Lagt lite vitlök på tork (y):) de blev inte så stora i år.,

Nyupptagen vitlök på en torkställning i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Någon som vet vad våra tomater drabbats av? Det är olika sorter, i välventilerat växthus, helt nya krukor och jord, har vattnat regelbundet och använt tomatgödsel.

• Olika gröna tomater med bruna skadade fläckar på en träbänk.
    Skapa konto
Fadai
S Simon Traktor skrev:
Någon som vet vad våra tomater drabbats av? Det är olika sorter, i välventilerat växthus, helt nya krukor och jord, har vattnat regelbundet och använt tomatgödsel.
En bild skulle hjälpa (oss).

Misslyckades med bilden tidigare, men nu verkar det fungera.

S Simon Traktor skrev:
Ser ut som nån svamp.. pistillröta skulle se annorlunda ut tror jag hmm.. (lite förhårdnad svart/brunt i toppen..)

Är det en sort som ska bli röd?

Varmt? söderläge?
Har det kommit ut några insekter ur dem?
Öppnat någon och kollat..?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Kollar och plockar.. vissa saker är inte riktigt färdiga än :)

Hand håller en mogen röd tomat 'Colibri' framför en grönsaksodling.
Skapa konto

Tomat, troligen en "Colibri".. mina tomater ligger allmänt efter och de flesta har inte ens kommit i närheten av att byta färg.. men denna hittade jag under ett täcke av blad :)

Hand håller en färsk, grön gurka framför ett växthus och en gräsmatta.
Skapa konto

Tredje gurkan, perfekt storlek för oss.. då hinner vi med hehe :)

En hand som håller nyupptagna, jordiga potatisar med en gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

Drog upp en.. för att kolla vad som fanns under.. får sitta ett tag till tror jag!

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ser ut som nån svamp.. pistillröta skulle se annorlunda ut tror jag hmm.. (lite förhårdnad svart/brunt i toppen..)

Är det en sort som ska bli röd?

Varmt? söderläge?
Har det kommit ut några insekter ur dem?
Öppnat någon och kollat..?
Alla sorter ska bli röda (Moneymaker, Paola och någon till körsbärstomat). De får inte full sol, men ligger runt 25 grader. Inga insekter, det bruna är undertill på frukten och något mjukare än omgivande vävnad. En busktomat som också växer i växthuset är opåverkad.

• Omoget gröna tomater med bruna skadade partier på en träbänk.
    Skapa konto
  • Ledsen
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
S
S Simon Traktor skrev:
Alla sorter ska bli röda (Moneymaker, Paola och någon till körsbärstomat). De får inte full sol, men ligger runt 25 grader. Inga insekter, det bruna är undertill på frukten och något mjukare än omgivande vävnad. En busktomat som också växer i växthuset är opåverkad.
Mina blev liknande förra året, jag tror jag vattnade för mycket och oftast på kvällen vilket tydligen kan vara problematiskt.

S Simon Traktor skrev:
Satt potatis/land i närheten ?
Jag har själv inte haft problem med just potatis nära mina tomater, men de ska tydligen egentligen odlas "200 m" (minns inte exakt hur långt, men det var långt) ifrån varandra då de kan drabbas lite av samma sjukdomar (de är "släkt"). Typ bladmögel osv.. :thinking:

Lurigt sånt där, men ser som sagt ut som nån svamp :( (har själv problem med svamp på några av mina chiliplantor i växthuset.. har aldrig haft det tidigare heller).

Är alla frukterna påverkade, eller bara vissa? (på drabbade plantor) och är bladverket på drabbade plantor "normalt" eller visar det nått.. (prickar, färger, skador, spinn eller liknande).

S SvanteC skrev:
Mina blev liknande förra året, jag tror jag vattnade för mycket och oftast på kvällen vilket tydligen kan vara problematiskt.
Ja ibland kan det ge just svamp.. eftersom plantorna kan vara fuktiga längre tid.. när solen/värmen inte torkar upp plantorna lika fort. Ibland kan man bli knasig på alla riktmärken man måste tänka på när man ska odla haha,,

Man ska ju heller inte vattna i starkt gassande sol, för då bränner vattnet hål på bladen typ :surprised:

Dock brukar man hitta "sin" perfekta tid så småningom (beroende på hur solen ligger i sin egen trädgård, var träd o skugga finns osv) :)

@Snigla inte bara du som har problem med chilin/paprikan :cry:
Mogna chilifrukter med rötskador ligger på ett träbord.
Skapa konto

• Ledsen
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Varför kan de inte bara uppföra sig o se ut EXAKT som på fröpåsarna?!?

• Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Varför kan de inte bara uppföra sig o se ut EXAKT som på fröpåsarna?!?
Precis! Hade varit mycket bättre och lättare.. !

Har inte fotograferat lika mycket i år som jag brukar, så det var svårt att hitta bra bilder.. som visar på ett bra sätt hur stor skillnaden faktiskt är. Men här är ett tappert försök till att visa.. med några veckors mellanrum..

VÄXTHUSET / CHILIHUSET:

Jämförelse av växthus med tomat- och chiliväxter före och efter ett antal veckor, daterat 30 juli 2019.
Skapa konto

Före-och-efter-bilder av ett växthus med växande chiliplantor taget den 7 juli 2019.
Skapa konto

Före-och-efter-bilder av chiliväxter i växthus, daterade 13 juni 2019, med märkbar tillväxtskillnad.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Idag la jag upp löken på tork
Stort knippe lökar på tork i en köksträdgård med grönsaksbäddar och växtskyddsnät i bakgrunden.
Skapa konto

Glömde bilden på hur stora rätt många blivit:
Stor lök på våg som visar 1,537 kg på ett köksgolv.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
arneri68 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.