S
D Daniel 109 skrev:
Sök gärna på balans på SVKs hemsida. Allt du hittar kommer att vara med den betydelsen jag använder på balans.

När det gäller prissättning tycks du inte kunna ta in vad jag skriver.
Men du har en autistisk hållning till det ordet, vi är överens om vad ordet balans är.

Vad gäller prissättningen så förklara då hur priset sätts så man förstår.

Jag påstod att priset för mig som kund sätts på marginalen. Finns olika löptider på detta.
All el som jag kan köpa prissätts lika.

Sen snöade du in på hur olika kraftslags produktion säljer sin el. Jag bad inte om den informationen, som jag i ärlighetens namn jag tror du googlar och killgissar dig fram till.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, om avdraget/bidraget baseras på samma förutsättningar så är det i praktiken samma sak. Det kallas bara olika saker.
Förutom att det ena dras av, det andra läggs till. Så det är samma sak. Fast motsatsen.

D Dilato skrev:
En bra ide, låt oss börja med alla sommarstugor som kallställs, dom borde betala extraavgift eftersom dom inte köper ström (nätbolagen har ju en gudagiven rätt till max inkomst oavsett kundens önskemål eller konsumtion).🤔😮
I konsekvens med tidigare uttalanden om att reducerad inbetald skatt är subvention så bör många anse att de som kallställer fritidshusen är subventionerade. Dom betalar ju varken energiskatt eller moms på den el dom undviker att köpa när det är kallställt.

Kanske säkrast att lagstifta om att man måste köpa en viss mängd el varje dag. Så att subventionerna minskar.

• Haha
  • Gilla
taxationistheft och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
De är dock en onödig tillkrångling. Sänk skattetrycket istället så slipper vi en del byråkrati, och vissa byråkrater får se sig om efter produktiva arbeten istället.
Jag skulle varmt välkomna sänkt skattekvot. Idag är den nog ca 43%.

Singapore klarar sig på ca 13%. Dit kunde vi ju ta oss som steg 1.

Energiskatt och moms på el kunde man ju ta bort. Då försvinner hela diskussionen om att solel får bidrag eller skattereduktion.

(Med en skattekvot på 13% finns ingen ekonomi i att dela ut bidrag och subventioner).

Man kan dock notera att Singapore inte har någon kärnkraft. Istället så pågår ett projekt med sol och vindkraft i Australien och där man kommer dra en kabel till Singapore. Sol och vind samt batterilager kommer förse Singapore med el. Inte någon kärnkraft.

S Snikhol skrev:
Håller med även om jag anser att elen inte nödvändigtvis behöver vara svinbillig. Det är en fantastisk resurs som ska värderas därefter.
Prissättningen sköter marknaden i en fri ekonomi.
I en reglerad ekonomi blir det köer och så får vi stå i en elkö precis som ryssarna fick stå i brödkö.

S Snikhol skrev:
Men priset behöver vara stabilt, det gör att industrin och privatpersoner kan göra investeringskalkyler inom området som håller längre innan bläcket torkat.
Finns väl inga som helst behov av stabila elpriser.
Den som vill ha det köper bara med fastprisavtal.
Alternativt ordnar ett stabilt pris via terminskontrakt på Nasdaq.

Finns exakt inga skäl att gå på Sovjetiska lösningar om man inte är fantastiskt förtjust i stagnation, tillbakagång och köer.

S Snikhol skrev:
Sverige har goda förutsättningar för att kunna uppnå det. Stavas mer egen bas/reglerkraft och fimpa kablarna till omvärlden.
Blir precis tvärtom då. Priset kommer fladdra extremt eftersom förmågan hos produktionen att anpassa sig till förbrukningen minskar drastiskt. Och folk kommer utsättas för mycket strömavbrott med dina förslag. Blir så när förbrukningen och produktion inte matchar och frekvensen far åt skogen.

Desto mer ihopkopplad grid man har med många förbrukare och många producenter desto mindre relativ påverkan har en lokal mismatch mellan förbrukning och produktion.
All lagring världen över kommer då hjälpa till att hålla priset stabilt iom att privatkapitalistiska profitjägare tjänar på att lagra när det är dyrt och sälja när det är billigt.

P pmd skrev:
Du och dina vänsterkompisar blandar alltid ihop skattelättnader med bidrag.
Det är den reaktionen som bevisar att jag har rätt. Tack.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Prissättningen sköter marknaden i en fri ekonomi.
I en reglerad ekonomi blir det köer och så får vi stå i en elkö precis som ryssarna fick stå i brödkö.

Finns väl inga som helst behov av stabila elpriser.
Den som vill ha det köper bara med fastprisavtal.
Alternativt ordnar ett stabilt pris via terminskontrakt på Nasdaq.

Finns exakt inga skäl att gå på Sovjetiska lösningar om man inte är fantastiskt förtjust i stagnation, tillbakagång och köer.

Blir precis tvärtom då. Priset kommer fladdra extremt eftersom förmågan hos produktionen att anpassa sig till förbrukningen minskar drastiskt. Och folk kommer utsättas för mycket strömavbrott med dina förslag. Blir så när förbrukningen och produktion inte matchar och frekvensen far åt skogen.

Desto mer ihopkopplad grid man har med många förbrukare och många producenter desto mindre relativ påverkan har en lokal mismatch mellan förbrukning och produktion.
All lagring världen över kommer då hjälpa till att hålla priset stabilt iom att privatkapitalistiska profitjägare tjänar på att lagra när det är dyrt och sälja när det är billigt.
Det du beskriver som dåligt har varit en enorm konkurrensfördel för Sverige och dess industri. Det finns en anledning till att elen varit billigare i Norden jmf. med övriga Europa. Värt att slå vakt om när vi har möjlighet att göra det.
Och om du tror att svensk anpassning till omvärldens elpriser leder till lägre priser… ja då får du tro det.

Resten får jag inte riktigt ihop hur du tänker. Å ena sidan säger du att priset ska bli stabilt tack vare kapitalister som handlar med stödtjänster, å andra sidan ska de just tjäna sina pengar på svajiga priser?

• Gilla
  • Älska
lop3r och 1 till
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
I konsekvens med tidigare uttalanden om att reducerad inbetald skatt är subvention så bör många anse att de som kallställer fritidshusen är subventionerade. Dom betalar ju varken energiskatt eller moms på den el dom undviker att köpa när det är kallställt.

Kanske säkrast att lagstifta om att man måste köpa en viss mängd el varje dag. Så att subventionerna minskar.
Allt sparande är självklart momsfiffel!

• Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
I framtiden bör vi dessutom bygga bostäder utan kök eftersom matlagning hemma är skattefusk. Sluta nu med tramset om subvention.

Det enda jag saknar i debatten är att vi bör lagstifta om att all produktion och alla elnät skall ägas av Tyskland så de kan få maximal vinst. Så är nämligen systemet utformat.

Men i Tyskland gillar man subventioner och jag anser att Sverige inte bör vara sämre. Lagstifta därför om att elpriset skall maximeras för konsumenter till ett visst tak så vanligt folk klarar att värma villan. Man kan ju ha ett tak som motsvarar energiklass C.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det bör ju gå att sänka energiskatten med ungefär lika mycket som vinsterna på kablarna ökar för SvK...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Resten får jag inte riktigt ihop hur du tänker. Å ena sidan säger du att priset ska bli stabilt tack vare kapitalister som handlar med stödtjänster, å andra sidan ska de just tjäna sina pengar på svajiga priser?
1. Står exakt inget om stödtjänster i det jag skrev. Ta det som en återkoppling på att du inte läser vad andra skriver utan fantiserar ihop vad som skrivs.

2. En mängd aktörer köper när det är billigt, lagrar och säljer när det är dyrt. Hur påverkar hur påverkar deras handel marknadspriset? Kan det möjligen bli så att när de köper så hamnar priset närmare medelpris än ifall de inte hade köpt. Och kan det vara så att när de säljer så hamnar priset närmare medelpris än ifall de inte hade sålt.
Det som händer när folk gör som jag beskrev är att prisvariationerna minskar och ligger närmare medelpris. Dvs elpriset har blivit mer stabilt.

S Snikhol skrev:
Det du beskriver som dåligt har varit en enorm konkurrensfördel för Sverige och dess industri.
Hade varit på sin plats att du då beskrivet vad det är och hur det varit en konkurrensfördel.

Kanske så här:
a) Staten bygger mängder av vattenkraft
b) Staten säljer el till underpris, företagen slösar därmed.
c) Staten tar in skatt av företagen för att kompensera för förlusterna på elen.
d) Företagens konkurrenskraft minskar pga skatten. Men de har inga incitament att minska på elförbrukningen.
e) Nettoeffekt: försämrad konkurrenskraft.

Dvs ganska ordinär tillväxthämmande vänsterpolitik.
Är det detta som du framhåller som så fantastiskt bra?

S Snikhol skrev:
Och om du tror att svensk anpassning till omvärldens elpriser leder till lägre priser… ja då får du tro det.
Det står exakt inget om det i vad jag skrev. Läs bättre.

S
D daVinci skrev:
1. Står exakt inget om stödtjänster i det jag skrev. Ta det som en återkoppling på att du inte läser vad andra skriver utan fantiserar ihop vad som skrivs.

2. En mängd aktörer köper när det är billigt, lagrar och säljer när det är dyrt. Hur påverkar hur påverkar deras handel marknadspriset? Kan det möjligen bli så att när de köper så hamnar priset närmare medelpris än ifall de inte hade köpt. Och kan det vara så att när de säljer så hamnar priset närmare medelpris än ifall de inte hade sålt.
Det som händer när folk gör som jag beskrev är att prisvariationerna minskar och ligger närmare medelpris. Dvs elpriset har blivit mer stabilt.

Hade varit på sin plats att du då beskrivet vad det är och hur det varit en konkurrensfördel.

Kanske så här:
a) Staten bygger mängder av vattenkraft
b) Staten säljer el till underpris, företagen slösar därmed.
c) Staten tar in skatt av företagen för att kompensera för förlusterna på elen.
d) Företagens konkurrenskraft minskar pga skatten. Men de har inga incitament att minska på elförbrukningen.
e) Nettoeffekt: försämrad konkurrenskraft.

Dvs ganska ordinär tillväxthämmande vänsterpolitik.
Är det detta som du framhåller som så fantastiskt bra?

Det står exakt inget om det i vad jag skrev. Läs bättre.
Nej du har rätt faktiskt, ser det när jag läser det en gång till. My bad…

Kan dock bero på att du har svart bälte i att skriva på ett sådant sätt att inläggen blir förvirrande och det är svinsvårt att följa den röda, vet inte om det är medveten strategi.
De avslutas dock alltid med att marknaden löser alla problem bäst. Och att skatt är stöld. Staten är banditer.

Men dina polare här nu då som ska köpa el billigt för att lagra, och sedan sälja dyrare. Arbitrage eller vad det nu kallas.
Hur tänker du att de ska lagra elen? Batterier?

Edit:
Jag tycker verksamheten låter ganska likt en parasits. Om de inte sysslar med stödtjänster…

Redigerat:
Är det jämna priser man vill ha. Så är det massor av aktörer som gör så man vill ha. Många tjatar ju om att det är just jämna priser det måste vara.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vi har ju ännu inte någon decentraliserad och småskalig kraftproduktion som kan visa vad den går för. Majoriteten av vår elkraft kommer från stora centraliserade kraftverk, där det räcker med en välprickad glidbomb för att slå ut hela anläggningen.

De centraliserade lösningarnas sårbarhet har däremot med all tydlighet visat sig i Ukraina. En sprängd Kakhovka-damm tappar elkraftsproduktion för miljontals abonnenter. Ett ockuperat kärnkraftverk används som gisslan och förhandlingsinstrument. Mängder med värmekraftverk som stängts ner av en välprickad sprängladdning.

Detta är enorma sårbarheter som decentraliserad produktion inte lider av. Rätt uppbyggd där varje mindre enhet kan fungera i ödrift när kommunikation uppåt i leden saknas, blir otroligt robust.

Ödrift med solceller i Sverige, för den som måste påpeka det, fungerar dåligt de tre vintermånaderna, det vet jag redan eftersom jag kör det. Men det ger ändå tillräckligt med el under den perioden för att man ska kunna hålla mobiler, datorer laddade, att cirkulationspump kan fungera, att ventilation kan gå och att vattenförsörjning får el. Men med vindkraft är ekvationen en annan och resten av året fungerar solkraften hur som helst alldeles lysande.
Du vet väl att majoriteten av Ukrainas kärnkraftverk har fortsatt leverera el under hela kriget. Det är bara Zaporizhzhia kärnkraftverk som varit avställd eftersom det belägrats av Ryssland och att det till och från varit strider väldigt nära kärnkraftverket.

Sen är det helt fruktansvärt att Ryssland agerar som en terror-stat och ignorerar Genèvekonventionen (krigets lagar) som är tydlig med att dammar, kärnkraftverk och övrig civil infrastruktur ska vara fredad från militära attacker. Ryssland has signerat Genèvekonventionen men har visat världen att landet inte är tillhör den civiliserade världen.

I övrigt är det ytterst få solcellsanläggningar som är godkända för ödrift.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Är det jämna priser man vill ha. Så är det massor av aktörer som gör så man vill ha. Många tjatar ju om att det är just jämna priser det måste vara.
Ja det är nog sant när jag tänker efter. Stabila priser inte för dyrt är ju vad man vill ha.

Det parti som lanserar folkhems-el, 50öre/kWh skulle jag rösta på 😂

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.