4 polig CEE kontakt/intag vanligt förekommande nere på kontinenten (industri) ,

Installerar just nu ett sådant uttag på ett fartyg :D

På fartygssidan är dom inte direkt ovanliga då det normalt helt saknas nolla. finns heller ingen nolla i ett vanligt jordat schuko uttag utan man tar spänning mellan två faser även där.
Viss utrustning som kräver en nolla måste man köra med en speciell transformatortyp och på så sätt konstruera en "nolla".

Själv skulle jag kopplat övergångskabel med en 5-pol och en 4pol handske.

OM du byter apparatintaget på sågen till ett 5pol så använd då även 5 ledarkabel till din kabel !
Det är inte så roligt att råka ut för 3~kablage som har 5pol handskar men bara 4 ledarkabel q(;^;)p

prototypen skrev:
Yxis, över vad sprider du din galla?
Galla? Att sprida galla är väl att skälla, var har jag gjort det?

prototypen skrev:
Var kommer metallkontakterna in i denna diskussion?
Denna diskussion handlar om moderna CEE in/uttag.
"Felet" på denna såg är att de satt ett 3+PE intag och det är inte så vanliga i vårt land.
TS vill byta ett CEE mot ett CEE, ingen metall.
Jag passar på att nämna att med det 3+PE-intag som redan sitter på apparaten så får man lagligt använda en (befintlig) adapter för anslutning i gammalt platt uttag med endast tre stift. Om det istället är ett 3+N+PE-intag så är det helt kört ifall man stöter på ett platt 3-stift-uttag...

Jag rekomenderar absolut ingen att använda de gamla platta uttagen, dock är det kanske användbart att veta vad som över huvud taget går att göra och får göras.

orparn skrev:
Installerar just nu ett sådant uttag på ett fartyg :D

På fartygssidan är dom inte direkt ovanliga då det normalt helt saknas nolla. finns heller ingen nolla i ett vanligt jordat schuko uttag utan man tar spänning mellan två faser även där.
Viss utrustning som kräver en nolla måste man köra med en speciell transformatortyp och på så sätt konstruera en "nolla".
Om det är ett elsystem där du har 230V mellan två faser så ska trefasuttagen vara blåa, inte röda.

(Jag vet att det syndas en del om vilka kontakter som får användas var, och det kan också dyka upp mer eller mindre nitiska kontroll/inspektionsmänniskor som slår ner på fel kontakttyp. Jag känner till ett fall där man egentligen helt felaktigt använt gula CEE-kontakter för fram/back-manöverhandtag till motorer (och om jag inte minns fel dessutom trepoliga där skyddsjorden användes som manöverfas). Tanken var att gula CEE-kontakter är så extremt ovanliga att förväxlingsrisk inte förelåg, men det slutade med att man fick byta till 4-poliga blåa CEE-kontakter. Att det då skulle gå att ansluta manöverhandtaget i ett vanligt 3-fas-uttag i Norge och kortsluta faserna med manöverknapparna hade tydligen mindre betydelse...).

@yxis:
Nej trefasen är vanlig 380V men utan nolla från generatorerna, till vanliga förbrukarna går det via en trefastrafo 380/230V men som inte heller den skapar någon fiktiv nolla.

I varenda affär jag varit i har höjt på ögonbrynen och förstår inte riktigt hur uttaget ser ut och att det inte går att få tag på någon övergång/handske osv...

Ta fram e-nummret och prata med närmsta elektriker

En övergång lär ju kosta 10 ggr mer än ett 5-poligt intag så frågan kvarstår, varför??

Matss skrev:
En övergång lär ju kosta 10 ggr mer än ett 5-poligt intag så frågan kvarstår, varför??
578:- var vårat utpris.. inte direkt billigt nej.

yxis skrev:
Jag passar på att nämna att med det 3+PE-intag som redan sitter på apparaten så får man lagligt använda en (befintlig) adapter för anslutning i gammalt platt uttag med endast tre stift. Om det istället är ett 3+N+PE-intag så är det helt kört ifall man stöter på ett platt 3-stift-uttag...

Jag rekomenderar absolut ingen att använda de gamla platta uttagen, dock är det kanske användbart att veta vad som över huvud taget går att göra och får göras.
Så låt dem då falla i glömska med den enda lösningen att byta uttaget mot ett CEE-don.

Kom på att jag själv har ett sånt uttag på ett äldre militärt generatoraggregat som står i ladan. Men det är ett 3x230V aggregat så inom militären används dom nog ibland.:)

Själv skulle jag inte krångla med att byta apparatintaget, en kabel ska du ju ändå ha och varför inte sätta en passande handske på kabeln då.
Det du ska ha ser ut att vara ett 316-6 Skarvdon. första 3:an är 3 poler 16 är strömstyrkan -6 betyder att jordstiftet sitter kl 6 (i förhållande till styrklacken). Obs att det finns olika placeringar i stiften men då heter det exempelvid -7 om jorden sitter kl 7:S

Du kan hitta sådana skarvuttag i exempelvid GARO:s sortiment

Några exempel:
GW63008 CEE Skarvuttag 316-6 snabbanslutning IP4 E1951214
Garo 3p+E E24 246 44 Typ:S 316-6 S

Du lär inte hitta någon sådan på Jula eller Kjell o Company men på en riktig elfirma hittar du det
Eventuellt om du ringer till Malmbergs men dom har bara med jorden kl7 i listorna på webben men dom bör även ha med placering kl6.

orparn skrev:
Kom på att jag själv har ett sånt uttag på ett äldre militärt generatoraggregat som står i ladan. Men det är ett 3x230V aggregat så inom militären används dom nog ibland.:)
Militären har väl sett till att få juridisk rätt att göra ungefär hur de vill med elgrejer, mer eller mindre oberoende av vad elsäkerhetsverket säger, eller?

Om det hade varit en civil pryl så skulle det varit ett blått och inte rött uttag...

De blåa är för övrigt vanligt förekommande i t.ex. Norge.

För några år sen sålde Biltema sådana även i Sverige, men de slutade nog med dem när de insåg att det inte fanns nån marknad och/eller att de bara rörde till det för svenska hempulare...

Jag sällar mig nog till skaran som tycker att du ska byta intag istället.

Vi har en rolig trafo på jobbet som gör 230 mellan faserna, för att testa grejer som ska till Norge. Tung som ett as

• IMG_0378.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tusen tack alla som bidrar med sin kunskap!
Väldigt uppskattat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.