Elektrikerbranschen måste ju vara den sista Sovjetbranschen. Förekommer inte sådana påslag i andra branscher. Råspont 120 kr metern? Antar att detta är en politisk eftergift åt elektrikerfacket. Har diskuterats i andra trådar varför inte Polska m fl elektriker kan få komma hit och jobba, det gör de ju inom andra hantverk. Monopol gör så här med en marknad.

Så länge man kan dölja kostnader som sker med materielpåslag kommer branschen aldrig att saneras. Det enda rätta vore att sätta en timpeng som elektrikern kan leva på och låta kunden köpa material själv, skulle snabbt sortera ut en del avarter. Eller så kan elektrikern (för att spara tid) helt enkelt räkna antalet kartonger han (förlåt, HEN) öppnar, sätta upp dom på fakturan och kasta överblivet mtrl till kunden. Så ser man vad elektrikern debiterar i mtrl. Att räkna antal kartonger skall väl inte vara oöverstigligt? Materialspillet upptaget till listpris blir ändå försumbart för lite större jobb. Om inte elektrikern hittar en ockerprislista, förstås.

Själv arbetar jag med mjukvaruutveckling för en större Hisingsbaserad biltillverkare, och 700 kr/h får vi en rätt bra civilingenjör för. Iof sig längre uppdrag än en vecka, men ändå. Vi måste acceptera att oberoende verkstäder fixar med bilarna och ändå stå för garantier. Snart kommer EU-direktiv att vi måste acceptera piratdelar också om de uppfyller våra specar, så jag köper inte det där med garanti som argument.

/Anders
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Om man då skall vara ärlig så misstänker jag att "fordonstillverkaren" inte riktigt betalar 1000 % påslag på elmateriel som används där heller.

Jag skulle snarare kunna tänka mig att deras upphandlingar är i stilen "vi vill ha 25% rabatt på elfirmans äkta inköpspris om ni skall få något jobb här, och 90 dagars kredit.
 
Jag tror att en väg att komma åt den här vansinniga prisssättningen vore om konkurrensverket ingrep mot grossisternas "riktprislistor", de måste kvala in under begreppet prissamverkan.
 
Kul jämförelse med bildelar...vad skulle en bil kosta i lös matrl? ;)
 
Delarna är ungefär bilens listpris gånger pi. Sedan tillkommer montering som för en enda bil blir vansinnigt mycket eftersom fabriken sätter samman bilen mycket effektivare än en mekaniker. Pi-faktorn brukar gälla för all lätt verkstadsindustri. Gäller inköpspris i förhållande till utpris med.

/Anders
 
magnu skrev:
Problemet är att nätbutikerna ibland/ofta är billigare än vad hantverkaren får betala hos grossisten.
Det är inte möjligt att det skulle vara på det viset....isf skulle det ju inte finnas några grossister......det kanske stämmer i något enskilt fall men knappast i någon större utsträckning.....

Fakta/källa på detta skulle vara intressant......
 
När jag jobbade som programmerare på en styrsystembyggarfirma hade vi skåpsbyggaravtal med grossisterna. Vid köp av halvpall normmateriel låg rabatten på 75%. Så jag tror inte heller att närbutikerna straffar grossisterna. Beror mer på hur mycket du köper, framför allt obrutna förpackningar och ditt munläder.

/Anders
 
Mikael_L skrev:
En elektriker(firma) går som regel aldrig runt på lika låg timpenning som en snickar(firma).
Anledningen är helt enkelt beläggningsgrad.
En snickare tar typiskt på sig jobb som är mellan några dagar till ett halvår långa.
En elektriker har jobb som är halvtimmes till någon vecka långa.

Tänk när snickaren har tagit på sig ett helt husbygge.
I ett halvårs tid behöver han bara dra på sig snickarbrallorna på morgonen och stå och hamra 7-16. Lägga en-två timmar i veckan på lite bokföring av tidsedlar och lägga materialfakturorna i rätt hög. Ja kanske delfakturera projektet någon gång, osv.
Han får alltså lätt ut 38 debiterbara timmar i veckan.

Sen kan du fundera på elektrikern.

Sen kan man ju alltid diskutera hur mycket högre timpenningen måste vara, och hur den ska tas ut.
Den går ju att förutom ta mer i timmen debitera ut såsom en min-antal-timmar-avgift, eller en fast avgift som läggs till.
Det vanligaste är nog en kombination.
Och hur mycket extra som elektrikern "behöver" beror ju på smart och duktig företagare han är. Är man duktig på att få en bra beläggningsgrad så tjänar man ju mer eller kan sno mindre pengar från kunderna.

Sen beror det givetvis även på hur man nischat in sig i marknaden. En del jobbar säkert med mer service och korta uppdrag och högre timpenning, andra siktar kanske på att mest få in stora uppdrag, nyinstallationer och sånt, och kan nog hålla en lägre timtaxa.
Måste kanske hålla lägre timtaxa ...? De stora beställarna är säkert hårda förhandlare.
Enligt den senaste fakturan så kostade min lokala elektriker 330:- per timme. Dom kommer med andra ord gå i konkurs när som helst?
 
Mikael_L
Beltis skrev:
Enligt den senaste fakturan så kostade min lokala elektriker 330:- per timme. Dom kommer med andra ord gå i konkurs när som helst?
Något sådant har jag inte ens antytt. Jag har bara klargjort vad som skiljer en del olika slags hantverkare åt, och som i slutänden kan/bör avspegla sig i timpenningen.
Din lokale snickare kanske klarar sig med 270:-/timme?
Eller borde göra det i alla fall.
 
Enk Projektet skrev:
Det är inte möjligt att det skulle vara på det viset....isf skulle det ju inte finnas några grossister......det kanske stämmer i något enskilt fall men knappast i någon större utsträckning.....

Fakta/källa på detta skulle vara intressant......
Jag hoppade över några rader i tankekedjan.
De hantverkare som jag tror kan tänka sig vara intresserade av en sådan affärsuppgörelse är de små enmansfirmorna.

Om man läser runt just här på BH, så hittar vi några hantverkare som beklagar sig över att det är besvärligt att få bra pris från grossisterna.

Men den uppfattning som jag får är att priserna för de små hantverkarna hos grossisterna är ungefär desamma som i nätbutiken.
 
Alfredo skrev:
Det beror väl på vad det är för jobb som ska göras, men visst helt enkelt är det inte.

Om jag exempelvis beställer ett jobb som går ut på att byta till jordade uttag i ett hus/lägenhet så är det väl ganska enkelt att fråga vad uttag och FK kostar. Precis som jag innan frågar vad en timme kostar.

Om sedan elektrikern lurar skjortan av mig med svindyra Wago får jag väl antingen bråka om det i efterhand eller gilla läget och välja en annan elektriker nästa gång. Kollar man priset på den väsentliga delen av materialet borde det inte handla om några stora belopp som man känner sig lurad på i efterhand.
Det var som jag gissade att för att få kontroll på kostnaderna innan så måste jag se till att sätta mig in i vilket material som förmodligen kommer att krävas för installationen och specifikt be om kostnaden för dessa artiklar för att få en bild av vad slutkostnaden kommer att bli.

Kanske inte helt omöjligt eftersom jag har ett visst intresse och en svåger som är elektriker som kan hjälpa till (tyvärr 70 mil bort). Men jag har faktiskt svårt för argumentationen att folk får skylla sig själv när de inte frågat om pris innan när det uppenbart är nästan omöjligt att få ett klart besked om vilka priser som gäller om man inte vet exakt vad man vill ha och elektrikern är villiga att också uppge kostnaden för varje artikel som han/hon kommer att använda innan arbetet påbörjas.

Förhoppningsvis hittar jag en elektriker som någon bekant använt sig av för liknande arbete som har gjort ett bra jobb och bevisligen har rimliga priser. Då slipper jag ägna onödig tid för att försöka få grepp om allt som kommer att behövas och elektrikern slipper slösa tid på att speca priser för varje detalj innan.
 
magnu skrev:
Jag hoppade över några rader i tankekedjan.
De hantverkare som jag tror kan tänka sig vara intresserade av en sådan affärsuppgörelse är de små enmansfirmorna.

Om man läser runt just här på BH, så hittar vi några hantverkare som beklagar sig över att det är besvärligt att få bra pris från grossisterna.

Men den uppfattning som jag får är att priserna för de små hantverkarna hos grossisterna är ungefär desamma som i nätbutiken.
Nätbutikernas affärsidé är att sälja till privatpersoner i första hand, och dom tillhör inte Röda Korset dvs jobbar utan vinst intresse....som företag har man naturligtvis konto hos någon grossist oavsett bransch....
Ang % påslag på matrl så är det väl upp till var och en hur man hanterar detta, men oavsett så ligger det i kundens intresse att fråga vad saker kostar innan köp.....
Någon skrev tidigare i tråden att pga att man som privatperson är ovan att köpa in hantverkstjänster kan vara en orsak till höga påslag/fakturor.....visst kan det vara så men oavsett vana eller inte så ligger det i varje persons eget ansvar att ta reda på fakta och även ta konsekvensen om man inte har gjort det.

Ta alltid in offert med total pris ink allt om man vill veta vad det ska stå på fakturan och på det viset slippa bli överraskad.....
 
Enk Projektet skrev:
Ang % påslag på matrl så är det väl upp till var och en hur man hanterar detta, men oavsett så ligger det i kundens intresse att fråga vad saker kostar innan köp.....
Någon skrev tidigare i tråden att pga att man som privatperson är ovan att köpa in hantverkstjänster kan vara en orsak till höga påslag/fakturor.....visst kan det vara så men oavsett vana eller inte så ligger det i varje persons eget ansvar att ta reda på fakta och även ta konsekvensen om man inte har gjort det.

Ta alltid in offert med total pris ink allt om man vill veta vad det ska stå på fakturan och på det viset slippa bli överraskad.....
Så ditt råd om man nu inte vill köra fast pris är att kräva av exempelvis elektrikern att han/hon innan jobbet påbörjas specar vilka artiklar som kommer att användas tillsammans med pris och förpackningsstorlek? Jag är kanske naiv, men jag skulle gissa att en och annan elektriker skulle ha problem med det upplägget. Samma gäller att få en firma att lämna ett fastpris på ett jobb då många säkert tycker det är enklare att bara köra löpande för att slippa räkna på offerter.
 
mr_bygg skrev:
Så ditt råd om man nu inte vill köra fast pris är att kräva av exempelvis elektrikern att han/hon innan jobbet påbörjas specar vilka artiklar som kommer att användas tillsammans med pris och förpackningsstorlek? Jag är kanske naiv, men jag skulle gissa att en och annan elektriker skulle ha problem med det upplägget. Samma gäller att få en firma att lämna ett fastpris på ett jobb då många säkert tycker det är enklare att bara köra löpande för att slippa räkna på offerter.
Till att börja med så är en dialog från början en självklarhet, det finns flera upplägg på hur ev jobb lösas....själv föredrar jag att ha hantverkare på löpande men använder mig också av folk jag känner...i annat fall tar jag in flera offerter där jag själv specar vad jag vill ha gjort och med vilket matrl i förfrågningsunderlaget, på det viset vet ju även den som ska räkna fram ett pris vilka förutsättningar som gäller...på samma sätt kan man naturligtvis köpa allt matrl själv och bara be om en offert för montage....lika självklart som vid vilken överenskommelse som helst.
 
Det jag vänder mig mot är argumenten att det bara är att fråga innan så får man svart på vitt vad det kommer att kosta. För en "okunnig" kund är det inte särskilt enkelt att få ett grepp om vad arbete + material kommer att kosta. För vissa hantverkarekategorier är inte det ett problem. Om jag anlitar en snickare och han uppger att hans priser ut till mig är ungefär detsamma som mitt pris på brädgården då nöjer jag mig med det och tycker det är OK.

Andra kategorier av hantverkare har helt enkelt ett system med prislistor som för mig som kund många gånger är helt obegripligt och gör det näst intill omöjligt att skapa mig en bild av vad saker kommer att kosta om jag inte själv i detalj specar precis vad jag vill ha eller kräver detsamma av hantverkaren . Och gör jag inte det så får jag skylla mig själv om hantverkaren tar "hutlöst" betalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.