Klart du ska fixa mer växthusyta! Den snabba och enkla lösningen är väl att köpa ett färdigt tunnelväxthus. Bygger du själv kan du säkert få det både snyggare och stadigare, sen finns ju medelvägen med ett färdigt som du bygger egna gavlar till.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vill ha mer växthus... Men jag är för snål för bygglov, och dessutom är hela sidan vi vill odla på prickmark :cry:

Undrar om man ska stöka med ett tunnelväxthus eller kanske bara bygga några enklare bågar man drar plast över :thinking:
Du får gå lite omvägar.. :)

Har du kollat in denna modellen (principen är samma som tunnel). Sätter på pallkragarna.. det var vårt bästa alternativ förra året i planeringsstadiet.. sen råkade det bli ett lite större växthus istället (fortfarande inte det växthuset vi planerat att bygga..hmm)

Men pallkragar är trevligt att bygga och att odla i.. man kan odla även i kruka i dem så att säga. Och om du snitsar till det lite, är det lätt att plocka ner hela "huset" när vintern kommer.

Vi har inte satt upp vårt än, står kvar i logen.. (växthusbygget kom i vägen). Men det ska upp till våren.. när vi ställt upp fler pallkragar :) (finns för tre pallkragar, två och en också)

https://www.granngarden.se/vaxthus-njord-for-4-pallkragar/p/1260943

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag vill ha mer växthus... Men jag är för snål för bygglov, och dessutom är hela sidan vi vill odla på prickmark :cry:

Undrar om man ska stöka med ett tunnelväxthus eller kanske bara bygga några enklare bågar man drar plast över :thinking:
Här finns flera alternativ också,. (y)

https://tunnelvaxthus.se

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jaaa.. det blev några till.. :)

Plantkrukor med jord och skyltar för olika tomatplantor som "Golden Jubilee" och "Tiny Tim".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vet inte om jag ska uppmuntra ditt odlingsmissbruk ;)

• Haha
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
What it looks like:
Ett plantafröodlingsbricka med jord och synliga frön, några spirar precis.
Skapa konto

What it feels like:

• Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Har inte planterat något än, men beställt lite nya frön. Tänkte börja med tomaterna till veckan

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Även jag har beställt "lite frön", undrar var jag ska få plats med dessa femton nya sorter :thinking:

Blev tre separata beställningar för att nyttja ta fem betala för fyra maximalt (snopet när man får 3x7kr som rabatt från början)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Det kära odlingsdilemmat. Varje år tänker jag att nu får det faktiskt vara någon måtta på sorter och grupper och färger och allt. Nu blir det strikt med basbehovet! Sen sitter man lik förbaskat där ett tag senare och undrar var man skall få plats med byttan med sort 378 som håller på att spränga krukan och behöver skolas om... :thinking:

Jag odlar inte bara grönsaker utan blommor också och det är nästan värre. Istället för 5 grönkålsplantor som skall stå inomhus i ett par veckor så har man 50 dahlior som trängs för "det måste ju vara ett par för att synas"... :rolleyes:

Men, likväl ett kärt bekymmer när man kan börja flytta ut saker och det blir mer och mer saker att skörda eller blommor att njuta av! :love:

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Någon här som har erfarenhet av att odla jordgubbar från frö?

Som jag förstått ska de sås tidigt? Något mer att tänka på?

Vad för sorts rekommenderar du?

:thinking::rolleyes::oops::whistle:
Det blev lite fler fröer :crysmile:
Denna gången från odlingsklubben.

@SKJB021 har bara satt från plantor (satte 10 för två år sedan, nu har vi... Måååååånga) godast tycker vi är Korona. Vi köpte en omgång senga sengana som vi får smaka i år.

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Någon här som har erfarenhet av att odla jordgubbar från frö?

Som jag förstått ska de sås tidigt? Något mer att tänka på?

Vad för sorts rekommenderar du?
Jag sådde ampel förra året, gick inte jättebra.. vet inte vad som hände eg - men den blev inte mer än 4 cm :thinking:

Har köpt frön till vanliga jordgubbar i år och ska prova! Har inte hunnit kolla när de ska sås än..

Jag har jordgubbar som jag tar revor av också.. men kul att prova odla från frö!

Har även köpt frö till lök.. som jag ska prova!

Snigla Snigla skrev:
Jag sådde ampel förra året, gick inte jättebra.. vet inte vad som hände eg - men den blev inte mer än 4 cm :thinking:

Har köpt frön till vanliga jordgubbar i år och ska prova! Har inte hunnit kolla när de ska sås än..

Jag har jordgubbar som jag tar revor av också.. men kul att prova odla från frö!

Har även köpt frö till lök.. som jag ska prova!
Planen är att köpa jordgubnsfrön inom kort, vi får väl återkoppla och se hur vi lyckas :)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Odlarhumor:

Retrostil tecknad kvinna som ler med kopp, text om trädgårdsfrö kataloger.
Skapa konto

• Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
harry73
Börja samla några risiga studsmattor. Blir bra bågar för ett tunnelväxthus

• Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.