R RalleB skrev:
Och ja, vi har inget SD material kvar hemma, inte ens Astrid Lindgren boxen som numera finns i remastered blu-ray.
Vilken upplösning är dom filmerna filmade i?
 
A Andy78 skrev:
Detta är inte omöjligt.
Är det framdraget eller måste dom gräva?
Om allt är draget fram till ditt hus, så förstår jag att dom kommer med erbudande.
Det är inte framdraget till huset. Det måste läggas 10-15 meter i marken på något sätt. Men analysen är att dataleverantörer är intresserade av att göra kostnadskalkylen för att få nya kunder.
 
JLyck JLyck skrev:
Så på en månad förbrukar ni 450-900Gb? På mobilt bredband?
Ja.
 
P Peter_Bromma skrev:
Vi förbrukar 15-30 GB per dag. Fungerar hur bra som helst. Passerar vi 20 får vi ett sms som frågar om vi vill ha 5 till. Bara att svara ja.
får du ett SMS när trafiken redan är strypt och finns det fler sätt att bekräfta på? känns ju sådär att bli jagad på jobbet när jag sitter i möte för att trafiken nått en viss nivå och TVn slutar streama. eller att jag är bortrest på jobb el dyl om det e min mobil som får SMSet. Slutar allt först att fungera och sen får du ett SMS eller hinner du alltid med all svara ja och isåfall hur snabb måste man vara? känns lite som när man duschade i myntdusch på ngn camping plats på 80 talet.. funkade bra det med.. om man inte tappade enkronan när man hade tvål i ögonen...

personligen skulle jag gärna slippa ett dagligt SMS jag skulle behöva besvara, men som jag tror vi alla sett i den här tråden är vi alla nöjda med väldigt olika saker och prioriterar olika så är du nöjd med det du har e det så klart helt ok för mig.. försöker bara få klarhet i ev problem som kan uppstå med en sån lösning.[/QUOTE]

Tyvärr ingen förvarning. Men man får 20 G kl 0,00 så det är väldigt sällan det tar slut under arbetstid. Det brukar bli på kvällen när man streamar film men eftersom den är buffrad hinner man ungefär varannan gång skicka ett svars-sms så det inte blir avbrott.
 
Tyvärr ingen förvarning. Men man får 20 G kl 0,00 så det är väldigt sällan det tar slut under arbetstid. Det brukar bli på kvällen när man streamar film men eftersom den är buffrad hinner man ungefär varannan gång skicka ett svars-sms så det inte blir avbrott.[/QUOTE]

ok, inte så illa då.
Jag sitter inte på svaret, men jag undrar om det inte kan finnas nån app som svarar automatiskt ja. googlade lite och verkar finnas en del appar för det så kanske värt att kolla upp mer.
 
J JSten skrev:
När vi flyttade in så valde vi först mobilt bredband från Tele2 då vi har halvbra 4G mottagning från en mast som står i Lunds utkant (ca 1.5km bort). Kan bara dela kommentarerna som många har delat tidigare, fungerade okej/medelmåttigt dagtid men på kvällar och helger så var det helt värdelöst. Okej bandbredd (10Mbit kanske) men helt värdelös responstid och mängder med tappade paket (nästan sämre än Postnord).
Har du provat med extern antenn? Vårt mobilnät ger ca 7 ner 1.5 upp 40 ms svarstid utan antenn. Med antenn har vi 35 ner 20 upp och en svarstid på 30 ms.
 
J
useless useless skrev:
Vilken upplösning är dom filmerna filmade i?
Vet inte exakt vad mastertejpen Olle Hellbom använde men minst 35 mm vilket brutalt översatt i kvalitet ligger runt 4k om den är remastrad. Är det 70 mm är råmaterialet istället motsvarande uppåt runt 6k. Det är inte helt matematiskt lätt att jämföra men upplevelsemässigt i den häraden. Man hade rätt bra grejor förr men filmen var oerhört dyr.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
Jag sitter inte på svaret, men jag undrar om det inte kan finnas nån app som svarar automatiskt ja. googlade lite och verkar finnas en del appar för det så kanske värt att kolla upp mer.
Bra tips ska kolla upp det jag också.
 
R RalleB skrev:
Inga konstigheter att se skillnad på 1080p och 4K, är sjuk stor skillnad. Barnen på 10-11 år ser skillnad direkt när vi t.ex kollar Our Planet på Netflix.[/QUOTE

Nu undrar jag vad som händer med tanke på mitt inlägg och vad är viktigt.
Självklart är det bättre internetuppkoppling nu och jag tycker om utveckling men det jag ifrågasätter är exempelvis vad det spelar för roll om en 11 åring ser på 1080 eller uhd, tjock tv eller.......
Hoppas inga av era barn använder padda eller telefon, de är ju så mycket mindre än min gamla tjock tv och kan ni blir ju troligen anmälda som dåliga föräldrar om ni låter dem se filmer på dessa.
 
Ö öringen skrev:
Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart ;)
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.
Ö öringen skrev:
Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
förutsättningar:
telia plockar ner kopparledningen
telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
installationkostnad fiber ca24000:-
En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart ;)
Antenn för tv har jag på taket.
Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.
Är Du övertygad?
Eller är det ingen ide med fiber?
Är också skeptisk!
 
Mats-S
P Puhnallen skrev:
...
Tyvärr ingen förvarning. Men man får 20 G kl 0,00 så det är väldigt sällan det tar slut under arbetstid. Det brukar bli på kvällen när man streamar film men eftersom den är buffrad hinner man ungefär varannan gång skicka ett svars-sms så det inte blir avbrott.
Har samma lösning, fungerar perfekt. Tänker säga upp bredbandet, kör 4G både på landet och i villan. Extra datakort kostar 10kr/månad.
Du kan skicka SMS:et i förväg, så invänta inte tills du är uppe i 20GB, kör ett direkt på morgonen så har du 25GB.
Du kan även skicka ordet "Data" till samma nummer så får du en lägesrapport vad du ligger på för förbrukning.
 
Ja, det är riktigt att fibern är känslig. Men några större problem vid renoveringar blir det inte, i alla fall inte så stora att det ska hindra dig från att skaffa fiber.
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
Alla har såklart olika behov men jag skulle själv inte vilja vara utan fiber hemma.

Trådlöst vi 4g/5g är ett hyggligt komplement och för en del en ersättare om man kan leva med bristerna. Haken med trådlösa tekniker är att det är störningskänsligt och starkt beroende av hur många andra som sitter på samma mast och hur mycket trafik de genererar.

Körde med 4g under en tid när jag veckopendlade, hade full täckning men hastigheten varierade extremt mycket och det var ofta stopp på 10-15 sekunder. Att koppla upp sig mot jobbets nätverk var bara att glömma, det kopplade ner en gång i kvarten. Skype-samtal bröts betydligt oftare och surf-upplevelsen var lite av en ketchup-effekt.

Räkna inte med att datamängderna och bandbreddsbehov kommer att minska i framtiden. Även om man inte "behöver" 4k eller ens full HD i dagsläget så är det inget som säger att man inte vill ha det om ett år eller tio.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
Man bör heller inte glömma att bara för att man har bra mottagning idag med 4G och är nöjd med den, så är det ingen garanti för att man har bra mottagning imorgon. Helt plötsligt så har man inte längre sammanhängande fart och det som dög innan duger inte längre. Då kan det vara svårt att hoppa på fibertåget.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Joxaren Joxaren skrev:
Nu ska vi se!
Vi hade en säljstart på 25.000 i området. Sänktes till 24.000. efter första installationen kom innehållsleverantörer som bredbandsbolaget och erbjöd 20.000. En till två gånger om året så knackar någon på dörren med nytt erbjudande. Senaste var drygt 15.000 för att ansluta fastigheten. Det har alltså droppat. 10.000 på 3,5 år. Varje säljare från första till sista har hävdat att erbjudandet är unikt och att det kommer bli dyrare senare.
Dessutom har vi inte slagit i taket på våra 10mbit vi har idag. Trots att vi ser mycket på play via Apple TV. Det kräver en andra wi-fi anslutning så att inte alla telefoner hackar i den lokala strömmen till tv. Det hade nog inte behövts med ett överflöd av data in.
Argument nog?
Sedan är det god företagsekonomi att betala för det man behöver NÄR man behöver det. Inte för att man kanske kommer att behöva det.
Varje dag med en krona sparad...
Så är det inte för oss, Tv’n är utanför, vi hade 10mbit, men det sa Felia såklart upp, och höjde till 100mbit, kändes onödigt och givetvis dyrare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.