357 887 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Vi har en plan yta också, där jag tror att det är lera om man gräver lite. Jag har inte hunnit gräva och kolla, men det har gått en bäck/å där för länge sedan så det känns ganska troligt.Dalbotant skrev:
Jag och grannen odlar sparris i upphöjda bäddar. Än så länge verkar det gå utmärkt. Vi har lerigt och vattensjukt men det borde fungera på berg också.M mrsnhp skrev:
Jag tänker mig upphöjda odlingsland i framtiden, måste bara bestämma mig för var de ska vara. Jag ska nog försöka klämma in sparrisland i planen 🙂Jiji skrev:
Den här rabarbern har fört en tynande tillvaro mitt i gräsmattan. I somras grävde jag upp den och satte i en hink. För ett par veckor sedan planterade jag den här.
Den här rabarbern har alltid trivts bättre än den som var på gräsmattan.
Det börjar komma upp gul lök.
Idag har jag satt potatis.
Vitlöken är det tråkigare med. Jag satte den i höstas och den började gro. Nu ser det ganska dött ut. Jag vet inte om jag satte den för tidigt eller om något annat var fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här rabarbern har alltid trivts bättre än den som var på gräsmattan.
Logga in
Skapa konto
Det börjar komma upp gul lök.
Logga in
Skapa konto
Idag har jag satt potatis.
Vitlöken är det tråkigare med. Jag satte den i höstas och den började gro. Nu ser det ganska dött ut. Jag vet inte om jag satte den för tidigt eller om något annat var fel.
Jag tycker att det verkar bli bäst med vitlök om jag sätter den så sent på året att det inte börjar växa. Här i sydvästra Skåne sätter jag i december.A Avemo skrev:
Jag får prova med det i höst. Jag grävde i raderna och hittade många ruttna klyftor men inte en enda levande. Så nu har jag satt nya. De lär väl inte klyfta sig. Men det kanske blir något.Jiji skrev:
Nu har jag lagt fiberduk över potatisen också.
I morgon åker pelargonerna ut i det temporära växthuset tillsammans med en liten värmare som jag kan starta ifall det blir några fler frostnätter.
De flesta har hittills stått under ett bord där jag satt en billig led-armatur från Jula och några har stått i ett söderfönster och skillnaden i växtkraft och färg är tydlig.
Led-armatur över den vänstra pelargonen.
De flesta har hittills stått under ett bord där jag satt en billig led-armatur från Jula och några har stått i ett söderfönster och skillnaden i växtkraft och färg är tydlig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilken imponerande samling pelargoner du har.❤️Lill72 skrev:I morgon åker pelargonerna ut i det temporära växthuset tillsammans med en liten värmare som jag kan starta ifall det blir några fler frostnätter.
[bild]
[bild]
Vi har gjort samma iakttagelse. Satte sent i november förra året, här i Stockholmstrakten och blev nästan 100 % utfall. Året innan satte vi tidigare och då strök mer än hälften med 😕Jiji skrev:
Så här två veckor senare verkar det som att det blev ett stort lyft med nya ljuskällor i armaturen. Plantorna ser mycket bättre ut. Kanske har lysrören successivt fått ett sämre ljusutbyte och / eller sänkt färgtemperatur. Nu blir det mer ljus, bättre färgtemperatur för ändamålet och mindre värme från dem. Problemet är bara att det är någon månad kvar tills de bör planteras ut. Det kommer att bli ännu mer fullt här.A Avemo skrev:Den här lampan har jag haft i 12 år. Det är en begagnad industriarmatur för tre 58W T8-rör. Nu gav ett av rören upp och jag köpte tre LED-rör med dagsljus i stället. De har 22 W och nästan lika högt uppgivet ljusutbyte. 4100 lumen mot 5000 för lysrör. Armaturen blir knappt varm. Spännande hur LED bara fortsätter att utvecklas.
[bild]
Det är ju ett ständigt problem tycker jag. Hur jag än gör växer plantor ur sin plats 🤩A Avemo skrev:Så här två veckor senare verkar det som att det blev ett stort lyft med nya ljuskällor i armaturen. Plantorna ser mycket bättre ut. Kanske har lysrören successivt fått ett sämre ljusutbyte och / eller sänkt färgtemperatur. Nu blir det mer ljus, bättre färgtemperatur för ändamålet och mindre värme från dem. Problemet är bara att det är någon månad kvar tills de bör planteras ut. Det kommer att bli ännu mer fullt här.
[bild]
Idag satte jag ut lite tobaksblommor. Och hoppas att det inte blir mer frost. Annars får jag inte plats helt enkelt.