159 läst · 2 svar
159 läst
2 svar
Oisolerat garage, behandla reglar
Hej!
Rätt så nybliven husägare här. Första huset och vi har en intillbyggt oisolerat garage.
Då vi inte planerar att isolera garaget inom de närmaste åren då vi har småbarn och tidsmässigt blir det svårt så har jag en fråga:
Eftersom att det blir kallt och fuktigt i garaget när det varken värms upp eller är isolerat - bör man behandla reglar och syll med någon olja eller färg för att de inte ska ta skada av miljön i garaget?
Äe det bara onödigt arbete eller kan det vara en ide att slänga på färg eller träolja för att fuktskydda reglar och syll?
Ha det gott!
//Emil
Rätt så nybliven husägare här. Första huset och vi har en intillbyggt oisolerat garage.
Då vi inte planerar att isolera garaget inom de närmaste åren då vi har småbarn och tidsmässigt blir det svårt så har jag en fråga:
Eftersom att det blir kallt och fuktigt i garaget när det varken värms upp eller är isolerat - bör man behandla reglar och syll med någon olja eller färg för att de inte ska ta skada av miljön i garaget?
Äe det bara onödigt arbete eller kan det vara en ide att slänga på färg eller träolja för att fuktskydda reglar och syll?
Ha det gott!
//Emil
Hej och välkommen till Byggahus.
Jag skulle säga att det är helt onödigt att måla kallgaraget invändigt, är det fuktigt kan du istället fundera på att förbättra ventilationen, dvs ta upp ett par ventiler om det saknas.
Jag skulle säga att det är helt onödigt att måla kallgaraget invändigt, är det fuktigt kan du istället fundera på att förbättra ventilationen, dvs ta upp ett par ventiler om det saknas.
Jag skulle till och med säga att du ska undvika att måla, iallafall med plastfärg. Plastfärg ska inte målas så den täcker mer än 50% av träet då det isf stänger in fukten.
Olja eller linoljefärg går bra, men är sannolikt onödigt.
Olja eller linoljefärg går bra, men är sannolikt onödigt.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Guide för beräkig av u-värde?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur kan jag få bra temperatur i friggeboden på sommaren?
Projekt Poolhus
Välja liggande fasad utan fasade kanter
Bygga vedeldad bastu på plint, frågor kring bärlina
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus