P Puhnallen skrev:
Ja.
Vilken operatör? Tele2?

Mats-S
Fairlane Fairlane skrev:
Man bör heller inte glömma att bara för att man har bra mottagning idag med 4G och är nöjd med den, så är det ingen garanti för att man har bra mottagning imorgon. Helt plötsligt så har man inte längre sammanhängande fart och det som dög innan duger inte längre. Då kan det vara svårt att hoppa på fibertåget.
Instämmer, men nu sitter jag redan med fiber (sedan 1999!) så den finns kvar, det enda jag säger upp nu är min ISP a 300kr/mån. 4G funkar kanonbra för min del, inga problem att gejma på den heller :)
1999 var fiber självklart för min del, men idag tror jag att jag skulle skippa den om jag gjorde valet idag, trådlöst tillhör framtiden nu, fiber är till för masterna med 4/5 G :)

Mats-S
JLyck JLyck skrev:
Vilken operatör? Tele2?
Unlimited together
350 kr/mån, obegränsad datamängd ... oslagbart :)

Finns det mobila Abb med nolimit? Går inte att jämföra mobilt med fiber, sen tillkommer Tv också...

Mats-S John Smith skrev:
Unlimited together
350 kr/mån, obegränsad datamängd ... oslagbart :)
Men 349kr/mån baserar sig på att man minst är 3st som är anslutna. Är man själv, då är det 499kr/mån.

Så, i vår familj där vi är tre stycken som använder mobil idag skulle totala kostnaden för oss bli 349x3=1047kr. Då skulle vi ändå inte ha ett fast, stabilt, snabbt bredband med betydligt högre bandbredd hemma.

Idag så betalar vi 840kr för mobil abonnemang och 349kr för 500/500 fiber hos Telia. Inklusive ett litet mobilt bredband på 20gb/mån (120gb är potten på nu, då vi inte använt den på ett tag).

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi har precis samma, tog ut detta 4G kortet från Telia, och stoppade det i en 4G router, bra att ha med sig till utlandet mm..

Jag betalar 115 kronor för 1 gigabit full duplex. Med bra upptid. Svåruppnpått med andra medier än fiber

hsd
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har precis samma, tog ut detta 4G kortet från Telia, och stoppade det i en 4G router, bra att ha med sig till utlandet mm..
Går det i utlandet ?

JLyck JLyck skrev:
Vilken operatör? Tele2?
Ja

Efter 23 sidor med inlägg är det väl ingen som läser allt längre, men för sakens skull:

Första bostaden med fiber kostade hela 2500 kronor för installationen (folket i byn hjälptes åt och en person råkade äga två Huddig då underlättade). Månadskostnad: 115 kronor totalt
Bostad 2-3 var samma hyresvärd men olika områden. 298 kronor via stadsnätet och detta i en annan kommun än första.
Bostad 4 (villa igen) kostade installationen gratis för mig då en tidigare ägare tagit den smällen. Nu betalar jag ledningsavgift och abonnemangsavgift separat på total 464 kronor. Skillnaden är dock att hastigheten är uppskruvad till 300/300 mot tidigare 100/100.
1000/1000 finns som alternativ och kostar helt okej hos tjänsteleverantören men kabelleverantören är inte lika rolig där.

På mobila sidan har jag abonnemang via jobbet så det är drygt en femhundring (om det är med moms vet jag inte) för 30 GB surf via 4G. Gjorde en mätning precis nu via Bredbandskollen och kom upp i 65/8. I Sommarstugan som ligger jag på någonstans runt 20/5.

Skulle inte byta bort ett fiber mot något trådlöst än så länge. Framförallt inte när allt från blyertspennor till toalettstolar och varmluftsugnar ska ha uppkoppling. Till slut börjar man väl se fysiska strålar mellan grejerna. Och nu menar jag inte att jag har någon överdriven noja över trådlöst, men när alla Sveriges hushåll ska ha femtioelva grejer uppkopplade trådlöst så kommer det bli trångt.

nikasp
Låter oslagbart. Operatör? Jag har A3 100/100 i villa i Sollentuna och i torpet i Sörmland tar billigaste operatör som jag glömt bort namnet på 219 kr/mån för 100/10.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag betalar 115 kronor för 1 gigabit full duplex. Med bra upptid. Svåruppnpått med andra medier än fiber

nikasp nikasp skrev:
Låter oslagbart. Operatör? Jag har A3 100/100 i villa i Sollentuna och i torpet i Sörmland tar billigaste operatör som jag glömt bort namnet på 219 kr/mån för 100/10.
Alltele som senare blev A3. Kass support men bra upptid

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Det var som fasen för jag har dem själv sedan länge. Mailade och frågade om de kan justera priset då de tar 259 kr/mån för 100/10 i Sörmland. De försökte höja några tior hemma men efter jag hintat om byte så ligger räkningarna kvar på 249 kr/mån sedan säkert 9 månader.
Visst bor du på Kungsgholmen eller Vasastan? Bodde länge på Kungsholmen och undrar om de är mycket billigare för cityslickers jämfört med i "orten"?

Alltele som senare blev A3.

nikasp nikasp skrev:
Det var som fasen för jag har dem själv sedan länge. Mailade och frågade om de kan justera priset då de tar 259 kr/mån för 100/10 i Sörmland. De försökte höja några tior hemma men efter jag hintat om byte så ligger räkningarna kvar på 249 kr/mån sedan säkert 9 månader.
Det var jag som dealade, ska det bli bra får man göra själv. :D 30 bostäder i brf

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Jag förstår, har också varit involverad i mobilmast och bredband i tidigare styrelser. Lite mer power med 30 abonnemang men jag ska se vad de kan erbjuda och flyttar om jag får bättre någon annanstans.

Det var jag som dealade, ska det bli bra får man göra själv. :D 30 bostäder i brf

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.