Hej allihopa,
Jag försöker orientera mig och detta är första gången jag postar i ett forum, så jag hoppas att ni har lite tålamod.
Jag planerar att göra klart övervåningen i vår oinredda villa från Hjältevadshus. Elrören kommer upp från golvet, och jag undrar vad det smidigaste sättet är för att få dem i väggen?
Alternativ 1: Mina tankar är att antingen borra eller svarva en kanal så att jag kan lägga röret längs väggen till önskad höjd.
Alternativ 2: Borra ett hål i väggen på rätt höjd och sedan försöka lirka upp röret underifrån och bakom väggen.
Alla förslag är välkomna!
Jag försöker orientera mig och detta är första gången jag postar i ett forum, så jag hoppas att ni har lite tålamod.
Jag planerar att göra klart övervåningen i vår oinredda villa från Hjältevadshus. Elrören kommer upp från golvet, och jag undrar vad det smidigaste sättet är för att få dem i väggen?
Alternativ 1: Mina tankar är att antingen borra eller svarva en kanal så att jag kan lägga röret längs väggen till önskad höjd.
Alternativ 2: Borra ett hål i väggen på rätt höjd och sedan försöka lirka upp röret underifrån och bakom väggen.
Alla förslag är välkomna!
Svårt att ge råd när man inte vet vad man ser på bilden. Men om man gissar så är det i ytterkant av ett rum. Så det är ju bara att jacka ut ur syllen och dra uppåt. Sen ska det säkert skarvas och hur får elektrikern bestämma. Allt beror ju på vad det är för rör och varifrån de kommer.
Men säg att de kommer från elcentralen så är det ju två grupper dvs ska till var sitt rum på ovanvåningen.
Men en sak är säker och det är att rören ska inte dubbelböjas precis när de går upp ur golvet
Men säg att de kommer från elcentralen så är det ju två grupper dvs ska till var sitt rum på ovanvåningen.
Men en sak är säker och det är att rören ska inte dubbelböjas precis när de går upp ur golvet
Precis lite bakgrund är att bilden är tagen på övervåningen som är oinredd. Längst väggarna på flera platser finns det rör som kommer upp likt de på bilden.P PappasHammare skrev:Svårt att ge råd när man inte vet vad man ser på bilden. Men om man gissar så är det i ytterkant av ett rum. Så det är ju bara att jacka ut ur syllen och dra uppåt. Sen ska det säkert skarvas och hur får elektrikern bestämma. Allt beror ju på vad det är för rör och varifrån de kommer.
Eftersom jag ska göra övervåningen själv vill jag förbereda för de sakerna som jag inte kan göra. Jag tänker att eftersom det ska vara gips på väggarna och golv på undergolvet så borde det gå att bara svarva (vet inte om det kallas så) en slinga så att röret kan hamna på rätt ställe. Lite likt det jag tror @avh67f föreslår.
Jag tror du menar fräsa.TgbHernandez skrev:
Är övervåningen oisolerad? Är det isolering bakom de där spånskivorna? Ska det inte byggas en vägg framför spånskivan?
Som sagt informationen är lite begränsad.
Men vad är rätt ställe då?TgbHernandez skrev:
Är det inte bättre att du pratar med en elektriker för att det ska bli rätt.
Det man gör är att man jackar ur syllen (det är regeln som ligger ner på golvet) och drar slangen uppåt.
Jag ser spånskivor på en vägg, vad hindrar dig från att skruva ner dom för att dra elen bakom?
Jag precis det är nog så jag kommer gå till väga. De är båda skruvade och häftade men jag tror det är det absolut bästa sättet att göra det på. I värsta fall kommer jag nog bara få säga upp det tror jag.M Mellanbarn skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera oinredd övervåning på Älvsbyhus med polyuretan-isolering.
Isolering -
LB-Hus trapp oinredd/isolerad övervåning
Hustillverkare -
Oinredd övervåning - nybygge
Utbyggnad och tillbyggnad -
1,5v med oinredd övervåning - tillverkare säljer elradiator?
Värme allmänt -
Oinredd övervåning - prisvärt priskostnadsförslag?
Byggmaterial & Byggteknik