13th Marine 13th Marine skrev:
Verkligen inte!

Jag har tusen projekt men man ska ha ork till dem samtidigt som resten av livet kommer mellan.
Ja huva 😳.. och dessutom kommer ju andra projekt emellan ocksĂ„! (inte odlingsrelaterade alltsĂ„). Man fĂ„r beta av nĂ„tt lite dĂ„ och dĂ„.. (pĂ„ alla fronter - och ta det mest akuta först)

Kan inte göra nÄtt direkt ute (mer Àn hÄlla efter smÄsaker) men idéerna har jag hittat nu iaf.. lite "planeringstÀnk" för olika saker och projekt.. (och det Àr en förbÀttring humörmÀssigt ..! ) :)

Vi fÄr vÀl se vad som blir gjort i Är hÀr och/eller inte.. (har "annonserat" för maken att det kommer lejas ut en del.. hehe.. han vill eg göra sakerna, men han hinner inte med för han gillar att njuta av att bo hÀr.. dvs hÀnga under korkeken o lukta pÄ hmm kaffekoppen - och nu nÀr hans fot inte Àr helt bra o ryggen har strulat lite.. sÄ har jag sagt att jag kommer hyra in lite hjÀlp.. för man kan inte skjuta upp ALLT hela tiden, inget blir fÀrdigt/gjort.. bÀttre han fÄr pillra med smÄ projekt.. vi har mÄnga fönster som ska kittas om o mÄla .. trapp som ska byggas.. förrÄd byggas i logen osv osv)

Har försökt fÄtt tag pÄ vÄr "grÀvare" (hjÀlpte oss med pallkragarna sist.. nÀstan pÄ dagen för 6 Är sedan) för att se om han kan komma o riva allt.. sÄ nya kan ÄteruppstÄ.. (helmurkna nu).. ocksÄ skickas ett nyfiket mejl till vÄr plÄtis.. för att se vad hen skulle ta för att göra nÄgra odlingslÄdor... (ska bli kul o se vad hen sÀger)

Pillar sjÀlv i sketchup.. pÄ nya odlingskragarna..

3D-modell av planerade odlingslÄdor i trÀ med rasteröverbyggnad pÄ ena, placerade pÄ grÀs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs.. nu vet jag hur marken funkar dÀr! SÄ nu har jag tagit bort och Àndrat om.. frÄn vÄr befintliga placering (i de stora hela samma dock) :)
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
IgĂ„r kom mina "rötter" 😍
.. fĂ„r se om jag planterar ner dem i krukor idag.. sĂ„ de hinner komma igĂ„ng 👍

Bilder pÄ fyra olika vÀxter: Trollius 'Superbus', Begonia 'Samba', Astilbe 'Vision in Pink', Verbena bonariensis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fick svar frÄn min plÄtis..

Hade frÄgat vad jag skulle fÄ ge för en rund odlingskrage pÄ 150 cm i diameter (40 cm hög). Jag var inte sÄ kinkig i fÀrger osv (man kan ju ÄtgÀrda det..) och corten funkade ocksÄ..

Fick svar: 1200 kr (1 mm tjock cortenplÄt)

Jag Àr nöjd med det priset!
Inget att sÀga om det alls.. för jag slipper skruva!

Jag kan ju jÀmföra det med "dammkanten" jag köpte hÀromÄret.. som jag skruvade ihop bit för bit (typ en miljon skruvar) innan den var rund.. den betalade jag ju 900 kr för pÄ ett lite mer tvivelaktigt stÀlle (jag har inget att klaga pÄ hos dem dock).

Detta kĂ€nns mer rejĂ€lt iaf 👍😊
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Min fru fick en hel hink med luftlök av en kollega. Lite omĂ„ttligt. 😆
Det blev mitt jobb att plantera

Nyplanterade vitkÄl, blomkÄl, brokolo romanesco och grönkÄl i jordgÄng vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det Ärets första mÄnskensbonde-kvÀll. Eller skymningodling i alla fall.
Jag hade tÀnkt skola om kÄlen men jag tyckte att plantorna var fina sÄ jag tog och planterade ut dem istÀllet. KÄlen brukar trivas bra att fÄ komma ut i riktig jord.
Fyra vitkÄlsplantor pÄ bilden. En blomkÄl, tre brocolo romanesco, fyra grönkÄl och tre röd grönkÄl.
SpetskÄlen grodde aldrig.

KÄlvÀxter med synliga rötter och jordklumpar redo för plantering i trÀdgÄrden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TrÀdgÄrdsland med nyligen planterade kÄlplantor och torra vÀxtrester pÄ jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
S
Satte potatis i fem potatishinkar och stÀllde i vÀxthuset. Jag har aldrig odlat i sÄna tidigare och eftersom jag köpte fem förra Äret sÄ Àr det vÀl bara att testa.

Planterade ut röd- och gullök i landet efter att ha stÄtt varmt pÄ fjÀrrvÀrmecentralen hela vintern.
StrösselsÄdde.

Nyplanterade röd- och gullökar i jordrad i trÀdgÄrdslandet med grÀs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lökodlingen gick dÄligt förra Äret sÄ det blev mÄnga smÄlökar.
Jag hoppas att det rÀcker med att de stÄtt varmt för att inte fÄ stocklöpning som @13th Marine vittnade om. Hoppas lökarna har upplevt Endless summer, som det stÄr pÄ mÄnga bilar i Florida m.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Jag hÄller tummarna för dig.

Mina lĂ„g i en uppvĂ€rmd kĂ€llare (16+) men gick alla i stock förra Ă„ret 😖
 
Idag fick plantorna flytta ut igen.
Plantor i krukor i ett vÀxthus med en blommande vÀxt synlig.

En av dem blommar nu ocksÄ.
Tomatplanta med gul blomma och gröna blad mot en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Nu Äkte tomaterna och nÄgra paprikor ut.
Helt genomsvettig nu, vilket fantastiskt vĂ€der đŸŒžđŸ„°
Tomat- och paprikaplantor i krukor framför röd husvÀgg under soligt vÀder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomat- och paprikaplantor pÄ en metallhylla utomhus framför en röd och vit vÀgg en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomat- och paprikaplantor i vita hinkar framför röd husvÀgg och grÄtt grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 7 till
  • Laddar…
VÄrt nya vÀxthus Àr igÄng med tomater, chili och en ynklig liten paprikaplanta. Ett par nyligen grodda gurkplantor tÀltar fortfarande i sina smÄkrukor och ska sÀttas i jorden nÀr de har fÄtt ett par karaktÀrsblad. Utanför har vi byggt en odlingslÄda för örter.

Interiör av ett vÀxthus med tomater och chiliplantor, smÄkrukor med gurkplantor och odlingsutrustning pÄ stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En odlingslÄda med örter vid ett vÀxthus, inklusive smÄ gurkplantor och annan vÀxtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
FÄr man skörda snart?
 
  • Potatisplantor som börjar blomma i en solig trĂ€dgĂ„rdsodling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
HjÀlp - va gör jag med dessa nu dÄ? Zinnior..

Ska de planteras pÄ plats.. i smÄ krukor.. gÄr de att plantera ner? (Djupare)

Unga zinniaplantor vÀxer i en plastlÄda med jord, redo för omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4774
Inte direkt nÄgot som jag odlar men detta sitter pÄ en avkapad död björk och jag har inte en susning om vad detta Àr. PÄ hÄll sÄg det ut som att det var en fÄgels vita mage som stack fram men nÀr jag kom nÀrmare sÄ sÄg jag ju att det inte var det.
NÄgon hÀr som kan hjÀlpa mig att lista ut vad detta Àr?
Har redan gjort bildsök men fick upp allt frĂ„n bomull till svandun och sjĂ€lv tror jag mest pĂ„ nĂ„gon mĂ€rklig svamp đŸ€” Vit, fluffig substans som liknar en svamp eller dun, pĂ„ barken av en avkapad björk omgiven av lav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gör ni med paprikan? VÄra smÄ plantor har redan en massa blommor, men jag ser gÀrna att de rotar sig ordentligt innan de sÀtter frukt.
Borde jag ta bort fruktĂ€mnena till en början? đŸ€”
 
Jag gör det men folk gör olika. Jag vill hellre ha en stark planta med mÄnga frukter senare Àn fÄ men tidiga.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag rÄkade hittade en odlingsbok som ocksÄ sa att man skulle ta de första
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.