Mikael_L
Enk Projektet skrev:
.själv föredrar jag att ha hantverkare på löpande men använder mig också av folk jag känner...i annat fall tar jag in flera offerter där jag själv specar vad jag vill ha gjort och med vilket matrl i förfrågningsunderlaget, på det viset vet ju även den som ska räkna fram ett pris vilka förutsättningar som gäller...på samma sätt kan man naturligtvis köpa allt matrl själv och bara be om en offert för montage....lika självklart som vid vilken överenskommelse som helst.
Ja så kan du göra.
Kanske jag kan, men bara kanske ...

Men min morsa?, nej definitivt inte. Hon har exakt NOLL % av förutsättningar att göra något av det du skrev.
 
mr_bygg skrev:
Det jag vänder mig mot är argumenten att det bara är att fråga innan så får man svart på vitt vad det kommer att kosta. För en "okunnig" kund är det inte särskilt enkelt att få ett grepp om vad arbete + material kommer att kosta. För vissa hantverkarekategorier är inte det ett problem. Om jag anlitar en snickare och han uppger att hans priser ut till mig är ungefär detsamma som mitt pris på brädgården då nöjer jag mig med det och tycker det är OK.

Andra kategorier av hantverkare har helt enkelt ett system med prislistor som för mig som kund många gånger är helt obegripligt och gör det näst intill omöjligt att skapa mig en bild av vad saker kommer att kosta om jag inte själv i detalj specar precis vad jag vill ha eller kräver detsamma av hantverkaren . Och gör jag inte det så får jag skylla mig själv om hantverkaren tar "hutlöst" betalt
Men glöm det där med att försöka begripa exakt vad det kostar.
Fråga istället:
"Ungefär hur mycket kommer du att fakturera mig?"
Då får du ett prisspann på jobbet.

Jag är intresserad av de två första siffrorna på fakturan och vilken tiopotens det är.

Hantverkarna vet ganska väl vad den typen av jobb kostar totalt.

Att lägga ner en massa tid och räkna ner till sista dm FK och sista klammern är inte speciellt effektivt.

Sedan är det bara att acceptera mtrl-priserna, eller förhandla om dem.

Men om man vet vad det kommer att kosta, kommer man inte att känna sig lurad när fakturan kommer.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja så kan du göra.
Kanske jag kan, men bara kanske ...

Men min morsa?, nej definitivt inte. Hon har exakt NOLL % av förutsättningar att göra något av det du skrev.
Så klart inte... men det som är viktigt är att man är nöjd med resultatet kontra priset....om en kund inte ens kan tala om vad denna vill ha är det ju omöjligt att veta vad som förväntas och vad det kommer att kosta....
...det är ju som att fråga hur mycket ett hus kostar.....

Dialog....hela tiden...och är man inte nöjd med dom svar man får så fråga flera personer.....
 
magnu skrev:
Men glöm det där med att försöka begripa exakt vad det kostar.
Fråga istället:
"Ungefär hur mycket kommer du att fakturera mig?"
Då får du ett prisspann på jobbet.

Jag är intresserad av de två första siffrorna på fakturan och vilken tiopotens det är.

Hantverkarna vet ganska väl vad den typen av jobb kostar totalt.

Att lägga ner en massa tid och räkna ner till sista dm FK och sista klammern är inte speciellt effektivt.

Sedan är det bara att acceptera mtrl-priserna, eller förhandla om dem.

Men om man vet vad det kommer att kosta, kommer man inte att känna sig lurad när fakturan kommer.
Visst kan det vara en framkomlig väg att be om en ungefärlig prisuppgift så vet jag innan att det inte kommer att kunna bli mer än 15% dyrare. Är det ett OK pris så har jag inget problem med det upplägget men tyvärr så misstänker jag att priset kommer att vara såpass högt att jag vill bryta ner det för att kunna se arbetskostnader och materialkostnader separat.

Av två skäl egentligen som delvis hänger ihop. Det första är att jag för övrigt bygger hela gårdshuset själv för att hålla ner kostnaderna (och självklart också för att det är kul) och kan jag spara pengar på att välja rätt elektriker och/eller köpa delar av materialet själv så kommer jag att göra det. Det andra handlar om att inte sitta där med fakturan och känna sig som en idiot i efterhand eftersom jag inte kollat upp vad saker kostar innan arbetet körde igång. Det finns det tillräkligt många som vittnar om här på BH så jag har helt enkelt bestämt mig att inte försätta mig i den situationen.
 
Man skulle ju kunna tro att hantverkare känner till 15% regeln, men jag tror de flesta inte vet detta. De säger ett cirka pris tar in någon underleverantör som de har avtal med och cirkapriset blir 150% dyrare. Det drabbar i alla fall oss i 9 fall av 10......känns ju också konstigt att avtala något som redan iom ABS09 eller hantverkarformuläret redan är avtalat på nått sätt....
 
Allt ovan mark omfattas av 15% regeln .Men under mark är det 25% som gäller ,,,,,bara en liten parantes
 
Ja. Och de flesta hantverkare, även faktiskt sådana som jag tror har ärliga intentioner, anser nog att ett ca pris för de inte vet. Sen visar det sig vad deras kostnad blir och då skall kunden betala oavsett om det fiffar 1000% från offertens ca pris. Oftast kommer man få höra olika anledningar till att det blev svårare.....underlaget var inte som tänkt, plåten kunde inte köpas som standard mm mm . :)
 
larsson r skrev:
Allt ovan mark omfattas av 15% regeln .Men under mark är det 25% som gäller ,,,,,bara en liten parantes
Är verkligen 25% under mark en generell regel och inte något man brukar avtala om när man skriver kontrakt med exempelvis ABS09? I annat fall gäller väl 15% om företagaren lämnat en ungefärlig prisuppgift även om det rör arbete under mark. Har jag fel så skulle det vara intressant med en referens till vilken paragraf i konsumenttjänstlagen som reglerar den biten.
 
Byggis1976 skrev:
Man skulle ju kunna tro att hantverkare känner till 15% regeln, men jag tror de flesta inte vet detta. De säger ett cirka pris tar in någon underleverantör som de har avtal med och cirkapriset blir 150% dyrare. Det drabbar i alla fall oss i 9 fall av 10......känns ju också konstigt att avtala något som redan iom ABS09 eller hantverkarformuläret redan är avtalat på nått sätt....
Min erfarenhet är också att kunskapen när det gäller konsumenttjänstlagen är skrämmande låg eller helt obefintliga hos vissa som säljer tjänster. Men jag ser det knappast som min roll att preventivt hålla en föreläsning om hur konsumenttjänstlagen fungerar så att företagaren jag eventuellt tänker anlita verkligen begriper vad det innebär om man exempelvis lämnar ett ungefärligt pris eller uppger priset exklusive moms etc.

Det finns också ett skydd i konsumenttjänstlagen för företagaren för vissa tilläggsarbeten och om jobbet fördyrats på grund av omständigheter som beror på kunden och som företagaren inte kunde förutse när prisuppgiften lämnades.
 
larsson r skrev:
Allt ovan mark omfattas av 15% regeln .Men under mark är det 25% som gäller ,,,,,bara en liten parantes
Var har du fått de siffrorna ifrån? Konsumenttjänstlagen säger 15 procent. Något undantag finns inte angivet.
 
Det finns ju grossister. Fråga vem han köper av och så får han sätta upp listpris för allt material. Kom också överens om att materialpriset skall baseras på hela kartonger (kanske inte halvpall som på mitt förra jobb). Kabel sätts upp på normal kartongstorlek och torixen på ask. Fråga sedan hans timpris. De elektriker som inte springer skrikande och svärande från platsen är troligen seriös.

Men som du redan sagt, den som är okunnig är svag, och svaghet skall föraktas och utnyttjas. Djungelns lag med andra ord. Synd men sant.

/Anders
 
Jag tycker faktiskt att jag i flera fall har haft väldigt dålig erfarenhet av att begära ens en budgetoffert pga att konsumentköplagen stipulerar detta med max 15%. Det innebär att man tar i rejält för att ha marginal till alla tänkbara problem som man kan tänka sig att stöta på (det kan jag ju förstå till viss del). Sen hamnar priset där i slutändan trots att jobbet bara tog en bråkdel av den tid man tänkt sig och man inte stötte på några av de problem man tog höjd för.

Det kommer bli betydligt mer på löpande kostnad i framtiden, men jag skall nog ha en del av materialet specificerat i förväg. Eller ännu hellre i förekommande fall köpa dyrare komponenter själv. Då räcker det att man har ett avtalat timpris och för ett längre jobb bör det finnas utrymme att pruta på detta också. Det finns ju metoder att säkerställa att fakturan stämmer med arbetade timmar.
 
Inser att jag är lyckligt lottad som lyckats anlita en elektriker som varit både schysst och prisvärd. Billig? Nja, 545+moms i timmen är väl inte billigt. Billigt material? Nja, han matchade nätbutikerna på radiatorerna men han var dyrare än byggvaruhuset på strömbrytarna (även efter en sänkning om 10%). Dock, han var duktig, bra på att lyssna in och råda, kom på utsatt tid, snabb med sitt arbete, serviceminded och när han köpte alla grejerna så slapp jag....och min tid är också pengar, liksom att jag kan tänka mig att betala för att slippa ågrenen att köpa fel. Tack vare alla hans bra egenskaper fick han sålt extra material (extra beställning) och jag en faktura som stämde väl med vad jag förväntat mig och som tack vare elektrikerns hjälp dessutom var 4000 lägre än jag först tänkt mig. Han är nöjd, jag är nöjd - win-win. :)

Jag hade prisexempel på material (inte alltid exakt det jag skulle ha, men så jag fick ett hum om hans nivåer), en uppskattad tid på arbetets omfång och en bra dialog, när jag beställde.
 
Redigerat:
  • Gilla
kent_n
  • Laddar…
Hummingbird skrev:
Elektrikern jag hade hemma för ett tag sen för att byta element, strömbrytare och sätta upp några nya uttag hade gjort det (vi förde diskussionen), men han gav såklart ingen garanti.
Efter att ha dealat på priset på det jag ville ha, så var resultatet att jo, jag hade själv kunnat köpa mina brytare 20kr billigare styck på hornbach, men med risken att jag hade köpt fel, tiden det tagit mig och alla andra spontana inköp jag hade gjort, då blev min bedömning att det för 20kr styck var en mycket rimlig kostnad för att slippa köpa dem själv ;)
Det var väl vettigt gjort, resan till Bauhaus hade väl kostat mer bensin. Men i mitt fall handlar det om att dra om elen i ett hus från 60-talet, där arbetet kostade 22' innan rot, och materialet i elektrikerns _ursprungspris_ låg på 75'. Jag vet inte vad du gör i timmen på ditt jobb, men för mig blir det då prisvärt att åka till Bauhas/köpa på nätet.
 
Mikael_L skrev:
En elektriker(firma) går som regel aldrig runt på lika låg timpenning som en snickar(firma).
Anledningen är helt enkelt beläggningsgrad.
En snickare tar typiskt på sig jobb som är mellan några dagar till ett halvår långa.
En elektriker har jobb som är halvtimmes till någon vecka långa.

Tänk när snickaren har tagit på sig ett helt husbygge.
I ett halvårs tid behöver han bara dra på sig snickarbrallorna på morgonen och stå och hamra 7-16. Lägga en-två timmar i veckan på lite bokföring av tidsedlar och lägga materialfakturorna i rätt hög. Ja kanske delfakturera projektet någon gång, osv.
Han får alltså lätt ut 38 debiterbara timmar i veckan.
[..]
Tack för det vettiga svaret (så här i efterhand). Dock skulle jag säga att det vore bra mycket schysstare att ha ett rimligt prispåslag på prylarna, och istället ta vad man behöver på timpriset. Behöver Erik Elektriker 800:-/t får han väl ta det då. Då vet jag vad han kostar. Jag vill inte i efterhand inse att hans arbete är subventionerat av att han leker elaffär..
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.