Är det redan dags att så chili?:thinking:

Jag har så många spännade från @Snigla så att jag inte vet hur jag ska få plats.

13th Marine 13th Marine skrev:
Är det redan dags att så chili?:thinking:

Jag har så många spännade från @Snigla så att jag inte vet hur jag ska få plats.
Skulle ha sått mina i början på december egentligen. Men blev på slutet :thinking: .. nåja.. har du lite extrabelysning.. så är det hög tid att sätta paprika o chili nu (de är lite långsamma) :)

..man får aldrig plats ;)

Hemmakatten
Funderar nu febrilt var jag har mina chiliftön (tack Snigla). Förmodlingen i det stora flyttlasset. (Hyr tillfälligt i väntan på att vårt hus blir färdigbyggt) Får inte tillgång till det förrän i slutet av april.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Funderar nu febrilt var jag har mina chiliftön (tack Snigla). Förmodlingen i det stora flyttlasset. (Hyr tillfälligt i väntan på att vårt hus blir färdigbyggt) Får inte tillgång till det förrän i slutet av april.
De låg i ett kuvert i bilen från början iaf ;)

Men saker har en tendens att flytta på sig och försvinna spårlöst ibland (och komma fram, framför näsan, när man köpt nytt) ;)

Hemmakatten
Tack Snigla! Nu vet jag var jag ska leta!

(Fast vi har varit väldigt bra på att sprida ut vårt bagage över hela lägenheten.)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tack Snigla! Nu vet jag var jag ska leta!

(Fast vi har varit väldigt bra på att sprida ut vårt bagage över hela lägenheten.)
Hittat några? :)

Lite irriterande att vi haft lite dålig ”grobarhet” på våra fröer i år.. (vi har haft väldigt bra i många år.. säkert 95 %).

Krukor med plantor och etiketter som anger olika sorters frön, några krukor har ej groende frön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just nu har vi en hel del som inte kommit upp, som jag ska prova sätta igen! Tur man har några reservfrön.. (vi behöver inte ha flera av alla sorter, men nån vill vi ju ha)

• Wow
Naturliv
  • Laddar…
Hade lite dålig grobarhet förra året, tror jorden blev den utpekade boven i dramat. Hoppas det ordnar upp sig för dig!

Själv ligger jag lite efter i år, chilifröna ligger fortfarande i vattenbad... :oops:

Dalbotant Dalbotös skrev:
Hade lite dålig grobarhet förra året, tror jorden blev den utpekade boven i dramat. Hoppas det ordnar upp sig för dig!

Själv ligger jag lite efter i år, chilifröna ligger fortfarande i vattenbad... :oops:
De som tagit sig går det iaf bra för. Och vi har iaf över 50% groning på sådden.. så man tycker ju att om det vore jorden, skulle det vara samma problem för allt !?

Har inte heller sett mer än en fluga.. kan iof vara i jorden ! De har larver som kan lura där om man har otur..

Det lite lustiga är att sämst grobarhet verkar de ”officiella” fröerna ha (från kända märken..).. de jag köpt hos lite mer privata odlare verkar gå bättre (men även där har några inte behagat dyka upp).

Men men, ska så lite nytt i helgen (nu vet jag var värmemattan är).. och plantera om de andra som kommit upp.. så får vi se vart det leder (y):cool:

Flera fröpåsar för blommor och grönsaker, bl.a. kornblomster och vallmo, utspridda på ett bord.
Skapa konto

Man kan inte få nog med kornblomster/blåklint..

..eller vallmo..
..eller rosenskära..

Sen ska jag fasiken lyckas med Zinnia! Alla säger att de är så lättsådda, vet inte det ja.. har inte lyckats med dem alls än!

Hemmakatten
Snigla Snigla skrev:
Hittat några? :)
Nej, men jag har inte hunnit leta ordentligt. Vi hade fem väskor med oss. Har kollat i en och där var de inte. De andra är lite knöligare att komma åt. Men snart ska jag dra fram dem och kolla.

Vöxtsäsongen är ju så väldigt mycket längre här så inbillar mig att det inte är någon brådska. För övrigt är det apelsinsäsong här nu. Vart man åker ser man fullmogna apelsinlundar. Och ser också massor med blommor och krukor med örtkryddor.

Har också haft en trädgårdsmästare på besök i vår permanenta lägenhet (inflytt i april). Han ska denna vecka ge förslag på träd och växter till våra stora terrasser. Han menade att februari är en bra planteringsmånad. Allt kommer att planteras i stora krykor/lådor. Citronträd blir det men apelsin fungerar inte. Fikon, oliv går bra. Palmer likaså. Och jag måste förstås ha plats för mina örtkryddor.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fick min leverans igår, tack för tipset @Snigla ! :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Något efter @Snigla har jag nu sått chili och paprika.

Det blev hela två sorters chili å två plantor samt två sorters paprika å fyra plantor.

Shishito och Pimenta de weyde samt California Wonder och Corno di toro.

Plantbricka med jord där chili och paprika är sådd, under växtbelysning.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi behöver verkligen få till kattsäkra plantplatser med rimlig temperatur. Det kliar i de gröna fingrarna!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.