E
N nybyggarn3 skrev:
Kanske värt att sätta sig in i exakt hur det ligger till med arbetsmiljöansvaret. Som utgångsläge tror jag att byggherren har allt ansvar. Vore ju tråkigt om någon slarvade med fallsäkerheten och föll ihjäl sig och du åkte på vållande dom.
Ser att jag glömt svara på denna.

Ansvaret skjuts över till dem enligt kontrakt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E
OK, liten update:

• Tidplan reviderad
  • Högst intresserad spekulant på vårt nuvarande boende
  • Tillträde för eventuell köpare spikad (vecka 32)

Som ni kan se så är friden återställd, huset blir klart innan byggsemestern och enligt Örementhus så är planen "fullt rimlig".

Vi satte tillträde för vårt nuvarande boende till vecka 32 och tänker planera semester vecka 31-34. Om det skulle bli någon försening så har vi numera tillgång till en stor container (magasinering) på ca 30 kvm där vi räknar kallt med att allt vi äger får plats. I värsta fall blir huset inte klart innan byggsemestern, eller precis i skarven så att kommunen har semester och således inte kan slutbesiktiga för att vi ska få slutbesked. Räknar dock med att komunen ska kunna göra detta senast vecka 32-33 och under den tiden har vi fixat boende.

I bästa fall går allt enligt plan och vi har dubbelt boende under 1 månads tid, samt gott om tid att flytta!

10 kg från mina axlar!

• Gantt-schema som visar tidplan för byggprojekt med färgkodade aktiviteter och deadlines markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
E
  • Nyutgjuten betongplatta med flammiga mönster och utsatta installationsrör.
    Skapa konto
  • Nyutgjuten betongplatta med flammiga mönster, kabelrullar och byggmaterial i förgrunden.
    Skapa konto
  • Flammig yta på nygjuten betongplatta med ojämn färgning och strukturer.
    Skapa konto
  • Nyutgjuten betongplatta med flammiga mönster och röda rör skyddade av blåa plastlock.
    Skapa konto
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
E
Stommen skulle ha rests på måndag den 31/1, men nu hinner leveransen inte komma i tid så det blir uppskjutet en vecka.

Slutdatum skulle hållas i alla fall som helst, så jag är lugn änsålänge. :)

E
Då är väggelementen på plats och på måndag påbörjas arbetet med att resa stommen.

• Väggelement staplade på byggarbetsplats med Ytong-märkning, redo för husstomme.
    Skapa konto
  • Väggelement staplade på en byggarbetsplats, redo för montering av stomme.
    Skapa konto
  • Grundplatta med väggelement redo för stomresning på byggplats.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E
Det här med färgval... De andra husen på samma gata kommer ha 0502-Y, men vi har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att vi istället vill ha 0500-N.

Jag vet, vi har blivit "varnade" att det blir kritvitt och att man måste ha solglasögon på sig när man tittar på huset en solig dag, men vi vill verkligen ha vitt och inget mellanting.

Jag drog in ett liknande hus i Beckers onlinedesigner, och kom fram till nedan. Vad tycker ni?

0500-N:
Hus med kritvit fasad färgkod 0500-N, röd tegeltak, blå dörr och vita fönster, jämfört med ej visad 0502-Y.
Skapa konto

0502-Y:
Nyrenoverat hus med kritvit fasad 0500-N, röd tegeltak och blåa fönsterluckor.
Skapa konto

Det där är ju tycke och smak... personligen hade jag av dessa två föredragit 0502-Y. Sen är det en annan sak att jag egentligen inte skulle vilja ha ett vitt hus över huvud taget. Ockragult, som på gamla herrgårdsbyggnader, tycker jag är fint. Men det är ni som ska bo där, vill ni ha kritvitt så kör på det. Det går ju i värsta fall att måla om om man inte gillar det efter ett tag.

E
H hhallen skrev:
Det där är ju tycke och smak... personligen hade jag av dessa två föredragit 0502-Y. Sen är det en annan sak att jag egentligen inte skulle vilja ha ett vitt hus över huvud taget. Ockragult, som på gamla herrgårdsbyggnader, tycker jag är fint. Men det är ni som ska bo där, vill ni ha kritvitt så kör på det. Det går ju i värsta fall att måla om om man inte gillar det efter ett tag.
Jo, lite så jag tänker. Sen blir det ju färgen lite sliten efter nått år, så den kommer nog inte vara så kritvit efter ett tag i alla fall.

I Skåne har vi 0500 både inne och ute.
Blommande stockrosor mot en putsad 0500-fasad är helt ok för mig ;)

• Gilla
enoch85
  • Laddar…
Vad är fönstren tänkta att ha för nyans? Skulle säga att det påverkar valet.

Om dem tex är 0502 så kommer de se dassiga ut mot 0500, medan tvärt om med största sannolikhet hade fungerat :)

E
J Jarlsgård skrev:
Vad är fönstren tänkta att ha för nyans? Skulle säga att det påverkar valet.

Om dem tex är 0502 så kommer de se dassiga ut mot 0500, medan tvärt om med största sannolikhet hade fungerat :)

Det blir RAL 9005, helsvart med andra ord. Likaså tak och plåtdetaljer. :)

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Då hade jag valt 0500.

0502 är ju en något varmare vit och mot svarta detaljer finns nog risken att den uppleva något smutsig.

• Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Skönt! Ville bara få det vi redan bestämt oss för bekräftat. :)

E
Lite mörkt men nu är en del av väggarna uppe!

Delvis uppförda väggar på en byggarbetsplats i skymningen med byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto
Delvis uppförda vita väggelement på en byggarbetsplats i skymningen, sett från en bil.
Skapa konto
Byggplats vid skymning med några uppresade betongväggar och installationer som sticker upp från grunden.
Skapa konto
Nyuppförda väggelement på byggarbetsplats i skymningen med material och kablar synliga.
Skapa konto
Delvis uppförda betongväggar i en byggnad under skymningen med synliga rör och kablar.
Skapa konto
Delvis uppförda väggar på en byggarbetsplats i skymning, med byggmaterial och verktyg synliga.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Lite mörkt men nu är en del av väggarna uppe!
kul, grattis! det brukar vara en kul milstolpe och ger första känslan för hur det blir, vad man ser igenom fönster etc.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.