3 588 läst · 56 svar
4k läst
56 svar
Ojordade och jordade uttag i samma rum - ok enligt elektriker
Sida 1 av 4
Efter lite arbete i vårt hus har vi jordade och ojordade uttag i samma rum. Inget vi tänkte på då, men sedan har vi läst att man inte får ha det så. Vi frågade vår elektriker och han sa att om uttagen är på olika säkringar är det ok. Att det skulle bero på säkringen har jag inte sett någon annanstans, vad är byggahus-forumets åsikt?
Moderator
· Stockholm
· 52 915 inlägg
Jag tolkar det tvärtom. Man har satt uppe ny vägg och i samband med det ett antal nya uttag, som är jordade. Det är inte OK, och det har överhuvudtaget inget med vilka säkringar som är inblandade att göra.
Sedan att det skulle vara OK om man river en vägg har jag aldrig hört talas om, men jag är inte elektriker.
Vänta med att betala elktrikern tills det retts ut.
Sedan att det skulle vara OK om man river en vägg har jag aldrig hört talas om, men jag är inte elektriker.
Vänta med att betala elktrikern tills det retts ut.
Nej, det är inte ok.C chiping skrev:Efter lite arbete i vårt hus har vi jordade och ojordade uttag i samma rum. Inget vi tänkte på då, men sedan har vi läst att man inte får ha det så. Vi frågade vår elektriker och han sa att om uttagen är på olika säkringar är det ok. Att det skulle bero på säkringen har jag inte sett någon annanstans, vad är byggahus-forumets åsikt?
Moderator
· Stockholm
· 52 915 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 915 inlägg
Troligen någon som skolkat sig igenom utbildningen. Släpp honom inte i närheten av din el igen. Han har noll koll på vad han håller på med.
Jag antar att det inte är firmans behörige elektriker vi pratar om. Ring chefen och begär att han skickar dit någon kompetent istället.
Jag antar att det inte är firmans behörige elektriker vi pratar om. Ring chefen och begär att han skickar dit någon kompetent istället.