37 722 läst · 147 svar
38k läst
147 svar
Örementhus Lilja
Lilja är ett "typhus", men man är fri att flytta väggar, och modellera hur man vill egentligen (inom bygglagens ramar givetvis). Vi tyckte att det var skönt att ha något att utgå ifrån, men har som sagt flyttat i princip varenda vägg, om än några centimeter på vissa ställen.N nybyggarn3 skrev:
Örementhus är alltså totalentreprenören men vi är byggherren som bestämmer hur allt ska se ut, planerar huset och gör alla valen, samt bestämmer placering och allt övrigt. Örementhus bistår med sin professionella hjälp under hela processen. Örementhus och dess underentreprenörer utför sedan det vi kommit fram till i vår beställning.
Dock är det vi som byggherre som har det yttersta lagliga ansvaret över bygget gentemot kommun o.s.v. Ett bra exempel är när vi hade tekniskt samråd. Då var jag, projektledaren, och vår KA med - tillsammans med kommunen. Då påpekade kommunen att det är jag som har yttersta ansvaret så som byggherre. Jag/vi i förlitar oss i sin tur på att Örementhus gör sitt jobb, och vår KA kontrollerar att allt går rätt till. Vi är dock benämnda som byggherre i alla papper.
Här finner du en mer utförlig förklaring: https://www.gar-bo.se/husbyggarskolan/byggprojektets-roller
Tack för svar. Fick för mig att byggherreandet normalt tas över av firman som har totalentreprenad.
Hur är det med arbetsmiljöansvar? Avtalar man över det till firman som har totalentreprenad?
Förstås lite OT och jag menade inte att vara dryg. Blev bara nyfiken.
Hur är det med arbetsmiljöansvar? Avtalar man över det till firman som har totalentreprenad?
Förstås lite OT och jag menade inte att vara dryg. Blev bara nyfiken.
Du är absolut inte dryg, syftet med tråden är som sagt att diskutera allt runtomkring som kan vara av intresse för framtida intressenter av Örementhus, eller som går i tankar att bygga nytt.N nybyggarn3 skrev:
Allt "nitty-gritty" har jag dessvärre inte 100% koll på. Gällande arbetsmiljöansvar så finns det ett dokument upprättat av Örementhus som beskriver arbetsmiljö. Samma sak med alla andra sådana dokument för vad som ska gälla på byggarbetsplatsen.
Det yttersta ansvaret har nog byggherren, men det är Örementshus som upprättar alla dokument - vi behöver ju dock påpeka om något är fel. Men jag har fullt förtroende för dem med sina snart 30 år i branschen.
Kanske värt att sätta sig in i exakt hur det ligger till med arbetsmiljöansvaret. Som utgångsläge tror jag att byggherren har allt ansvar. Vore ju tråkigt om någon slarvade med fallsäkerheten och föll ihjäl sig och du åkte på vållande dom.E enoch85 skrev:Du är absolut inte dryg, syftet med tråden är som sagt att diskutera allt runtomkring som kan vara av intresse för framtida intressenter av Örementhus, eller som går i tankar att bygga nytt.
Allt "nitty-gritty" har jag dessvärre inte 100% koll på. Gällande arbetsmiljöansvar så finns det ett dokument upprättat av Örementhus som beskriver arbetsmiljö. Samma sak med alla andra sådana dokument för vad som ska gälla på byggarbetsplatsen.
Det yttersta ansvaret har nog byggherren, men det är Örementshus som upprättar alla dokument - vi behöver ju dock påpeka om något är fel. Men jag har fullt förtroende för dem med sina snart 30 år i branschen.
M maria01 skrev:
Det kan vara av stort intresse även om inte TS bygger med egna händer. Om du anser det är ointressant, så kan du skippa tråden i stället för att vara otrevlig.M maria01 skrev:
Mjo, du har rätt.N nybyggarn3 skrev:
Ska nog dra iväg ett mail till dem och kolla.
Tråkig inställning tycker jag. Är fullt med trådar om allt ifrån folk som bygger helt själv till de som köper ett Älvsbyhus. Ett rimligt antagande är att de som går i tankarna att bygga med entreprenad är mer intresserade av att läsa om erfarenheter av andra som gjort samma resa än av någon som bygger själv.M maria01 skrev:
Låter vettigt. När jag byggde min kåk var jag byggherre. Hade lite hantverkare i omgångar, framförallt ett snickarlag under stomresningen. Då skrev vi ett avtal som innefattade att dom tog över ansvaret under den perioden. Sen hade jag lite annat löst folk, t.ex. plåtslagare som klädde in vindskivor. Han muttrade att ställningen såg oseriös ut och att han ingenting inte borde gå upp. Jag påpekade att ingen mins en fegis.E enoch85 skrev:
Hade plåtis fallit ner hade jag nog fått skaka.
En annan fråga... Har vi några betongexperter i tråden?
Jag sitter och försöker lägga in all data i HETT II men blir inte riktigt klok på det. Har läst lite överallt att betongen inte får frysa innan den nått 5 MPa. Jag har lagt in alla temperaturer från klart.se 72H framåt i tiden, från kl 9:00 på måndag morgon, men det ser ut som att plattan kommer under fryspunkten redan första natten och vid cirka 3 MPa. Oroväckande!
Kvalitén kommer ju vara C28/35,16-S4 + accelerator. Jag har inte riktig koll på vad det betyder. Innebär det att det är "snabbcement"?
Tacksam för svar!
Jag sitter och försöker lägga in all data i HETT II men blir inte riktigt klok på det. Har läst lite överallt att betongen inte får frysa innan den nått 5 MPa. Jag har lagt in alla temperaturer från klart.se 72H framåt i tiden, från kl 9:00 på måndag morgon, men det ser ut som att plattan kommer under fryspunkten redan första natten och vid cirka 3 MPa. Oroväckande!
Kvalitén kommer ju vara C28/35,16-S4 + accelerator. Jag har inte riktig koll på vad det betyder. Innebär det att det är "snabbcement"?
Tacksam för svar!
Redigerat:
Efter 5MPa klarar betongen frysning, 0 till 5 är alltså kritiskt!E enoch85 skrev:En annan fråga... Har vi några betongexperter i tråden?
Jag sitter och försöker lägga in all data i HETT11 men blir inte riktigt klok på det. Har läst lite överallt att betongen inte får frysa innan den nått 5 MPa. Jag har lagt in alla temperaturer från klart.se 72H framåt i tiden, från kl 9:00 på måndag morgon, men det ser ut som att plattan kommer under fryspunkten redan första natten och vid cirka 3 MPa. Oroväckande!
Tacksam för svar!
Accelerator gör att cementen ”kommer igång” snabbare och startar brännprocessen.
Vid kall väderlek är det praxis att beställa förvärmd betong, finns som oftast i nivåer om typ 15, 18, 20 grader när den lämnar fabriken. Brukar kosta 80:- ex. moms per kubiken? I alla fall i mitt tycke. Då slipper man vänta hela natten för att kunna glätta av plattan..
Samt täckning efteråt om det är riktigt kallt, men tittar man på prognosen du visade är det bara ensiffrigt…
Kör man förvärmd betong OCH accelerator får man ha lite koll så att det inte går ifrån innan man hinner med och skura. Blåst kan även skynda på detta…
Detta har säkert entreprenören koll på, det ser ju bra ut hittills! Du kan ju spörra dom om ev. varm betong ifrån fabrik.
28 betyder att betongen skall uppnå minst 28MPa vid tryckning av cylindrisk kub.
35 betyder det samma fast kvadratisk kub, det är oftast denna man snackar om när man pratar hållfasthetsklassen på betongen…
16 står för d-max 16mm, alltså max storlek på ballasten (stenen) i betongen.
S4 är konsistensklass 4, även kallat fullflyt. Det man använder som oftast vid gjutning av plattor… det rinner ut fint och är lättarbetad.
Detta var mitt första inlägg på forumet, håll till godo…
Först och främst, tack för superbra svar, och jag känner mig hedrad att du svarar i just denna tråd.H Holmztedt skrev:
Vilken kvalité ska jag då välja i Hett II (2)? Det finns ju en hel drös, och jag har ingen koll på fackspråket ö.h.t.
Jag har redan frågat, och den är förvärmd. Dem pratade även om Hydro-nånting-nånting. Vet inte om det säger dig något? Dem pratade även om frystillsats...H Holmztedt skrev:
Har även beställt täckning. Bättre att det det säkra före osäkra. Men du menar alltså att det spelar mindre roll? Kostar mig 5000 kr.H Holmztedt skrev:
Detta är ju sant i mitt fall.H Holmztedt skrev:
Vad menar du med ovan? Skura?
Kan jag som lekman åka ut och mäta hållfastheten på något sätt? Plattan kommer ju lämnas över julledigheterna och ytterväggar kommer i januari.
Det som oroar mig mest är bestående skador. Som mest blir det -5 grader under natten.
Redigerat:
Tack återigen, du lugnade nyss en okunnig själ.H Holmztedt skrev:
Företaget som ska göra plattan har väldigt god renommé i trakten - kända för bra plattor. Men som sagt, okunnigheten skapar osäkerhet.
Såhär står det i leveransbeskrivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder