J jani84 skrev:
men du räknar ju fel. Det tar inte 16,5h per fönster. En arbetsdag 7.00-16.00 för två montörer = 16h. 2dgr = 32h Om man tänker som du så tar det i snitt en dag/fönster och omvandlat i mantimmar blir det 16h. Och nej, fönsterbyten tar säkert inte en hel dag. Men transporter fram och tillbaka, tömma bilar/fylla bilar. Listarbeten. Handla på brädgården/grossisten. Alltså det händer ju saker före och efter att man ”kastat upp” ett nytt fönster. Skickar jag iväg två montörer klo 07.00 för att hämta ut två nya fönster, fyller bilen med de verktyg som behövs för uppdraget och så säger vi att de anländer till kunden 08.30 så kommer jag självklart fakturera från 07.00.

jag är ingen fönstermontör men 2dgr för två fönster samt allt arbete runtomkring kan vara fullt rimligt. 500kr/h exkl. moms är också fullt rimligt i debitering.
Det verkar vara en som pratar i egen sak! Men handen påhjärtat, det är inte rimligt med sådan arbetskostan för 2 fönster även om det är ett tegelhus!
 

Bästa svaret

Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Löjligt pris
Jag har varit säljare av fönster i 35 år, ok att det är 1 dags jobb för en person 8× 600 kr 4800-rot
Fönster inklusive plåt 7000 per styck, ett sådant jobb för 2 fönster får absolut inte kosta mer än 17 000:-
Räknar på 3 glas energi med gas, 1 luftsfönster utan spröjs
 
  • Gilla
Bassesme och 5 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag har renoverat fönstret tidigare, men dessa i söderläge var så pass dåliga att jag enbart kunde "kort-tids-rädda" dem så att säga. Mycket röta och så, så känner bara att dessa får bytas ut. De övriga blev i bra skick efter renoveringen.

I övrigt, kul att så många engagerar sig i min tråd, med många delade meningar!

Jag kommer garanterat höra med andra företag, för detta priset känner jag verkligen inte att jag har råd med.

Jag börjar fundera om PVC kanske är något att sattsa på istället för aluminium? Jag kommer inte bo i huset till jag dör är jag helt säker på. Tänker att det är billigare och verkar vara många som är nöjda med dessa.

Ett annat alternativ är ju att ordna det själv med vänner som flertalet av er har nämnt tidigare!

I övrigt, måtten kommer från snickaren, inte från mig!
Jag smårenoverar våra fönster , börjar leta efter en Cobra speedheater för o få upp farten , men kommer precis som du byta ut några för dåliga till nyare, i mitt fall troligen Westcoast Windows, Trollhättan.

Och kollat in pvc, idag slipper man hur dålig de var för några decennier sedan.

Men av det jag sett av nyare pvc fönster i söderläge , hos en vän (Drutex) samt på en del hus jag besökt, så är det billiga fönster som snabbt syns att de åldras. Så försök pruta på ett par alu fönster, eller sikta åtminstone på ett träfönster med någon form av skydd för trädelen längst ned på fönstret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Köpte 17 fönster + 3 helglasade altandörrar och 1 helglasad pardörr från bygghemma när de hade kampanj (40%). Anlitade två fönsterproffs. Träfasad.
Fönstren och dörrarna gick på ca 120 tkr (Outline 3-glas, alu-utsida).
Jobbet ca 50 tkr efter ROT inkl plåtning och material för detta.
2 man som jobbade ca 40 tim vardera, dvs 1 vecka.
Pardörren vägde över 100 kg. Hade jag velat göra detta själv?
Tror inte det. Totalt alltså ca 170 tkr för hela huset.
Jag fick själv måla nya foder ute då flera av altandörrarna var nya håltagningar.
 
Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?

Jag bytte nyss ett (1) fönster, tog hantverkaren 3 timmar, visserligen mindre än dina fönster. Sedan kommer resa, bortforsling av material m.m. till. I mitt fall återmonterades befintligt fönsterbleck, inga extra arbeten med plåt etc. Låter motiverat att få bättre specat vad som tar 33 timmar.(21000/625 kr)
 
Tycker det är sällan det blir snyggt när man byter & jag har svårt att se att man räknar hem det kontra att renovera befintliga även om du får det billigare än den offerten.
 
Att byta endast ett fönster med totalentreprenad kostar naturligtvis mer per fönster jmf med 5-10-eller fler enheter. Är det ett riktigt snickarteam så finns det etableringstid (startkostnad), frakter, tillbehör som lister, bleck och plåtar och ev. Byggställning om det är byte ovan markplan. Själva fönstret brukar i regel vara ca 1/4-1/3 av kostnaden beroende på antal fönster som ska bytas. Ett tips. Ska ni byta fönster så ta så många som möjligt vid samma tillfälle. Då blir det alltid bästa pris. Oavsett PVC, trä/alu eller annat. Och vill ni ha trygghet. Välj en etablerad leverantör med P-märkta fönster och som också har garantier på montaget.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Är du i branschen som säger vad de borde ta.

Läste precis att du tog in får plåtarbete, de klarar man väl själv runt en dörr.
Jag jobbar inte i branchen. Där emot har jag anlitat hantverkare för att byta fönster på mitt tegelhus. Två olika firmor har bytt mina 12 fönster och det ha inte tagit mer än 1-2 timmar per fönster vid något av tillfällena.

Dessutom har jag bytt ett fönster på mitt garage. Det tog inte mer än 2 timmar och då har jag aldrig bytt ett fönster tidigare.
 
Lämnar man en sån offert så vill man inte ha jobbet. För litet jobb för den firman?
 
Krokben
B Blåbetong skrev:
Lämnar man en sån offert så vill man inte ha jobbet. För litet jobb för den firman?
Kan vara så, det är en väldigt stor firma i förhållande till ortens storlek, med väldigt bra rykte även utanför orten. Jag ville mest slänga ut frågan ang priset här för att se om det var jag som hade skev verklighetsuppfattning eller inte! Fått en hel del kött på benen nu och jag tackar stort för det! Kommer blicka tillbaka till denna tråden när jag går på jakt efter nya offerter!
 
På 2 timmar/ fönster får man inte ett korrekt fönsterbyte. Det du glömmer är att fönsterbytet inkluderar Etableringstid/starttid, rivning av det gamla fönstret, check befintligt regelverk, drevningen, fuktspärr, listning invändigt, plåtarbete utvändigt, bortforsling av gammalt fönster och städning efter arbetet är utfört. Ett skickligt och korrekt fönsterbyte tar minst 5-6 mantimmar per fönster. Är det större enheter, mer än 2 kvm behövs oftast 3 man för lyft.
 
  • Gilla
Miljardprogram
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Firman jag brukar aNlita tar mellan 5000-6000 kr per fönster efter rot. Arbete och material alltså inkluderat. Då forslar dom bort det material som ska kastas med. Då har jag bytt fönster som är 120x120 cm. Bytte två fönster till badrummen en gång dom va 80x80 cm tror jag. Då tog dom 5000 kr per fönster efter rot. Då snackar vi vita standard treglas aluminium vridfönster från 'Era fönster', typ 1.2 i isolervärde. Så ja det priset du fick va det värsta jag sett. Kanske har dom jättemycket o göra o gav dig ett skambud för att se om du tog det. Och om du gör skratta dom sig lyckliga.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Hur många fönster var det?
 
Krokben Krokben skrev:
Så om jag skulle tacka nej till offerten och be om att ta det löpande så kan det omöjligt gå upp i 21 tusen i ren montagekostnad i vilket fall. Ska kolla mig omkring och se efter alternativ! Stort tack till alla som engagerat sig i frågan:D
Jag betalade 20k för monteringen av 9st fönster, men då fixade jag allt invändigt själv.
 
Låter rimligt. Efter ROT.
Med tanke på frågans ursprung tillkommer fönsterkostnad, plåtar, plåtarbeten och lister invändigt och snickarnas initialkostnader mm som brukar ligga på 3/4 av kostnaden så hamnar man normalt på ca 12-13 tkr /fönster på ca 10 fönsterbyte, vid ett och samma tillfälle. Vid normala löner vill säga. Finns ju alltid billigare snickarlöner, men vi pratar om totalentreprenad med ordentliga garantier. Det hittar man inte hos små och billiga snickare. En viktig parameter att tänka på är att ett helt fönsterbyte i en fastighet är en stor och viktig investering som ska tillföra fastigheten ett värde, dvs garanti för att allt är rätt utfört.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.