Efter lite arbete i vårt hus har vi jordade och ojordade uttag i samma rum. Inget vi tänkte på då, men sedan har vi läst att man inte får ha det så. Vi frågade vår elektriker och han sa att om uttagen är på olika säkringar är det ok. Att det skulle bero på säkringen har jag inte sett någon annanstans, vad är byggahus-forumets åsikt?

Har en vägg rivits och det var ojordat i ett rum men jordat i det andra är det ok. Men jordar du ett uttag i ett rum måste man jorda alla.

O Ovesholm skrev:
Har en vägg rivits och det var ojordat i ett rum men jordat i det andra är det ok. Men jordar du ett uttag i ett rum måste man jorda alla.
Ett rum har delats av och det är nya jordade uttag i nya väggen och ojordade uttag i gamla väggarna.

Då är det ok

O Ovesholm skrev:
Då är det ok
Inte om dom nya jordade uttagen i nya väggen sitter i samma rum, väl?

• Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
Jo, om en vägg har rivits. Inte om nya uttag har satts upp

Jag tolkar det tvärtom. Man har satt uppe ny vägg och i samband med det ett antal nya uttag, som är jordade. Det är inte OK, och det har överhuvudtaget inget med vilka säkringar som är inblandade att göra.

Sedan att det skulle vara OK om man river en vägg har jag aldrig hört talas om, men jag är inte elektriker.

Vänta med att betala elktrikern tills det retts ut.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
C chiping skrev:
Efter lite arbete i vårt hus har vi jordade och ojordade uttag i samma rum. Inget vi tänkte på då, men sedan har vi läst att man inte får ha det så. Vi frågade vår elektriker och han sa att om uttagen är på olika säkringar är det ok. Att det skulle bero på säkringen har jag inte sett någon annanstans, vad är byggahus-forumets åsikt?
Nej, det är inte ok.

A
Nä det ska vara konsekvent. Inte blandat med ojordade och jordade uttag i samma rum.

Vid ombyggnad ska nu gällande föreskrift gälla (för delen som byggs om) bl a skyddsjordade uttag och jordfelsbrytare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C chiping skrev:
det är nya jordade uttag i nya väggen
Det låter inte som att något har rivits. Tvärtom, det har byggts en vägg.

Och jag tvivlar på att det skulle vara OK ens om man "bara" river en vägg.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C chiping skrev:
Ett rum har delats av och det är nya jordade uttag i nya väggen och ojordade uttag i gamla väggarna.
Låter osannolikt att det skulle vara okej

• Gilla
PeterLju
  • Laddar…
Låter som ett slentrian-misstag. Smart att dra fram jord när han ändå höll på men han får byta till ojordade uttag tills hela rummet ska jordas.

O Ovesholm skrev:
Jo, om en vägg har rivits. Inte om nya uttag har satts upp
Nu är det väl inte en vägg som rivits utan ett vägg som tillkommit, ett rum som blivit 2 rum

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
TS här. Tack för alla svar.

Är det någon som har en gissning om varför elektrikern hävdar att det beror på om uttagen sitter på samma säkring eller inte?

Troligen någon som skolkat sig igenom utbildningen. Släpp honom inte i närheten av din el igen. Han har noll koll på vad han håller på med.

Jag antar att det inte är firmans behörige elektriker vi pratar om. Ring chefen och begär att han skickar dit någon kompetent istället.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.