86 077 läst · 1 083 svar
86k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Jag tycker att 25% ner på sommaren är ganska lite, personligen hade jag nog förväntat mig mer, innan jag kollade och det tror jag att de flesta också hade gjort.S Snikhol skrev:
Det som är intressant är att denna perioden ofta används för underhåll och reparation av andra anläggningar, då är det bra att något annat producerar el.
Privata solceller inte bara ger innehavaren ett visst skydd mot höga priser, de sänker också priserna för alla andra, som borde uppskatta detta. Om inte så kan man ju bara teckna fastprisavtal och betala lite mer.
Problemet är att det inte blir billigare för alla andra, stamnät och lokalnät byggs om för stora kostnader, subventioner har betalats ut, och intäkterna till staten minskar vilket behöver täckas upp med andra skatter
Genomsnittsförbrukning per månad ger ett hum om läget men vi som land måste även klara av de så kallade topplast-timmarna. Då förbrukar Sverige drygt 25000 MW (25 GW). De timmarna inträffar på vardagar mitt på dagen i januari/februari när det är riktigt kallt i hela landet. Om man jämför topplast-timmarna med minlast-timmarna (natt, helg, varmt under industrisemestern) är det väldigt väldigt stor skillnad.D djac skrev:Jag tycker att 25% ner på sommaren är ganska lite, personligen hade jag nog förväntat mig mer, innan jag kollade och det tror jag att de flesta också hade gjort.
Det som är intressant är att denna perioden ofta används för underhåll och reparation av andra anläggningar, då är det bra att något annat producerar el.
Privata solceller inte bara ger innehavaren ett visst skydd mot höga priser, de sänker också priserna för alla andra, som borde uppskatta detta. Om inte så kan man ju bara teckna fastprisavtal och betala lite mer.
Ja, om produktionskällan är planerbar/reglerbar. Dina solceller hjälper nada med det du beskriver.D djac skrev:Jag tycker att 25% ner på sommaren är ganska lite, personligen hade jag nog förväntat mig mer, innan jag kollade och det tror jag att de flesta också hade gjort.
Det sista kan väl möjligen stämma, men det sabbar för alla andra producenter som levererar ovanstående kraft.
Finner det rätt märkligt att all el i systemet prissätts lika, på marginalen. Nu säljer iofs ”riktiga” producenter längre kontrakt och prissäkringar, men ändå.
Jag anser att en kWh bas/reglerkraft är värd mångdubbelt mer än en kWh som produceras när vinden råkar blåsa, eller solen råkar skina.
Jag anser att en kWh bas/reglerkraft är värd mångdubbelt mer än en kWh som produceras när vinden råkar blåsa, eller solen råkar skina.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 608 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 608 inlägg
Då får du väl hitta ett elhandelsbolag som bara säljer vatten och kärnkraft men exkluderar vind. Kärnfull t.ex.S Snikhol skrev:
Kostar typ lika som övrig el...
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 608 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 608 inlägg
Dags att börja trycka upp lite elektroner. Ja menar det fungerar ju för pengar, så varför inte?
Så är det inte. El som kan styras till tillfällen när det är behov får bättre betalt. Reglerkraft prissätts på en annan marknad.S Snikhol skrev:
Så du har helt enkelt fel.
Det är kul med alla spekulationer kring vattenkraften. Dom enda gångerna dom släpper på för fullt är när priserna är höga. Annars har dom luckorna stängda om inte dom måste släppa på av höga flöden.
D Daniel 109 skrev:
Vilket påstående var fel?D Daniel 109 skrev:
Att all el har samma pris.