34 963 läst · 140 svar
35k läst
140 svar
Ogräsmedel och mossmedel förbjuds i höst
Menar du att experter beslutar och inte enbart kommer med faktaunderlag?P pmd skrev:
Är det inte fritt fram för vem som helst att bli expert inom ett område?
Dessutom är ju politiker idag ökända för att ignorera expertkunskaper och istället agera efter sin egen politiska agenda.
Det är en filosofisk fråga. Om politikern saknar kunskap och måste förlita sig på en expert för att fatta ett beslut, vem är det då som beslutar?Huddingebo skrev:
Vissa kvalifikationer tycker jag nog att man bör kräva.
I resonemanget ovan om filosofi antog jag att politikern beslutar i enlighet med de fakta som experten har presenterat. Om politikern ignorerar sina experter och fattar irrationella beslut spelar det ingen roll om politikern är stadsbo eller lantis.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Det ska ju också läggas till att även om riksdagen formellt stiftar lag så ligger den stora makten hos regeringen. De sitter på utredningsresurserna och är de som skriver lagen. När man läser förarbetena till en lag, alltså de avvägningar som har gjort, så läser man propositionen som alltså den text som regeringen har lagt fram.P pmd skrev:
Och även om vi har rätt oberoende myndigheter i förhållande till andra länder så styrs de ändå med järnhand av regering och departement genom uppdrag och informella kontakter med departementet. Vi har ju dessutom en nervös tjänstemannakultur i huvudstaden där hela myndighetshierarkin har sina känselspröt ute och försöker förstå vartåt vindarna blåser.
Det finns väl ganska få riksdagsmän som har någon naturvetenskaplig universitetsutbildning, oavsett var ifrån de kommer.P pmd skrev:
Personligen tror jag att andelen riksdagsmän från storstäderna med flummiga utbildningar är högre än genomsnittet totalt.
Jag snubblade över en bloggare som har samma åsikt som jag, men klart mer insatt.N Nalleman64 skrev:Ja jag har bara 35 års erfarenhet av biodling varav 20 som yrkesbiodlare men du vet naturligtvis bäst.
Att skylla att det inte finns vilda honungsbin i Sverige på biodlingen är bara dumt. F.ö. finns det andra raser än italienska och nordiska bin. Kaukasiska och Krainer är ett par.
Vi behöver bin och biodlare i betydligt större omfattning än idag. Något bl.a. SNF uppmärksammat och uppmärksammar i kampanjer.
www.superbiodling.se
Det finns även en nystartad förening för en mer hållbar biodling. Honungsbi.org
Där finns en hel del intressant information om hur biodling påverkar vilda bin, både honungsbin och andra arter. Dessutom med referenser till vetenskapliga studier om man vill gräva djupare.
Jag tror att Hannes förklarar problemet bättre än jag gör.
Och problemet är ju att det alltid finns en expert som passar den egna agendan!I Itaka skrev:
Man väljer hellre en sådan expert istället för de slutsatser som 95% av resten kommer fram till.
Många "experter" förser politiker med (av politiker) önskade åsikter, så politikerna ska framstå som seriösa.P pmd skrev:
Det kan också vara lönsamt för resp. "expert" själv för deras framtida jobb och inkomst.
Har själv upplevt denna påverkan för många år sedan, när det var aktuellt med formaldehyd i byggnadsmateriel.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg