71 189 läst · 610 svar
71k läst
610 svar
Övertyga mig om varför fiber
Det var en väldigt lång tråd detta. Erkänner att jag frångår min princip att inte svara om jag inte läst allt men känner att jag sitter på 'svaret'. Är det öppen fiber så anslut nu, annars kan ni hoppa över det om ni inte har surfbehoven. Ett monopol är sällan det bästa alternativet i längden.
Det ni definitivt ska göra är att kolla dataförbrukningen idag på alla era enheter. Om telefoner, datorer och surfplattor tillsammans har en datamängd över 100 GB på 30 dagar så ser jag inte att trådlöst är ett hållbart alternativ. Hör också efter med grannarna hur de tänker. Om det är många runt er som tänker nyttja mobilmasten så kommer er datamängd att begränsas av det. Den som går på kapaciteten på masten idag som ett beslutsunderlag kommer att bli besviken när det tillkommer 100 videoströmmande hushåll.
Observera också att sociala medier använder sjukt mycket bandbredd och jobbar aktivt med att försvåra användningen av bandbreddsbegränsande tekniker för att deras reklam ska nå ut. Även om ni inte är aktiva på dessa ställen så kommer granarnas användning att bli kännbar. Ska man sen börja med videomöten så får man säga till övriga familjen att stänga av sina aktiviteter.
Det ni definitivt ska göra är att kolla dataförbrukningen idag på alla era enheter. Om telefoner, datorer och surfplattor tillsammans har en datamängd över 100 GB på 30 dagar så ser jag inte att trådlöst är ett hållbart alternativ. Hör också efter med grannarna hur de tänker. Om det är många runt er som tänker nyttja mobilmasten så kommer er datamängd att begränsas av det. Den som går på kapaciteten på masten idag som ett beslutsunderlag kommer att bli besviken när det tillkommer 100 videoströmmande hushåll.
Observera också att sociala medier använder sjukt mycket bandbredd och jobbar aktivt med att försvåra användningen av bandbreddsbegränsande tekniker för att deras reklam ska nå ut. Även om ni inte är aktiva på dessa ställen så kommer granarnas användning att bli kännbar. Ska man sen börja med videomöten så får man säga till övriga familjen att stänga av sina aktiviteter.
Men dessa under 23? Deras vanor slukar ju enorma datamängder i streamande och spelande, då är mobilt bredband inget alternativ.Ö öringen skrev:
Redigerat:
Mycket mycket intressant, detta ska jag se över!!Z Zakalwe skrev:Nja, produkterna är ofta bra. Det är för det mesta dåligt inställda routers. Testa stäng av 2.4GHz, kör på 5GHz och 40MHz breda kanaler så ska du få se på grejer.
Tyvärr vet sällan medelkonsumenten hur man ställer in saker så det blir typ mesh på 20MHz 2.4GHz och samma kanal som grannen. Då hjälper inte fiber...
Att använda mobilt bredband som alternativ beror på var du bor. Här du idag god täckning med 4G? Om ja, då räcker sannolikt det för de behov du räknade upp. Med 5G kommer dramatiskt högre hastigheter. Räkna dock med att det kommer ta tid innan 5G är utbyggt.Ö öringen skrev:Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 153 inlägg
Baserat på din långa erfarenhet, när får man 5G ute på landsbygden?M Meekael skrev:Som väl insatt i det här ämnet med lång Telecombakgrund (sedan 1987) är svaret enkelt. LÅT BLI! I dag finns det inte någon anledning att skaffa fiber annat än om du möjligen bor i ett flerfamiljshus. Hastigheten på våra digitala mobilnät är alldeles utmärkta och med nya 5G, som bara ligger några år bort, kommer ännu högre hastighet, ständig uppkoppling och mängder av nya fastighetsrelaterade tjänster.
Köp en bra mobil router och använd så kallade "extenders" för att förlänga täckningen om det behövs. Detta fungerar alldeles utmärkt. Då 5G fått täckning i ditt område köper du en 5G router och får då avnjuta hastigheter och tjänster du aldrig drömt om.
Själv bor jag i Stockholm och det händer att 4G försvinner på vissa ställen. Åker jag till svärmor som bor mer på landet så är man glad om man har 4G och kommer upp i 10 Mbit/s. Spelar ingen roll vilken operatör, har haft alla. Det har faktiskt varierat lite vilken som fungerat bäst de senaste åren. 4G är bra, 5G, säkert bättre om 10 år eller så när det finns någorlunda spritt.
Tittar man lite på täckningskartan för 4G för Telia så ser det ok ut på många ställen, men även på platser som enligt kartan har mycket god täckning så finns platser med sämre täckning.
Intressant blir det om man tittar på vad Telia menar med bastäckning, god täckning och mycket god täckning.
Bastäckning
Här finns möjlighet att kunna ringa och surfa utomhus under förutsättning att du inte försämrar mottagningen genom att ha telefonen till exempel i handen, fickan eller väskan.
God täckning
Här finns goda möjligheter att kunna ringa och surfa utomhus. Det kan även gå att ringa och surfa inomhus, särskilt om du står nära ett fönster och inte försämrar mottagningen genom att ha telefonen till exempel i handen, fickan eller väskan.
Mycket god täckning
Här kan du sannolikt ringa och surfa både utomhus och inomhus. Inomhustäckningen påverkas dock av vilken typ av väggar, fönster och dörrar byggnaden har samt var i byggnaden du befinner dig.
För.mig.är bastäckning rätt värdelöst och även god täckning är inte särskilt bra.
Med det läget på 4G så känns det inte som att jag tror att 5G kommer lösa allas problem.
Du nämner uteffekten vid sändaren.Z Zakalwe skrev:
Men det du svarar på handlar om mottagen effekt.
Wifi i mitt hus fungerar bara i ca halva huset. I resten är signalstyrkan för låg.
LTE däremot fungerar i hela huset.
Förträffligheten med wifi är lite överdriven kan jag ibland tycka.
Exakt!Z Zakalwe skrev:
Det fanns säkert likaså de som avstod elen när den kom med. De hade ju ved och stearin.
Sedan tror jag inte fiber höjer något värde, precis lika lite som el eller vatten gör, utan det anses vara självklart att ett hus utan blir svårsålt och alltså får en sänkning i värdet relativt sett.
Vi försökte sälja vårat hus för ett par år sedan, och en vanlig fråga då var vilken uppkoppling vi hade, svaret 4G som var vårt enda alternativ då var inte svaret de ville ha.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 174 inlägg
Installerade en Poynting antenn hos en kund i förra veckan, med ett abb från Telia (framtidens nät) med obegränsad surf mängd. Låg på 159 mbit/s med en svarstid på 15ms, även i stugan längst bort som går via 2 radiolänkar (Ubiquitiprylar)
Med detta vill jag säga att det går att få bra hastighet/svarstid med 4G, men jag skulle ändå välja fiber alla gånger om möjligheten finns, just för tillförlitligheten.
Med detta vill jag säga att det går att få bra hastighet/svarstid med 4G, men jag skulle ändå välja fiber alla gånger om möjligheten finns, just för tillförlitligheten.
0,00001mw motsvarar -50 dBm. Och det är en bra signalstyrka för wifi.useless skrev:
Du kan själv kolla med någon enhet som kan presentera mottagen effekt.
Mobilnätet har förvisso högre uteffekter på sändarna, men betydligt längre avstånd till sändaren.
Redigerat:
Jag har precis flyttat. Till en fastighet utan fiber. Mina 10gb data på telefonen tog slut i ett nafs. Har beställt fiber, men de startar inte grävning förrän maj/juni. Väl investerade 11500 kronor som dessutom dras av vid eventuell försäljning! Fiber åt folket!
lite kul att läsa tråden, men jämförelsen med inget behov, Modem eller mobilt bb skall ha fokus enbart på vad kopplingen förväntas göra för dig, och ev tänka på det som förväntas av den som tar över efter dig eller leva med dig. Lite kort för det jag ögnade genom och då summerar jag grovt:
- om WIFI inte täcker ditt hus så har du ett dålig tekniskt kunnande och/eller dålig hårdvara. Plugnplay är inte bästa lösningen, snarare bästa kompromissen.
- om du börjar streama för smart hus, omvärlden (TV-data), larm och kameror (bevakning eller bara fågelåskådning) så kan du glömma att xG mobilt eller modem är smarta investeringar.
- om du vill ha mera unga intressenter på ditt hus den dagen du ser den på Hemnet så tänk igen. Och det är knappast åldrade pensionärer som klickar på villa-länkar.
Och slutligen:
Om du behöver komma hit för att ställa denna fråga så kan jag med troligen god prickfärdighet säga att du inte har behovet av fiber Den medvetna och förväntansfulla som vill ha ditt hus kommer att betala för fiber även om det kostar 50tkr, och den kostnaden kommer vederbörande att börja räkna på innan han/hon ligger bud på ditt hus, och kanske tom drar av det på köpesumman som villkor.
Oavsett vilken väg du går så har du gjort ett val utifrån dina behov och inte andras, hoppas jag
Edit: mitt hem är uppkopplad med fiber. Jag har Ubiquiti varvid jag monitorar huset för värme, temp, fukt, vattenläckage,larm, bevkning, automatisering och strömavbrott, just nu 4 switchar 32 port och jag kommer att behöva mer. Verisure finns med sin egen parallell nätverk även. Så fiber blev beställt innan jag satte foten i huset 2017.
- om WIFI inte täcker ditt hus så har du ett dålig tekniskt kunnande och/eller dålig hårdvara. Plugnplay är inte bästa lösningen, snarare bästa kompromissen.
- om du börjar streama för smart hus, omvärlden (TV-data), larm och kameror (bevakning eller bara fågelåskådning) så kan du glömma att xG mobilt eller modem är smarta investeringar.
- om du vill ha mera unga intressenter på ditt hus den dagen du ser den på Hemnet så tänk igen. Och det är knappast åldrade pensionärer som klickar på villa-länkar.
Och slutligen:
Om du behöver komma hit för att ställa denna fråga så kan jag med troligen god prickfärdighet säga att du inte har behovet av fiber Den medvetna och förväntansfulla som vill ha ditt hus kommer att betala för fiber även om det kostar 50tkr, och den kostnaden kommer vederbörande att börja räkna på innan han/hon ligger bud på ditt hus, och kanske tom drar av det på köpesumman som villkor.
Oavsett vilken väg du går så har du gjort ett val utifrån dina behov och inte andras, hoppas jag
Edit: mitt hem är uppkopplad med fiber. Jag har Ubiquiti varvid jag monitorar huset för värme, temp, fukt, vattenläckage,larm, bevkning, automatisering och strömavbrott, just nu 4 switchar 32 port och jag kommer att behöva mer. Verisure finns med sin egen parallell nätverk även. Så fiber blev beställt innan jag satte foten i huset 2017.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
När du köper fiber köper du ledningen framförallt, du har möjligheten att använda fiber.T tompajo skrev:
Det har varit smart att skaffa fiber ända sedan början på 2000talet och det finns inte minsta indikation på att något bättre kommer finnas ens om 20 år, snarare talar allt emot detta.
Det du kan göra är väl att bedöma om kvaliten på din mobilnätsuppkoppling är tillräcklig bra.Ö öringen skrev:Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.
Notera att den kan förbättras med en utomhusantenn och en dedicerad mottagare. Det är bra om man har dålig signalstyrka.
Är det den och det räcker för era vanor, så är det väl bara fortsätta med mobil uppkoppling.
Ändras vanorna och det finns fiber i området går det ju att ansluta sig senare. Billigare lär det väl i sig inte bli då det är manuellt arbete inblandat.
Dom jämförelser där man tittar på mottagen energi/medeleffekt bygger väl på någon form av genomsnittlig normal användning? Dvs uppkoppling med regelbunden keep-alive och ett antal minuter samtal per dygn i telefonens fall?D daVinci skrev:
En 4G-modem som servar ett hushåll där det i princip skickas data varje sekund är kanske inte så mycket bättre än en wifi-accesspunkt? Särskilt inte om 4G-alternativet även innefattar wifi.