P
Tur man köpt på sig några års förbrukning.. :)

P pmd skrev:
Lantisarna i riksdagen har väl oftast ingen högre utbildning så de måste förlita sig på alla experter som finns i departement och myndigheter. Varifrån kommer de?
Menar du att experter beslutar och inte enbart kommer med faktaunderlag?
Är det inte fritt fram för vem som helst att bli expert inom ett område?

Dessutom är ju politiker idag ökända för att ignorera expertkunskaper och istället agera efter sin egen politiska agenda.

P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Menar du att experter beslutar och inte enbart kommer med faktaunderlag?
Det är en filosofisk fråga. Om politikern saknar kunskap och måste förlita sig på en expert för att fatta ett beslut, vem är det då som beslutar?
Är det inte fritt fram för vem som helst att bli expert inom ett område?
Vissa kvalifikationer tycker jag nog att man bör kräva.
Dessutom är ju politiker idag ökända för att ignorera expertkunskaper och istället agera efter sin egen politiska agenda.
I resonemanget ovan om filosofi antog jag att politikern beslutar i enlighet med de fakta som experten har presenterat. Om politikern ignorerar sina experter och fattar irrationella beslut spelar det ingen roll om politikern är stadsbo eller lantis.

Claes Sörmland
P pmd skrev:
Ett litet parti av MPs storlek som sitter i regeringskoalition med det största riksdagspartiet har oproportionerligt stor makt i förhållande till sin storlek.
Det ska ju också läggas till att även om riksdagen formellt stiftar lag så ligger den stora makten hos regeringen. De sitter på utredningsresurserna och är de som skriver lagen. När man läser förarbetena till en lag, alltså de avvägningar som har gjort, så läser man propositionen som alltså den text som regeringen har lagt fram.

Och även om vi har rätt oberoende myndigheter i förhållande till andra länder så styrs de ändå med järnhand av regering och departement genom uppdrag och informella kontakter med departementet. Vi har ju dessutom en nervös tjänstemannakultur i huvudstaden där hela myndighetshierarkin har sina känselspröt ute och försöker förstå vartåt vindarna blåser.

blir att köpa på sig ett större lager round up då
så man kan använda det på kommunens mark på buskar och annat skit
så havsutsikten blir kvar

P
Förbudet mot användning av glyfosat i trädgårdar trädde i kraft för en vecka sen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Lantisarna i riksdagen har väl oftast ingen högre utbildning så de måste förlita sig på alla experter som finns i departement och myndigheter. Varifrån kommer de?
Det finns väl ganska få riksdagsmän som har någon naturvetenskaplig universitetsutbildning, oavsett var ifrån de kommer.
Personligen tror jag att andelen riksdagsmän från storstäderna med flummiga utbildningar är högre än genomsnittet totalt.

N Nalleman64 skrev:
Ja jag har bara 35 års erfarenhet av biodling varav 20 som yrkesbiodlare men du vet naturligtvis bäst.
Att skylla att det inte finns vilda honungsbin i Sverige på biodlingen är bara dumt. F.ö. finns det andra raser än italienska och nordiska bin. Kaukasiska och Krainer är ett par.
Vi behöver bin och biodlare i betydligt större omfattning än idag. Något bl.a. SNF uppmärksammat och uppmärksammar i kampanjer.
Jag snubblade över en bloggare som har samma åsikt som jag, men klart mer insatt.
www.superbiodling.se
Det finns även en nystartad förening för en mer hållbar biodling. Honungsbi.org

Där finns en hel del intressant information om hur biodling påverkar vilda bin, både honungsbin och andra arter. Dessutom med referenser till vetenskapliga studier om man vill gräva djupare.

Jag tror att Hannes förklarar problemet bättre än jag gör.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Fel, fel! Politiker väljer att förlita sig på de experter som har samma åsikt som de själva.
Fackfolk med andra åsikter bara "missleder" folk, eller hur?

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Tur man köpt på sig några års förbrukning..
Ytterligare ett skäl att åka till östra Europa på shoppingrunda till sommaren!

I Itaka skrev:
Fel, fel! Politiker väljer att förlita sig på de experter som har samma åsikt som de själva.
Och problemet är ju att det alltid finns en expert som passar den egna agendan!
Man väljer hellre en sådan expert istället för de slutsatser som 95% av resten kommer fram till.

P
I Itaka skrev:
Riktiga experter har välgrundade "åsikter".

P pmd skrev:
Riktiga experter har välgrundade "åsikter".
Många "experter" förser politiker med (av politiker) önskade åsikter, så politikerna ska framstå som seriösa.
Det kan också vara lönsamt för resp. "expert" själv för deras framtida jobb och inkomst.

Har själv upplevt denna påverkan för många år sedan, när det var aktuellt med formaldehyd i byggnadsmateriel.

Efter att ha sett den danska serien "Ge oss naturen tillbaka" med de insektsdöda gräsmatteområdena så existerar inget behov av diverse medel i "min" värld längre.

• Gilla
  • Älska
reez och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Efter att ha sett den danska serien "Ge oss naturen tillbaka" med de insektsdöda gräsmatteområdena så existerar inget behov av diverse medel i "min" värld längre.
Det är nog mer gräsklippare och trenden med stensatta ytor/träaltaner som du ska oroa dig för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.