6 295 läst · 55 svar
6k läst
55 svar
ODB2, diagnos och programmering-verktyg till bilen
Sida 1 av 4
Det här är rätt outforskat för mig, jag har nog bara snappat lite av det mest basic.
Om jag tjackar en "billigaste ODB2-läsaren jag hittar" så kommer jag väl antagligen bara få ut lite data om hur lambda-sensorn mår och ger för värden och lite andra basic motordata som mest rör emissioner?
Men om jag skulle vilja ha något kraftfullare då.
Helst skulle jag vilja kunna programmera om div saker i bilen, hur den piper gällande diverse varningar, hur belysnings styrs osv, om motorn automatstoppar vid rödljus osv.
Finns det något sådant som man kan köpa, och ha råd med som vanlig privatperson?
Om jag tjackar en "billigaste ODB2-läsaren jag hittar" så kommer jag väl antagligen bara få ut lite data om hur lambda-sensorn mår och ger för värden och lite andra basic motordata som mest rör emissioner?
Men om jag skulle vilja ha något kraftfullare då.
Helst skulle jag vilja kunna programmera om div saker i bilen, hur den piper gällande diverse varningar, hur belysnings styrs osv, om motorn automatstoppar vid rödljus osv.
Finns det något sådant som man kan köpa, och ha råd med som vanlig privatperson?
Det är lite olika på olika bilmodeller. Kolla på appen Carista. Jag använde den för att ställa om ljusnivån när halvljuset slås på etc på Toyota. Funkar med blåtands-OBD2-plugg för några hundringar.
Edit: Jag tror appen kostar en slant men jag använde ett trial-konto.
Edit: Jag tror appen kostar en slant men jag använde ett trial-konto.
OBD2 är en standard som täcker motorstyrningen, det finns billigare och dyrare varianter.
Dvs det tänker det mesta som oftast tänder motorlampan, du kan se rätt mycket med den, värden på lamdasond, luftmasssemätare, avgastemp fueltrimvärden om bilen går snålt eller fett m.m.
Om du vill se andra märkesspecifika system som Airbag, abs, återställning av hydrallisk bromsm.m. så så finns det felra att välja av för just ditt bilmärke, Autel och icarsoft är rätt vanliga läsare, det går även att köpa en som klarar flera märkesspecifica system.
Jag köpte en Icarsoft för gm/ Chevrolet men ångrar att jag inte la till 1000kr och köpte en icarsoft CR pro , CR elite eller senare som klarar fler bilmärken.
Men en simpel OBD2 läsare är even ett måste den har jag alltid med mig i bilen.
Dvs det tänker det mesta som oftast tänder motorlampan, du kan se rätt mycket med den, värden på lamdasond, luftmasssemätare, avgastemp fueltrimvärden om bilen går snålt eller fett m.m.
Om du vill se andra märkesspecifika system som Airbag, abs, återställning av hydrallisk bromsm.m. så så finns det felra att välja av för just ditt bilmärke, Autel och icarsoft är rätt vanliga läsare, det går även att köpa en som klarar flera märkesspecifica system.
Jag köpte en Icarsoft för gm/ Chevrolet men ångrar att jag inte la till 1000kr och köpte en icarsoft CR pro , CR elite eller senare som klarar fler bilmärken.
Men en simpel OBD2 läsare är even ett måste den har jag alltid med mig i bilen.
Tja, det kan ju förstås ändras över tiden, och gäller iofs redan nu flera märken.S Schäfer skrev:
Men vad jag för tillfället är mest ute efter är till Nissan, sent 2010-tal.
Ja det är ju lite mer sånt jag också vill åt.A A-Man_08 skrev:
Jag kan ju också berätta att vad det mig anbelangar så har jag inget emot att lägga något lite mer pengar på att få fler funktioner samt större säkerhet att det verkligen fungerar.
Alltså inte löjliga pengar, inte tiotusentals kronor.
Men jag räknar med att det jag söker kostar åtminstone några tusenlappar, kanske uppåt 10' kan jag vara beredd att lägga. Om det nu finns rätt pryl, med mycket funktioner.
Jag kom på att det skulle ju även kunna vara trevligt ifall verktyget kan koda in nycklar också.
Alltså inte löjliga pengar, inte tiotusentals kronor.
Men jag räknar med att det jag söker kostar åtminstone några tusenlappar, kanske uppåt 10' kan jag vara beredd att lägga. Om det nu finns rätt pryl, med mycket funktioner.
Jag kom på att det skulle ju även kunna vara trevligt ifall verktyget kan koda in nycklar också.
Lite över 10 papp, men ... verkar kunna mycket ... och till många bilar ...A A-Man_08 skrev:
https://www.prylteknik.se/icarsoft-cr-ultra-obd2-diagnosverktyg-for-proffs
Det är olika kablar/boxar för varje tillverkare för att kunna programmera via CAN bussen eller få ut mer info via OBD-interface.
Sök på vad Nissan använder själva och köp en kopia av boxen från Kina. Mjukvaran brukar ofta vara trixig att använda och kräver ofta gamla Windows-versioner.
En basic OBD-dongle får du bara ut de vanligaste mätvärden med och kan kanske rensa de vanligaste felen. Det finns dyrare modeller som påstås klara av flera bilar men dessa kan du inte göra något avancerat med (som att koda om nycklar etc)
Sök på vad Nissan använder själva och köp en kopia av boxen från Kina. Mjukvaran brukar ofta vara trixig att använda och kräver ofta gamla Windows-versioner.
En basic OBD-dongle får du bara ut de vanligaste mätvärden med och kan kanske rensa de vanligaste felen. Det finns dyrare modeller som påstås klara av flera bilar men dessa kan du inte göra något avancerat med (som att koda om nycklar etc)
Polare har denna, mycket billigare att köpa från Kina och kan inte användas till programmering. Uppdateringar kräver årlig abonnemang och Lenovo tablet som följer är inget att ha, den kör gammal Android och har begränsat med utrymme så du får köpa in SD-kort om du skall uppdatera.Mikael_L skrev:
Du kan själv installera deras mjukvara på valfri Android-tablet själv men kablarna får du skaffa i efterhand.
Jag tror inte du hittar en OBD-grunka som du kan programmera med, i alla fall inte om inte du har en märkesspecifik sådan.
I väntan på sådana skulle jag också rekommendera en läsare med bluetooth/wifi, för sen handlar det bara om att välja rätt app till den. Beroende på vilken det blir kan du få ut olika mycket data.
I väntan på sådana skulle jag också rekommendera en läsare med bluetooth/wifi, för sen handlar det bara om att välja rätt app till den. Beroende på vilken det blir kan du få ut olika mycket data.
Jag har en icarsoft cr max och rätt nöjd med. Men jag har den mest för service, nollställa, läsa felkoder ange byte av partikelfilter etc.
Om den går använda justering av varningssignaler mm vet jag faktiskt inte.
Jag tycker att det är rätt kasst att det inte går ställa in enklare grejer i menyn på bilen.
T ex automatiskt halvljus har varit standard sen dackefejden, och nu helt plötsligt så vet man knappt vilket lyse som är på när.
Automatisk start och stopp är en annan grej man skulle vilja kunna ändra, likaså backvarnaren.
Men hela bilindustrin tycker jag är helt värdelös. Fast tekniken borde gå framåt blir bilarna sämre. Men bilar byggs för är säljas, inget annat.
Om den går använda justering av varningssignaler mm vet jag faktiskt inte.
Jag tycker att det är rätt kasst att det inte går ställa in enklare grejer i menyn på bilen.
T ex automatiskt halvljus har varit standard sen dackefejden, och nu helt plötsligt så vet man knappt vilket lyse som är på när.
Automatisk start och stopp är en annan grej man skulle vilja kunna ändra, likaså backvarnaren.
Men hela bilindustrin tycker jag är helt värdelös. Fast tekniken borde gå framåt blir bilarna sämre. Men bilar byggs för är säljas, inget annat.