D
S Snikhol skrev:
Relevant när man påstår att skillnaden är liten.
Jag tycker att 25% ner på sommaren är ganska lite, personligen hade jag nog förväntat mig mer, innan jag kollade och det tror jag att de flesta också hade gjort.

Det som är intressant är att denna perioden ofta används för underhåll och reparation av andra anläggningar, då är det bra att något annat producerar el.

Privata solceller inte bara ger innehavaren ett visst skydd mot höga priser, de sänker också priserna för alla andra, som borde uppskatta detta. Om inte så kan man ju bara teckna fastprisavtal och betala lite mer.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att det inte blir billigare för alla andra, stamnät och lokalnät byggs om för stora kostnader, subventioner har betalats ut, och intäkterna till staten minskar vilket behöver täckas upp med andra skatter

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker att 25% ner på sommaren är ganska lite, personligen hade jag nog förväntat mig mer, innan jag kollade och det tror jag att de flesta också hade gjort.

Det som är intressant är att denna perioden ofta används för underhåll och reparation av andra anläggningar, då är det bra att något annat producerar el.

Privata solceller inte bara ger innehavaren ett visst skydd mot höga priser, de sänker också priserna för alla andra, som borde uppskatta detta. Om inte så kan man ju bara teckna fastprisavtal och betala lite mer.
Genomsnittsförbrukning per månad ger ett hum om läget men vi som land måste även klara av de så kallade topplast-timmarna. Då förbrukar Sverige drygt 25000 MW (25 GW). De timmarna inträffar på vardagar mitt på dagen i januari/februari när det är riktigt kallt i hela landet. Om man jämför topplast-timmarna med minlast-timmarna (natt, helg, varmt under industrisemestern) är det väldigt väldigt stor skillnad.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:

Ja, om produktionskällan är planerbar/reglerbar. Dina solceller hjälper nada med det du beskriver.

Det sista kan väl möjligen stämma, men det sabbar för alla andra producenter som levererar ovanstående kraft.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S
Finner det rätt märkligt att all el i systemet prissätts lika, på marginalen. Nu säljer iofs ”riktiga” producenter längre kontrakt och prissäkringar, men ändå.
Jag anser att en kWh bas/reglerkraft är värd mångdubbelt mer än en kWh som produceras när vinden råkar blåsa, eller solen råkar skina.

• Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
S Snikhol skrev:
Finner det rätt märkligt att all el i systemet prissätts lika, på marginalen. Nu säljer iofs ”riktiga” producenter längre kontrakt och prissäkringar, men ändå.
Jag anser att en kWh bas/reglerkraft är värd mångdubbelt mer än en kWh som produceras när vinden råkar blåsa, eller solen råkar skina.
Då får du väl hitta ett elhandelsbolag som bara säljer vatten och kärnkraft men exkluderar vind. Kärnfull t.ex.

Kostar typ lika som övrig el...

Attitudeswe
S Snikhol skrev:
Ja, om produktionskällan är planerbar/reglerbar. Dina solceller hjälper nada med det du beskriver.

Det sista kan väl möjligen stämma, men det sabbar för alla andra producenter som levererar ovanstående kraft.
Jag tar gärna 100kwh el dagtid på sommaren - valfri dag till min bil.

Planerbart är överskattat. Inga problem flytta sin förbrukning till när elen finns. Iaf om den finns var 24e timme...

Skärmbild av en diagramvyn från offpeak.se som visar konsumtionsmönster över ett dygn jämfört med genomsnittligt hushålls konsumtionsmönster och elpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Då får du väl hitta ett elhandelsbolag som bara säljer vatten och kärnkraft men exkluderar vind. Kärnfull t.ex.

Kostar typ lika som övrig el...
mmm för att det där är bullshit- avtal. Lika som s.k Grön el

Attitudeswe
S Snikhol skrev:
mmm för att det där är bullshit- avtal. Lika som s.k Grön el
Du får ju en ursprungsgaranti. Lika verklig som ett krypto cert eller en pensionsförsäkring.

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du får ju en ursprungsgaranti. Lika verklig som ett krypto cert eller en pensionsförsäkring.
Men så bra då 🤭

Dags att börja trycka upp lite elektroner. Ja menar det fungerar ju för pengar, så varför inte? :p

• Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Så är det inte. El som kan styras till tillfällen när det är behov får bättre betalt. Reglerkraft prissätts på en annan marknad.
Så du har helt enkelt fel.

Det är kul med alla spekulationer kring vattenkraften. Dom enda gångerna dom släpper på för fullt är när priserna är höga. Annars har dom luckorna stängda om inte dom måste släppa på av höga flöden.

S
D Daniel 109 skrev:
Så är det inte. El som kan styras till tillfällen när det är behov får bättre betalt. Reglerkraft prissätts på en annan marknad.
Så du har helt enkelt
D Daniel 109 skrev:
Så du har helt enkelt fel.
Vilket påstående var fel?

Att all el har samma pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.