo jag gissar att det är det enklast att köpa en adapter, men 226 riksdaler för en övergång, hrmm. Vad skulle kunna hända om jag sätter dit en vanligt 3 fas uttag på maskinen och lämnar nollan oinkopplad på sågen?
Förresten tack allesamman för era tips och råd!!!!
Masse
Edit: Har försökt fotografera märkningen men det är graverad plåt så det svårt att se...
Masse
Edit: Har försökt fotografera märkningen men det är graverad plåt så det svårt att se...
Behövs ingen nolla sätter du ett vanligt intag istället och lämnar nollstiftet tomt.
Vad kostade sågen? Misstänker att 226:- är småpotatis i sammanhanget...Masses skrev:jo jag gissar att det är det enklast att köpa en adapter, men 226 riksdaler för en övergång, hrmm. Vad skulle kunna hända om jag sätter dit en vanligt 3 fas uttag på maskinen och lämnar nollan oinkopplad på sågen?
Masse
Slugge: Har inte hittat sådana kontakter :-S
Snagglettoth: Visst är det småpotatis, det är väl mest en principgrej.
Men som det lutar åt nu så köper jag en sån däringa skarvhistoria, så slipper jag in och pilla med elen på sågen.
Tusen tack för all er hjälp och input!
Snagglettoth: Visst är det småpotatis, det är väl mest en principgrej.
Men som det lutar åt nu så köper jag en sån däringa skarvhistoria, så slipper jag in och pilla med elen på sågen.
Tusen tack för all er hjälp och input!
Redigerat:
Jag skulle köpt en adapter istället för att byta intaget.
Om man någonsin mot allt förstånd skulle behöva använda den där det finns ett såndär livsfarligt gammalt metallhandskeuttag med tre poler så gör man i alla fall inget fel med nolla om man använder en befintlig adapter till platt handske. (Sen rätt länge så är det olagligt att nytillverka kablar/adaptrar med de gamla platta kontakterna)...
Om man någonsin mot allt förstånd skulle behöva använda den där det finns ett såndär livsfarligt gammalt metallhandskeuttag med tre poler så gör man i alla fall inget fel med nolla om man använder en befintlig adapter till platt handske. (Sen rätt länge så är det olagligt att nytillverka kablar/adaptrar med de gamla platta kontakterna)...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 890 inlägg
Yxis, över vad sprider du din galla?
Var kommer metallkontakterna in i denna diskussion?
Denna diskussion handlar om moderna CEE in/uttag.
"Felet" på denna såg är att de satt ett 3+PE intag och det är inte så vanliga i vårt land.
TS vill byta ett CEE mot ett CEE, ingen metall.
Protte
Var kommer metallkontakterna in i denna diskussion?
Denna diskussion handlar om moderna CEE in/uttag.
"Felet" på denna såg är att de satt ett 3+PE intag och det är inte så vanliga i vårt land.
TS vill byta ett CEE mot ett CEE, ingen metall.
Protte
Lustigt, jag var inne på Elektroskandia nu på morgonen och skulle ha tag i en adapter/övergång... Säljaren i butiken blev lite ställd och skruvade och vred på sig, till slut fick jag numret till distributören (Gebe??), säljaren där sa att det går inte finns en sådan adapter och att jag är tvungen att byta ut kontakten på maskinen...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Gör en egen adapter. En stump gummikabel, Fyrpoligt skarvuttag i ena och fempolig stickpropp i andra
Fördelen jag ser med ett fypoligt intag är att det tydligt visar att maskinen inte behöver nolla för att fungera fullt ut.