kent_n skrev:
Jag har anlitat en elektriker som har utfört arbete enligt avtal.
Allting är perfekt MEN:
När fakturan kom så ser jag att elektrikern debiterat 12,5kr / meter FK 1,5 H07V-R kabel.

Jag vet inte riktigt men har sökt diverse priser på internet och de pendlar mellan 1,8 och 2,5kr / meter
Allt från biltema till Elgrossisten.


Det känns helt orimligt att det ska vara ett påslag mellan 500-700%.
Dom har använt 600 meter kabel så det blir en ganska betydande skillnad.

Antar givetvis att det kan vara någon kvalitetsskillnad i teorin åtminstone, men tycker att dom borde ha meddelat att kabeln dom använder kostar 500% mer än "normalt" pris.

Har gjort upp detta nu iom att vi fått slutfakturan.
Företaget erkände att det hade blivit fel. Efter lite dividerande fram och tillbaka fick jag tillbaka ca 35% av materialkostnaden. Det motsvarade 7000kr.

han var även noga med att påpeka att de "ej tagit betalt för allt arbete". Om detta sades för att motivera den dyra materialkostnaden eller ej vet jag inte. Jag var tydlig med att påtala att jag önskar/kräver att dom tar betalt för utfört arbete och inte försöker "gömma" detta i form av högre materialpeiser. Ärlighet är alltid bästa vägen att gå.

slutet gott allting gott.
Kommer absolut att anlita firman igen men kommer fråga efter priset även på material innan.
 
Jag vet inte hur det ser ut på andra företag, men det företaget jag jobbar för säljer faktiskt med (liten) förlust till de största kunderna, men tar igen det på dom mindre kunderna. Anledningen är att volymerna ökar rejält på de största kunderna och det gör att våra produktionskostnader minskar (per tillverkad enhet). Även om vi säljer med förlust nu så innebär det att vi bättrar på våra marginaler för framtiden.

Edit: Skulle varit svar till mariatherese 08:06 igår, men jag lyckades klanta till citeringen :)
 
Byggmarodören skrev:
Jag vet inte hur det ser ut på andra företag, men det företaget jag jobbar för säljer faktiskt med (liten) förlust till de största kunderna, men tar igen det på dom mindre kunderna. Anledningen är att volymerna ökar rejält på de största kunderna och det gör att våra produktionskostnader minskar (per tillverkad enhet). Även om vi säljer med förlust nu så innebär det att vi bättrar på våra marginaler för framtiden.

Edit: Skulle varit svar till mariatherese 08:06 igår, men jag lyckades klanta till citeringen :)
Det kan väl vara vettigt i början tills man fått ner sina inköpspriser, men i långa loppet blir det ju inte riktigt rätt..
 
jkarlberg skrev:
Det kan väl vara vettigt i början tills man fått ner sina inköpspriser, men i långa loppet blir det ju inte riktigt rätt..
Det kan självklart vara fördelaktigt även i det långa loppet. Om du går lite back på storkunden, men dubblar eller tripplar din volym, kanske det ger dig en sådan mängdrabatt att alla dina andra affärer blir mycket mer fördelaktiga, och kompenserar förlusten.
 
Beltis skrev:
Min elektriker kostar 330:- per timme dock så hade dom 20 kilometer hem till mig (egentligen 2½ kilometer) så det blev lite dyrare ändå.

Alltid blir man lurad på något sätt.
Jag vet att det är en gammal tråd men 330kr/t?????
Det måste vara välgörenhet.
Det blir ju knapp 100kr/t till personen, vem kan leva på det?

Rörläggaren här hemma tog 620kr i timmen. Då är materialkostnaden normal
 
Mikael_L
Ramnemark skrev:
Jag vet att det är en gammal tråd men 330kr/t?????
Det måste vara välgörenhet.
Det blir ju knapp 100kr/t till personen, vem kan leva på det?

Rörläggaren här hemma tog 620kr i timmen. Då är materialkostnaden normal
Ja 330:-/ timme är lågt. Nu är det 3 år sedan, men ändå.

Men omöjligt är det ju inte. Om elektrikerns affärsmodell innebär att det inte är nästan några omkostnader alls, t.ex. att kund får betala hela faktiska bilkostnaden för varje uppdrag osv, så kan elektrikern få ut en lön på runt 29.000:- i månaden, före vanlig kommunalskatt som vi alla betalar.
Det är ju inte så jättepissigt.
Men själv skulle jag ju inte driva företag för den "lönen", hellre då bara vara anställd och slippa ansvar och risk. :)

Kan ju också vara lite inkomster på materialet också i den ekvationen.

Men hur som helst känns det ju inte som någon som skor sig hårt på kunderna. :)
 
Förra året var det. Arbete med installation av spottar. Tog väl 2-3 timmar.
Jag kan lova att det var i underdrift att det tog två timmar.

ede.JPG

Mer info från firma som ordnade med inkoppling av spottar i hallen som är en av två kända elfirmor här i området.

Vinstmarginal på 11%

BOKSLUT & NYCKELTAL
2013-08
Antal anställda 12
Omsättning (TKR) 13 832
Res. e. finansnetto (TKR) 1 642
Årets resultat (TKR) 904
Summa tillgångar (TKR) 4 742

Löner till övriga anställda (TKR) 4 071

Jag vet att målare tar ungefär samma pris per timme. Kaklade köket och det var ungefär detsamma timpris.
 
Redigerat:
Mikael_L
Inte ens materialpriset var saltat. :x :)
 
Man får hoppas att de inte är ett alltför ovanligt undantag från vad som brukar avhandlas i trådarna här, fokus på att jobba och kanske tom lite effektivt.
 
Jag får bara gratulera att de finns en sån bra firma i närheten av dig.
Någon som vet om vvsare, plattsättare eller målare i Halmstad med samma affärsmodell?
Jag fick som sagt betala 620kr i timmen och de var nog 5-6 timmar som saltades på iom rotavdrag (som kom i restskatt)
 
Beltis skrev:
Förra året var det. Arbete med installation av spottar. Tog väl 2-3 timmar.
Jag kan lova att det var i underdrift att det tog två timmar.

[bild]
Alltså två elektriker, och du sa att de stannade i 2t. Blir ju faktiskt ännu billigare .. :p
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Vad fick du betala i timmen då? Du vet att det är ganska mycket omkostnader för en elektriker idag med alla kurser och kringutrustning. Så att du har betalat några kronor extra för tråd ska du inte gnöla över. Och gör du det så kan du göra det själv och ha så kul när kåken brinner ner.
 
Mikael_L
Lars Holmström skrev:
Och gör du det så kan du göra det själv och ha så kul när kåken brinner ner.
Vilken gnäll-kommentar. :eek:

Varför skulle kåken brinna ner?

Vad garanterar kåken att inte brinna ner för att man anlitar någon?
 
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.