Nästan alla förespråkar fiber, vilket kanske är bäst för de flesta.

Nu ska jag vara lite tvärtemot. Byn frågade efter fiber, jag var tveksam men övervägde det. Vi fick svaret att det blev för dyrt.
Någonstans samtidigt kommer Tele2 Unlimited, Allting fritt inklusive extra datakort för mobilt bredband.
Jag hoppade på det, klippte all koppar (Tele/ADSL) har inte ångrat det en sekund, även om fiber blev verklighet ett år senare (fortfarande inte igång, underleverantör gick i konkurs). Jag har dessutom två extra datakort på samma abonnemang (router husbil + surfplatta).
Hastigheten varierar ju lite såklart, från ca 17Mbps till knappa 40Mbps (yttre MiMo antenn).
Jag bor själv så det är inte ofta jag maxar kapaciteten (förutom vid filnedladdning) men hårdtestat när syster med familj kommer från England. Syrran satt och tittade på OS på TV5HD (streamat Canal Digital), barnen sitter med plattor (youtube etc), jag på dator, syrrans karl surfandes på mobil. Fungerade klockrent. Det regnade den dagen så TVn stod på hela tiden, på em hade 20Gb gått åt och det kommer mess från Tele2 att fylla på (gratis, 5Gb åt gången för att undvika fildelningsservrar).

Det enda jag betalar är 399:-/mån (20% rabatt via husbilsklubben), då är mobiltelefoni och surf inräknat.TV tillkommer efter vad man nu vill se.

För mig är det en klockren lösning, kanske inte för alla men TS verkar tänka lite likadant.
Jag tänker inte heller flytta, bor på en släktgård på landet.

/Peter

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Som väl insatt i det här ämnet med lång Telecombakgrund (sedan 1987) är svaret enkelt. LÅT BLI! I dag finns det inte någon anledning att skaffa fiber annat än om du möjligen bor i ett flerfamiljshus. Hastigheten på våra digitala mobilnät är alldeles utmärkta och med nya 5G, som bara ligger några år bort, kommer ännu högre hastighet, ständig uppkoppling och mängder av nya fastighetsrelaterade tjänster.
Köp en bra mobil router och använd så kallade "extenders" för att förlänga täckningen om det behövs. Detta fungerar alldeles utmärkt. Då 5G fått täckning i ditt område köper du en 5G router och får då avnjuta hastigheter och tjänster du aldrig drömt om.

I dag kör vi mobil router på landet och har upp till 30Mbit/sek. Till denna har vi kopplat GoogleHome, webbkamera, larm, styrning av värmepump - belysning - värmekablar i mark - bevattning och mycket mer. Vi har även, utöver routern och på samma abonnemang som våra två Mobiler, extra SIM-kort.i Mobila routern, ett till Volvon, två till våra iPads för en summa av cirka 500 kronor per månad med fri data.

Jag tycker dessutom att regeringens beslut om fortsatt utbyggnad av fibernätet på landsbygden i många fall är prematurt givet den teknik som finns tillgänglig på de flesta platser. Dessutom är de så att om fibern grävs av slutar det fungera, en basstation i mobilnätet har normalt 24 batteribackup vilket gör att det fungerar ändå. Dessutom är mobilnäten redundanta så grävs kabeln i marken av finns fortfarande radiolänk kvar.

Redigerat:
  • Gilla
Puhnallen och 3 till
  • Laddar…
Hmmm......jag blir mest nyfiken på vad du gör inom telecomsvängen givet det svaret........?

• Gilla
dicliff och 20 till
  • Laddar…
Inom 2-3 år kommer 80 % hushållen att ha en fiberanslutning och ytterligare 15% kunna beställa (hastighet 100Mbit/s eller mera), så då återstår max 5% som ännu inte kan beställa. Jag höftade nog lite i underkant dessutom.
https://statistik.pts.se/mobiltaeckning-och-bredband/statistik/
Ni kan kolla lite här med statistik från PTS.
Så i praktiken är det en icke fråga gällande att beställa fiber eller inte då man idag täcker tätorterna, enbart en kostnadsfråga vad man vill och får betala i varje enskilt fall:cool:

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
L
T tompajo skrev:
Det är intressant att flera inlägg handlar om 'att säkra upp inför framtiden'. Sen när har det varit smart att köpa teknik för att eventuellt använda den i framtiden?
Jag skrev ju det tidigare. Så länge som alla basstationer förses med fiber är det överlägset, du sitter ju i praktiken på en basstations uppkoppling om fiber finns på fastigheten. När annan teknik förser basstationer med datauppkoppling som är snabbare, då är fiber föråldrad teknik. Men det är idagsläget inte känt vad den tekniken är.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M Meekael skrev:
Som väl insatt i det här ämnet med lång Telecombakgrund (sedan 1987) är svaret enkelt. LÅT BLI! I dag finns det inte någon anledning att skaffa fiber. Hastigheten på våra digitala mobilnät är alldeles utmärkta och med nya 5G, som bara ligger några år bort, kommer ännu högre hastighet, ständig uppkoppling och mängder av nya fastighetsrelaterade tjänster.
Får väl bräcka dig som väl insatt sedan 1979 och dessutom systemansvarig, enligt min gamla CV, för "större mobilt datakommunikationsnät" 1982-83 och medverkat i utveckling av olika bredbandslösningar från 1997.
Så du har tyvärr inte rätt, däremot kommer de olika 5G lösningar vara ett alldeles utmärkt komplement och så även 4G.:cool:

• Gilla
dicliff och 13 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
WiFi går ju att stänga av på nätterna om man vill minska dygnsdosen av strålningen. En mobiltelefon under samtal/surf kommer alltid att stråla mer än WiFi eftersom du sällan befinner dig jättenära mobilmasten.
Signalstyrka till en mobiltelefon är oftast MYCKET lägre än till Wifi. En bra wifiuppkoppling ligger på 0,00001mw och en mobil på Ca- 0,000000001 mw

• Gilla
largab
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart ;)
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.

Jag skulle aldrig installera fiber om jag klarar mig utan. Vi bodde tidigare i hus ganska ocentralt men med bra mobiltäckning. Hade parabol och mobilt bredband från Tele2 med obegränsad data. Fungerade perfekt. Vi flyttade till nybyggt hus mer centralt, men tyvärr med sämre mobiltäckning och träd som omöjliggjorde parabol. Tröttnade på hackande strömmad TV och tvingades installera fiber för 19 000:-. Jag tror nergrävd fiber är en parentes precis som de nergrävda kopparledningarna. Om några tiotal år kommer de att vara helt omoderna och skrotas.

• Wow
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Får väl bräcka dig som väl insatt sedan 1979 och dessutom systemansvarig, enligt min gamla CV, för "större mobilt datakommunikationsnät" 1982-83 och medverkat i utveckling av olika bredbandslösningar från 1997.
Så du har tyvärr inte rätt, däremot kommer de olika 5G lösningar vara ett alldeles utmärkt komplement och så även 4G.:cool:
Anders. Tack för ditt inlägg - Nu tror jag mig veta vem du är:) i det fall ditt namn är "Anders S".. Du borde därmed även veta vem jag är, förnamnet jag använder är riktigt men stavat annorlunda. Det till trots håller jag inte med dig ur ett kund/användarperspektiv och standardanvändarens behov. Att bara skriva att "du har inte rätt" räcker inte utan då måste nog utveckla varför jag inte har rätt. Om det syftar till den övriga nyttan (exkluderat konsumentens) med fiberutbyggnaden så har det inte plats i frågeställningen i den här konversationen.

Hej
Vi hakade på fiber och var utlovade upp till hiskeliga hastigheterna 1000/1000. Tänkte att vi kommer spara massor av tid, vi kan ju lätt kolla en film på halva tiden ;-).

Nu kom vi inte riktigt upp i 1000, 840 ner om jag minns rätt.

Men oavsett denna enorma hastighet så kör jag allt via wifi här hemma och då kommer jag bara upp i 48 vilket faktiskt funkar bra. Betyder det att jag inte behövt köpa 1000/1000? Om det funnits 48/48 att köpa hade det då räckt?

48 beror väl på mina wifi produkters begränsning antar jag.

Mvh
Fredrik

• Haha
Patrik440
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Signalstyrka till en mobiltelefon är oftast MYCKET lägre än till Wifi. En bra wifiuppkoppling ligger på 0,00001mw och en mobil på Ca- 0,000000001 mw

2.4GHz WiFi har lagstadgad 100mW sändstyrka och 5GHz WiFi 200mW. Detta inom EU. Mobiltelefon kunde åtminstone förr sända med upp till 2W (dock variabel) Detta är ren radiostyrka, inte ERP.

Jag fattar inte var du har fått dina siffror??

F fredand44 skrev:
Hej
Vi hakade på fiber och var utlovade upp till hiskeliga hastigheterna 1000/1000. Tänkte att vi kommer spara massor av tid, vi kan ju lätt kolla en film på halva tiden ;-).

Nu kom vi inte riktigt upp i 1000, 840 ner om jag minns rätt.

Men oavsett denna enorma hastighet så kör jag allt via wifi här hemma och då kommer jag bara upp i 48 vilket faktiskt funkar bra. Betyder det att jag inte behövt köpa 1000/1000? Om det funnits 48/48 att köpa hade det då räckt?

Mvh
Fredrik
Din hastighet som är över 800 får anses som normal på ett 1000/1000 abonnemang vid användning av kabel. Vilken hastighet som behövs/används bestäms av flera parametrar men enkelt sett kan man säga att den servern/sidan du surfar in på avgör maxhastigheten samt i stort sett möjlig hastighet om det infrastruktur du är ansluten till är friskt inkluderat ditt nätverk och enhet.
Gällande de 48 skulle jag gissa att du kör på 2,4Ghz och inte 5.

F fredand44 skrev:
Nja, produkterna är ofta bra. Det är för det mesta dåligt inställda routers. Testa stäng av 2.4GHz, kör på 5GHz och 40MHz breda kanaler så ska du få se på grejer.

Tyvärr vet sällan medelkonsumenten hur man ställer in saker så det blir typ mesh på 20MHz 2.4GHz och samma kanal som grannen. Då hjälper inte fiber...

• Gilla
granis70
  • Laddar…
Helt enkelt därför att fiber är etablerad som infrastruktur fullt ut redan idag och om man tittar lite i PTS-statistik så ser ni varför jag påstår det. Och trådlöst har funnits med under hela verksamma period inom branschen "att nu kommer den att ta över".
Jag är förespråkare både för fiber och trådlöst som infrastruktur. Kanske exkluderat Tom Bryant-Meisner misslyckade försök för ett 15-tal år sedan att bygga trådlös kommunikation ;) Men jag lyckas nog inte sätta dig som person utifrån enbart ett förnamn och inge geografisk plats.:thinking:

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Magnus E K
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Va?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.